וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועדה לביטחון לאומי דנה בבעיות תפעול מחסומי עוטף ירושלים

עודכן לאחרונה: 24.1.2024 / 14:38

המשטרה: " 110 מיליון אנשים עוברים בשנה ב 52 נתיבים ב - 16 מעברי העוטף. התשתית שנבנתה בשנת 2004 היא אותה תשתית, אז עברו בהם 40 מיליון איש".

יו"ר הוועדה, ח"כ צביקה פוגל:" "נצטרך לתת פתרונות בטווח המיידי כי אנחנו נמצאים בתקופה רגישה שהפוטנציאל הביטחוני בה גבוה".

הוועדה לביטחון לאומי בראשות ח"כ פוגל דנה היום (ד') בבקשה לדיון מהיר בנושא "תפעול מחסום המנהרות" של ח"כ משה טור פז וחמישה חברי כנסת נוספים. בדברי ההסבר נטען, כי המחסום מורכב מארבעה מסלולים, כאשר לרוב רק מחסום אחד או שניים מאוישים על ידי כוחות הביטחון. אי פתיחת המסלולים הנוספים מוביל לעומס כבד בהמתנה לבידוק הביטחוני, שחושף את הנוסעים לאיומים ביטחוניים ובטיחותיים. בעקבות המחסור בכוח אדם במחוז ירושלים, גויסו חיילי מילואים שיסייעו באבטחת המחסום אך אלה משתחררים בימים אלה. ח"כ משה טור פז, הסביר כי אתגר המחסומים סביב ירושלים הוא אתגר רחב ולא רק במחסום המנהרות. "אני מקבל פניות רבות מנוסעים ותושבים שמבקשים שהמחסום יהיה פתוח לבקרה במקסימום מסלולים ושהאיזון בין המשטרה לצבא בנושא המאבטחים יהיה בצורה הטובה ביותר". ח"כ יוסף עטאונה, טען כי הוא עצמו עובר במחסום 'מיתר' ושם יש אבחנה ברורה בין יהודים לערבים. צריך לחול דין אחד על כולם. ח"כ אוהד טל, ציין כי הפקק במחסום המנהרות הוא בעיה כי הוא אינו מנוהל בצורה אפקטיבית. יש בזבוז זמן רב של אנשים שתקועים בפקק ובסיכון בטחוני. זה חייב להיפתר". ח"כ יצחק פינדרוס: "יש מעברים שהשקיעו בהם תקציב רב ויש בהם 6 - 7 מעברים אבל בסוף פתוחים רק אחד- שניים. הגורמים האמונים על כך צריכים לשבת יחד ולתת מענה לכך ". ח"כ יצחק קרוייזר, הוסיף כי המחסומים הללו הם עורק החיים של התושבים. "אני מאמין שהמשטרה ומג"ב אינם יכולים לאייש את כל המחסומים מפני שהם מתוחים מקצה ולקצה. מוטלת עלינו החובה לתת מענה". ראשי המועצות הסמוכות למחסום המנהרות גוש עציון ואפרת הלינו על אי פתיחתם של שאר המסלולים אשר מובילה לעומס כבד בהמתנה לבידוק הביטחוני, מה שעלול לחשוף את הנוסעים לסכנות ביטחוניות בעת ההמתנה במעבר. עודד רביבי, ראש מועצת אפרת, טען כי זו טעות שמחסום המנהרות נמצא בגזרת מחוז ירושלים בגלל עומס המשימות המוטלות עליו. הסוגיה הזו הוצפה לפני ארבע שנים ועד היום לא נענינו. ברגע שנוצר פקק במחסום עומדים מאות מכוניות בכאוס מוחלט בגלל שאין סימונים מסודרים למסלולים וחשופים לסיכון בטחוני. "יש לפתוח את כל המסלולים באופן אוטומטי". שלמה נאמן, ראש מועצת גוש עציון, ציין כי המעברים הם פקק אחד גדול מיו"ש ושמדובר בבעיה של תשתית ותפעול. גם מעבר מזמוריה נמצא באותו מצב. "אין כוח אדם להזרים את התנועה והמחסומים לא מתפקדים. הדבר חייב להיפתר".
תנ"צ עמרם נידם, רמ"ח יישובים, במג"ב, השיב על הדברים והסביר כי מתבצעים תהליכים על ידי גורמי הביטחון לתת פתרונות לעוטף ירושלים. "מחסום המנהרות אינו ספציפי וכל ראשי הרשויות בעוטף יאמרו את אותם דברים. בשנת 2004 כאשר הקימו את המעברים עברו בהם 40 מיליון אנשים בשנה. כיום עוברים 110 מיליון אנשים ב- 52 נתיבים ב 16 מעברים, אבל התשתית נשארה אותה תשתית. כל נתיב מצריך שני בעלי תפקידים: בודק ומאבטח. יש 252 תקנים לחברות האזרחיות למאבטחים, מתוכם 200 מאוישים. בערב של ה- 7 - לאוקטובר נשארנו עם 76 מאבטחים בעקבות גיוס רבים מהם. אנחנו מנתבים מאבטחים ממקום למקום". לדבריו הצבא ואלוף הפיקוד מסייעים והצליחו לגייס כוחות שיהיו על תקן המאבטחים. "בימים אלה יגיעו 52 מאבטחים ששוחררו ממילואים ונוכל לעשות קצת סדר באותם מעברים". נצ"מ עופר גנון, מגן מפקד מרחב ציון, במשטרה: "יש הצעת מחליטים שהמעברים יאוזרחו אך זה לא יושם. מעברים זה מקצוע. המשטרה צריכה להתמודד עם נושאים שהיא לא אמורה להתמודד. הוא הוסיף, כי עדיין אין מפעיל למעבר המשוקע בקלנדיה האמור להיפתח עוד שנה וזה בטיפול מול המל"ל. הוא הזהיר, כי אם לא ינתן מענה לנושא הזה הוא לא ייפתר גם לאחר המלחמה. "אנחנו לא ישנים בלילה. נבצע את כל מה שיוטל עלינו אבל במסגרת יכולתנו. אם מעבר רחל נסגר בחורף מזה שנתיים בגלל שאין תקציב להקים צילייה ושוטרים ומאבטחים עומדים בגשם - זה אומר הכל!". שגיא מרדכי, נציג צה"ל, אמר: "נכנסנו לשנת לחימה כל סד"כ הסדיר עוסק במשימות שונות כאשר גדוד 'ארז' רתום למשימה הזו של המעברים ומסייע בהחלטה של אלוף פיקוד מרכז. בימים אלה אנו בחילוף הסד"כ אין הורדה ואיפה שניתן צה"ל יתגבר מבלי לפגוע במשימות הביטחוניות בגזרות השונות". לשאלת יו"ר הוועדה, פוגל, מי אמור לדעתו לקחת אחריות על המעברים? השיב סא"ל מרדכי, כי אזרוח המעברים כמודל רשות שדות התעופה, יפתור וייתן מענה לאתגרים הללו. ראש המועצה, רביבי, הגיב לדברים ואמר: "מדובר בהפרטה. זה לא ייתן מענה לבעיות הללו כי אין לנושא הזה אבא ואמא. כל השאר זה תירוצים. צריך לקבוע מי אחראי ומי מתכלל את האירוע. בוא נתחיל עם זה". נצ"מ אלון כלפון, מהמשרד לביטחון לאומי: "רשות המעברים האזרחית יכולה לבצע את זה. הם יכולים לעשות זאת בכל המעברים כולל בעוטף ירושלים. יש מוצר מדף ואפשר להשתמש בו". יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל אמר לסיכום, כי המטרה הרבה יותר רחבה מכפי שהוגדר כאן. "נצטרך לתת פתרונות בטווח המיידי כי אנחנו נמצאים בתקופה רגישה שהפוטנציאל בה גבוה כאשר המוקד הוא קביעת אחראי לנושא הזה. ולטווח הארוך נקיים דיון עם כלל הגורמים לתת מענה עומק לנושא הזה".

  • עוד באותו נושא:
  • מחסומים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully