וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון בחוק לפיטורי מורה על התנהגות בעלת אופי מיני

עודכן לאחרונה: 24.1.2024 / 13:07

ועדת החינוך דנה בהצעת חוק לפיטורי מורה עם התנהגות בעלת אופי מיני

משרד החינוך שילם במשך שנים שכר למורה כדי שיישב בבית, לאחר שהטריד מינית קטינים טרם העסקתו במערכת - רק כי לא ניתן היה לפטרו לפי החוק

נציגת ארגון המורים העל יסודי: אין צורך בחקיקה. המקום הוא בהסדר עבודה קיבוצי | יוזמת הצעת החוק ח"כ שרן השכל: את מגינה על פדופילים

נציבות שירות המדינה: עשרות תלונות בשנה על אלימות מורים נגד תלמידים

יו"ר ועדת החינוך ח"כ יוסף טייב: נשקול להוסיף להצעת החוק גם עבירות אלימות כעילה לפיטורי מורים

ועדת החינוך, התרבות והספורט בראשות ח"כ יוסף טייב המשיכה היום (ד') בדיונים כחלק מהכנה לקריאה שנייה ושלישית של הצעת החוק של ח"כ שרן השכל בנוגע להשעיה של עובד מדינה ופיטוריו של עובד הוראה לשם הגנה על קטין או חסר ישע (תיקוני חקיקה), התשפ"ב-2022. מאז החלו הדיונים בהצעת החוק, צומצם הנוסח והוא מתייחס עתה להתנהגות בעלות אופי מיני מצד עובד הוראה כלפי קטין או כלפי אחר שאינו נמצא במוסד החינוכי. בדיון היו מי שהתנגדו להסרת סעיפי האלימות מהצעת החוק.

יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב: "אני הייתי רוצה להכניס להצעת החוק את סעיף עבירות האלימות, כי זה חשוב, וזה לא פחות גרוע מעבירות מין. אנסה למצות את הנושא בערוץ אחר, טרם העלאת הצעת החוק להצבעה."

נציג אגף המשמעת בנציבות שירות המדינה גיא דוד הסתייג מהנוסח שאינו כולל עתה עבירות אלימות ונקט במספרים: "מספרי האלימות הם רבים. אנחנו נתקלים בעשרות מקרים בשנה, שאנחנו נחשפים אליהם אחרי שהורים הגישו תלונה והתלונה לא המשיכה, כי הילד לא מסר עדות ואז אין אפשרות להתקדם - לא בדין הפלילי ולא בדין המשמעתי. הורים לא יתנו לילד בן 8 להעיד נגד מורה - שיחזור ללמוד באותו בי"ס. הנוסח המוצע הוא פשרה על פשרה על פשרה. רוב עובדי ההוראה מסורים, אבל יש עובדי הוראה עם בעיות אלימות שאנחנו לא מצליחים להתמודד איתם, יש מורים שזה חוזר על עצמו ואין לנו פתרון. לפי משרד החינוך, אין אפשרות לפיטורי עובדי הוראה שהם עובדי מדינה. אנחנו חושבים אחרת."

נציג הייעוץ המשפטי במשרד החינוך לירון ספרד התנגד להוספת עבירות של אלימות להצעת החוק: "אני לא מכיר מסה של עובדי הוראה אלימים שהמערכת לא מצליחה להוציא אותם. אם נגלה שיתעוררו מסה של מקרים שלא נופלים להגדרות הקיימות, נצליח לבוא לעשות תיקוני חקיקה נדרשים. עדיף ציפור אחת ביד משתיים על העץ. הצעת החוק שעל הפרק נועדה לתת מענה איפה שהדין המשמעתי והפלילי לא מצליחים להתמודד איתה." וכאן סיפר עו"ד ספרד על מקרה שהדהים את כל הנוכחים באולם: "היה אירוע של עובד הוראה שנחקר במשטרה על מעשה שעשה טרם תחילת עבודתו במשרד החינוך. הוא התכתב עם קטינים ברשת והציע להם הצעות מיניות. כולם פה מסכימים שהוא לא יכול להמשיך להיות מורה. המשטרה והפרקליטות החליטו לא להעמיד לדין. כשביקשתי לעיין בחומרי החקירה, ראינו את ההתכתבויות שלו בצ'ט, כשהוא נחזה לקטין ומציע הצעות מיניות לקטינים. בנציבות שירות המדינה גם היה קושי להעמיד אותו לדין בייחוד שזה קרה לפני היותו עובד מדינה. אנחנו לא יכולנו לתת לו להמשיך במערכת החינוך אבל לא יכולנו גם לפטר. שילמנו לו במשך כמה שנים טובות כדי שיישב בבית. התיקון המוצע נותן מענה למקרים כאלה." לשאלת היו"ר ענה עו"ד ספרד כי "היו כעשרה מקרים כאלה. לא מדובר בתופעה."

בדיון קודם שנערך השבוע בנושא זה בוועדת החינוך, התבטאה בחריפות מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד: "אי אפשר בגלל כמה תפוחים רקובים, להכניס את כל המורים לסקאלה הזאת. למקרים האפורים צריך לקבוע נהלים ולא לחוקק חוקים. אני מתביישת שבמצב של לחימה, מורים ותלמידים מפונים, מתעסקים פה בפיטורי מורים".

עו"ד סיגל פעיל המייצגת את ארגון המורים העל יסודי השתתפה היום בדיון באופן מקוון באמצעות הזום והביעה התנגדות להצעת החוק: "יחסי העבודה מוסדרים בהסדרי עבודה קיבוציים. אם רוצים להחמיר בקשר לעובדי הוראה צריך לעשות זאת בהסדר קיבוצי. בימים אלה אנחנו נמצאים בהליך מו"מ של ארגון המורים העל יסודי, אפשר להעלות את זה שם. אין סיבה לחקיקה ראשית." יוזמת הצעת החוק ח"כ שרן השכל זעמה: "את מגנה על פדופילים. אם היתה לכם התעוזה, הייתם מגיעים פיזית לדיונים כאן בכנסת וגם ל-5 הדיונים שהיו בשנה שעברה בוועדה. יש ילדים שתוקפים אותם מינית. הם לא חוזרים לביה"ס והמורים כן. באיזה עולם נשמע דבר כזה?"

נציגת איגוד מרכזי הסיוע סיפרה על מורה שאמר לתלמידה באופן שיטתי "למה לא באת היום עם הטייץ הצמוד שיושב לך על התחת כמו שבוע שעבר?" נציג משרד החינוך עו"ד ספרד ביקש לחדד: "אנחנו הולכים לאירוע הכי חמור מבחינת המורה והוא פיטורין. אם זה קרה פעם אחת, יסבירו לו גבולות. אם זה חוזר על עצמו, יש פה חומרה מיוחדת."

נציגת מועצת התלמידים גאיה שיף: "גם אם ילד לא מצליח למסור עדות, צריך שירגיש בטוח במקום בו הוא נמצא רוב שעות היום. גם אם אין תיק, זה פוגע מאד בקשר בין הילד למורה שאמורים להיות ביחסים טהורים."

נציגת המועצה לשלום הילד: "עבירות של אלימות, השפלה וביזוי קיימות במערכת החינוך ולא נכנסו להצעת החוק שעל הפרק. אני לא מוצאת היגיון להשאיר את זה מחוץ לחוק. זה אבסורד. ההצעה הזאת צריכה לשרת קודם כל את הילדים ואח"כ אחרים. זה לא משתקף בנוסח הזה." גם הנהגת ההורים ביקשה להחזיר לנוסח הצעת החוק את הפגיעה הפיזית והרגשית - "מורה שהובילה חרם על תלמיד, מורה שנתן סטירה - לא יכול להיות שמקרים כאלה לא יהיה בחוק."

ח"כ משה טור פז ביקש להצביע על פיטורין מסיבות שאינן מופיעות בחוק: "האפשרות לפטר היום עובד הוראה היא אפסית ויש מעט מאד מורים שיוצאים מהמערכת על אי התאמה. מדובר על אחוז מהמורים בערך. בשטח אין כלים כאלה וזה נדרש. אפילו שיש מחסור במורים, צריך להוציא את מי שלא מתאים, או אז יגיע מי שכן מתאים. באשר להצעת החוק שעל הפרק, לצמצם להתנהגות בעלות אופי מיני זה אילוץ. חשוב להכליל גם עבירות אלימות לגווניה, שאין לנו די כלים להתמודד מולה." ח"כ יוסף עטאונה:"גם עם נוסח מצומצם כזה צריך להתקדם".

גיא דוד מנציבות שירות המדינה ביקש להזכיר כי מאז פברואר האחרון לא פעיל בית הדין של הרשויות המקומיות וכך לא ניתן להשעות עובדי רשויות מקומיות כמו סייעות שחשודות בעבירות של מרמה, אלימות ועוד.

בסיום הדיון הבהיר היו"ר כי בכוונתו לקדם את הליך החקיקה במהירות ולהביא את הצעת החוק להצבעה בקריאה ושלישית במליאת הכנסת בשבוע הבא.

  • עוד באותו נושא:
  • מורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully