וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצה"ל מתנגדים לתוכנית בן גביר למשמר הלאומי: "יפגע ביכולות לעמוד במשימות שלו בזמן מלחמה"

עודכן לאחרונה: 28.1.2024 / 12:32

בעוד השר דוחף לקדם את הקמת המשמר, גלנט והרמטכ"ל מתנגדים בתוקף להקצאת חיילים נוספים למג"ב, למתן סמכויות גיוס מילואים ולהעברת פיקוד העורף לבן גביר. במערכת הביטחון מזהירים: המתווה יגרע סדר כוח של חטיבת חי"ר ולא ניתן ליישום בזמן שצה"ל נערך למערכה ארוכה

בן גביר תוקף את החלטת הקבינט/מערכת וואלה!

בצה"ל מתנגדים נחרצות להצעת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להקמת משמר לאומי, שאמורה לעלות לאישור הממשלה בקרוב, ומזהירים כי היא עשויה לפגוע ביכולותיו לעמוד במשימות שלו בעת המלחמה. כך עולה מעמדת הרמטכ"ל הרצי הלוי, שהועברה בימים האחרונים למשרד לביטחון לאומי. ההתנגדות של צה"ל מצטרפת להתנגדות הנחרצת של שר הביטחון יואב גלנט למשמר הלאומי של בן גביר, שדורש לקיים דיונים מקצועיים נוספים לפני אישור ההחלטה בממשלה.

בן גביר דוחף להביא לאישור הממשלה בזמן הקרוב את הצעת המחליטים להקמת המשמר הלאומי, אחד מפרויקטי הדגל שלו במשרד לביטחון לאומי, לאחר סיום העבודה של ועדה בין משרדית שהוקמה בשנה שעברה בראשות המנכ"ל למשרד ביטחון לאומי לשעבר, שלמה בן אליהו. בניגוד לתוכניותיו המקוריות, המשמר הלאומי לא יהיה כפוף לשר אלא למפכ"ל המשטרה, אך הקמתו עדיין כוללת שינויים במערכת הביטחון, כולל הגדלת כוח האדם המוקצה למג"ב מצה"ל - בחובה ובמילואים.

יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר, בישיבת סיעה, הכנסת, ירושלים.  ב-22 בינואר 2024.. יונתן זינדל, פלאש 90
דוחף להביא את התכנית שלו לאישור בזמן הקרוב. בן גביר/פלאש 90, יונתן זינדל

במכתב ששיגר ראש המטה של שר הביטחון, שחר כץ, לראש המטה של השר לביטחון לאומי חנמאל דורפמן והגיע לידי וואלה!, מפורטות ההתנגדויות של מערכת הביטחון להצעה של בן גביר, שכוללת, בנוסף להקצאת חיילים מצה"ל למשמר הלאומי, גם מתן סמכויות גיוס מילואים לשר לביטחון לאומי וכן את העברת פיקוד העורף מצה"ל למשרד לביטחון לאומי. גלנט התנגד למהלך לאורך כל הדרך אך טוען כי הצעת המחליטים בנוסחה הנוכחי גם מנוגדת להסכמות שהתקבלו בוועדת בן אליהו, וכן להנחיות של ראש הממשלה בנימין נתניהו לגבי יישוב המחלוקות בסוגיה.

למכתב צורפה גם עמדת צה"ל, שמזהיר שההצעה של בן גביר תגרע מהצבא סדר כוחות ששווה לחטיבת חי"ר - ותפגע ביכולות של צה"ל לעמוד במשימות שלו בזמן שהוא נערך למערכה בצפון ומערכה רב זירתית. כמו כן, הרמטכ"ל הלוי דורש שכל החלטה באשר לסוגיית הסד"כ תיעשה בהסכמת צה"ל, כשהוא בתפקוד מלחמה ונערך למציאות ביטחונית חדשה.

גלנט טוען שהצעת המחליטים של בן גביר כוללת סוגיות רבות שלא נדונו בוועדת בן אליהו כמו מעמד פיקוד העורף ותגבור סד"כ המילואים במג"ב/המשמר הלאומי ועוד. "למען הסר ספק יובהר כי גם לגופו של עניין אנו מתנגדים למוצע שאינו ניתן ליישום לאור צרכי צה"ל בהיבטי כוח אדם הסדיר ומערך המילואים שכאמור לעיל רק גברו בעקבות המלחמה", נכתב במכתב. "בכל הכבוד ככל שלדעתכם נדרש לתגבר בכוח אדם את מג"ב/המשמר הלאומי הרי שעליכם לעשות כן ממקורותיכם".

עוד בוואלה!

הגדלת כוחות הסדיר ואיכות כוח אדם: המחלוקות שמאיימות על הקמת המשמר הלאומי

לכתבה המלאה
שר הביטחון, יואב גלנט,  והרמטכ"ל הרצי הלוי בטקס הענקת דרגות האלוף, לנמרוד אלוני שייכנס לתפקיד מפקד פיקוד העומק ומפקד המכללות הצבאיות, ולדוד זיני, שימונה למפקד פיקוד ההכשרות והאימונים בזרוע היבשה ולמפקד הגיס המטכ״לי, 1 ביוני 2023. ניקול לסקבי, משרד הביטחון
מזהירים מפגיעה בצה"ל. הלוי וגלנט/משרד הביטחון, ניקול לסקבי

לדברי גלנט, ועדת בן אליהו קיבלה את עמדתו "שסמכות גיוס המילואים תרוכז על ידי שר הביטחון שלו התמונה המלאה והרחבה ובהתאם הסוגיה לא נכללה בהמלצות הוועדה". עוד נכתב כי במסגרת דיוני הוועדה הובעה גם ההתנגדות לבקשה להגדיל את מספר חיילי החובה שמוקצים למג"ב שעל בסיסו יוקם המשמר הלאומי, "וזאת לאור ההשלכות על מבנה צה"ל. התנגדות זו מקבלת משנה תוקף בימים אלה לאור הצרכים הגוברים בצהל להגדלת המסגרות". בעניין הכוונה להעביר את פיקוד העורף נכתב כי "עמדתה העקבית של מערכת הביטחון בצהל הוא שפיקוד העורף הוא חלק בלתי נפרד מצה'ל ואין שום כוונה לשנות את מעמדו או להעבירו לגוף אחריות אחר".

הצעת המחליטים של בן גביר כוללת גם הקמת צוות בין משרדי נוסף, בראשות מנכ"ל משרד רה"מ, שידון בין השאר בהעברת מערך פיקוד העורף למשרד לביטחון לאומי והעברת הסמכות לגיוס מילואי המשמר הלאומי משר הביטחון לשר לביטחון לאומי. זאת, למרות שנתניהו כבר הורה בסיף דצמבר להקים צוות בראשות המל"ל שידון בנושא לאור ההתנגדות הנחרצת של צה"ל ושר הביטחון לשינויים המוצעים, וביתר שאת תוך כדי מלחמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully