וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת העבודה והרווחה דנו בגיבוש תוכנית סיוע למשפחות משרתי הקבע

עודכן לאחרונה: 24.1.2024 / 17:16

ועדת העבודה והרווחה בראשות ח"כ אייכלר קיימה היום (רביעי) דיון בנושא הצורך בגיבוש תכנית סיוע למשפחות משרתי הקבע. לדיון הגיעו נציגות של פורום נשות משרתי הקבע שתיארו את האתגרים עמן מתמודדות המשפחות מאז פרוץ המלחמה וציינו כי הן אינן זכאיות למרבית ההטבות והסיוע, שהוענקו משפחות משרתי המילואים.

ח"כ יוליה מילינובסקי, מיוזמי הדיון אמרה: "זו הפעם הראשונה שאנחנו מדברים על משפחות אנשי הקבע. על משרתי המילואים דיברו הרבה והרבה גם נעשה, אבל לגבי אנשי הקבע יש תפיסה של 'זה מה שהם בחרו, זה מה שיש, תתמודדו'. נכון, הם בחרו בזה, על היתרונות והחסרונות שבכך, אבל מה-7 באוקטובר המצב השתנה לחלוטין. מדובר בתקופה ממושכת והמערכה עוד לפנינו. המצב משפיע מאוד על רווחתם ותעסוקתם של בני המשפחה וברור שגם כשאנשי המילואים ישתחררו אנשי הקבע ישארו. זה מחייב אותנו להתייחס לזה אחרת ולתת מענים".

ח"כ לימור סון הר מלך, גם היא מיוזמי הדיון אמרה: "נשות אנשי הקבע מוסרות את הנפש בשגרה למען עם ישראל, יום יום, שעה שעה, מבחירה. אולם למרבה ההפתעה גילינו שהן לא זוכות לתנאים ולא להתייחסות שלה זוכות משפחות משרתי המילואים. לא פיצוי בשל פגיעה בהכנסות, לא סיוע בכלכלת הבית, לא תוספת של ימי חופשה או מחלה ולא הטבות באקדמיה. מגיע להם לקבל את כל הזכויות. זה המינימום של הכרת הטוב שאנחנו כחברה חייבים למשפחות האלה".

אלה מדינה, נציגת הפורום אמרה: מה-7 באוקטובר מציאות החיים שלנו השתנתה לחלוטין. בעלי הגיע לגיחות קצרות של כמה שעות פעם בשבועיים. כל היציבות שלנו כמשפחה התערערה, כל התוכניות השתנו. איך זה ייתכן שהמשפחות שלנו, שנושאות על הכתפיים את ביטחון המדינה נזנחות ברגע הזה? אנחנו לא צריכות להתחנן לסיוע, לא צריכות לזעוק את הקושי. מאז שהקמנו את הפורום אנחנו מופגזות בפניות אישיות של נשים שחולקות איתנו את הקשיים העצומים שלהן, קשיים כלכליים, תפקודיים, נפשיים. אין תחום חיים אחד שלא נפגע קשות. כלל הדרישות שלנו הן לשעת חירום. אנחנו דורשות פיצוי כלכלי על אובדן הכנסה עקב היעדרות של בן או בת הזוג, חוק שעת מילואים בחירום, הארכת חופשת לידה בתשלום, מענק חודשי לסיוע בתפעול הבית, תוספת ימי חופשה ומחלה לתקופת החירום, סיוע נפשי והקלות לסטודנטים. אנחנו ראויות לקבל סיוע כדי שנוכל להוות גב חזק לבני הזוג שלנו, לדאוג למשפחות שלנו בתקופה הזו זו חובה ערכית ומוסרית".

נציגי אגף כוח אדם בצה"ל התייחסו לדרישה למתן תמיכה נפשית לבני משפחה של משרתי הקבע וציינו כי מכון הקבע הרחיב את יכולותיו ואת הקיבולת שלו ומאפשר היום גם טיפולים זוגיים למשרתים. באשר לטיפול לנשים ולילדים ציינו כי קיימת בעיה משפטית בהענקת טיפול על ידי הצבא לאזרחים. לצד זאת צוין כי משפחות אנשי הקבע מקבלות מענה ביטוחי הכולל החזרים כספיים על טיפולים רגשיים לילדים מגיל 5, ועבור ילדים צעירים יותר, ישנה תכנית המעניקה למפקדים לוחמים החזרים של עד 3,000 ש"ח בשנה לשני ילדים ועד 4,000 ש"ח ל-3 ילדים עבור טיפולים רגשיים לילדים. לגבי מענה למשפחות של משרתים שאינם מפקדים לוחמים אמרה אל"ם שולי אלכסנדר, ראש מחלקת הפרט באכ"א: הסוגייה הזו על שולחנינו ואנחנו עוסקים בזה 24/7. אנחנו דנים כרגע במספר פתרונות, אחד מהם זה התקשרות במכרז עם ספקים שעבורם נוכל לתת ואוצ'ר למשפחות עבור לטיפולים רגשיים".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

תא"ל ליאת שבו, ראש חטיבת הסגל באכ"א הוסיפה: "בימים הראשונים של המלחמה הסטנו מאות מיליוני שקלים לטובת הפרט והמשפחה, אנחנו נותנים את המענה שהצבא יכול לתת ועובדים על מענים לפערים שעדיין קיימים. עם זאת, יש דברים שהם לא בסמכות הצבא. הצבא לא יכול לתת מענה לבנות זוג עצמאיות, אסור לנו חוקית אפילו לברר אודות הפגיעה הכלכלית שלהן. הצבא בטח לא יכול לבקש ממעסיק להוציא את הנשים השכירות שעה אחת קודם. אלה כבר נושאים שנמצאים תחת אחריות משרדי ממשלה".

נציגות פורום נשות משרתי הקבע אישרו את הדברים וציינו כי קיבלו 'חיבוק חם' מהצבא ומענה לדרישותיהן הנמצאות תחת סמכותו. כעת, לדבריהן: "הכדור נמצא במשרדי הממשלה". ח"כ פנינה תמנו שטה: "יש פה איזה פינג פונג בין משרד הביטחון והאוצר על גבן של הנשים האלה. משהו תקוע וצריך להסיר את הפקק. איפה שזה נמצא במגרש שלנו- ניקח אחריות ונקדם את זה, אבל זה לא מסיר את האחריות מהצבא. הוא האמא והאבא של המשפחות האלה והוא אמור היה להגיע ולדרוש את זה, כדי לייצר את החליפה המתאימה והמלאה למשפחות".

יו"ר הוועדה ח"כ ישראל אייכלר ביקש לברר מדוע לא הוקמה קרן סיוע, שתעניק סיוע למשפחות משרתי הקבע שנפגעו כלכלית, כפי שהוקמה עבור משרתי המילואים. כמו כן קרא למשרדי הממשלה להגיש בהקדם תיקוני חקיקה שיסדירו את ההתאמות הנדרשות בחוק להענקת הזכויות שניתנו למשפחות משרתי המילואים, גם למשפחות משרתי הקבע: "הוועדה מתחייבת לקדם את הפתרונות האלה בהקדם האפשרי, עבור המשפחות. אם התיקונים לא יובאו ניתן לקדם אותם גם כחקיקה פרטית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully