וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

25 אנשים נהרגו בתאונות דרכים מאז תחילת 2024

עודכן לאחרונה: 23.1.2024 / 22:11

יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים טופורובסקי: דווקא עכשיו האור יכול להיראות לא רק במלחמה אלא בבטיחות בדרכים- בואו נציל חיים, זו העבודה שלנו

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים: "אנחנו לא צריכים את לבנון ולא את עזה, יש לנו ג'יהאד בכבישים"

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לקידום הבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ בועז טופורובסקי, התכנסה לדיון המשך לסיכום שנת 2023 במאבק בתאונות הדרכים והתוכניות לשנת 2024. יו"ר הועדה פתח את הדיון ואמר כי בנושא הבטיחות בדרכים הבשורות לא טובות, לפי הנתונים נהרגו 25 אנשים מתחילת השנה, 13 מהם רק בשבוע האחרון. הוא ציין כי הישיבה היום היא המשכו של הדיון מהשבוע שעבר, וכי הפעם הוא מעוניין לשמוע את אנשי השטח.

מנכ"ל אור ירוק, קרא לשרת התחבורה לעצור את הקיצוץ הצפוי בסך 180 מיליון שקל, והוסיף כי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד) צריכה להציג יעד להורדת מספר ההרוגים. יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, התייחס לכך שישנן תקנות רבות שלא תוקנו מאז שנת 1999 בנושא הבטיחות בדרכים במדינה, וכי יש לטפל בבעיית הגורם האנושי בתאונות דרכים: "המחקר שמשרד התחבורה עשה מעלה ש-98% מהתאונות הן בשל הגורם האנושי, ורק 2% בגלל תקלות טכניות. בשבוע שעבר הוצגו הנתונים ואני ציפיתי שנגיע עם מצגת של תוצאות, מה עשינו כדי להפחית 2,500 פצועים קשה ו-366 הרוגים? אנחנו לא צריכים את לבנון ולא את עזה, יש לנו ג'יהאד בתוך הכבישים".

מנכ"ל ארגון ידידים, ישראל אלמסי, הציג את הנתונים של האירועים בהם טיפלו מתנדבי הארגון: "רוב העצירות בצד הדרך הם אנשים שצריכים לשלוח מייל או דברים כאלה והם לא מבינים שהם במלכודת מוות, שאר האנשים עוצרים בגלל תקלות טכניות. טיפלנו ב549784 אירועים, 27000 מהם היו באזור בין עירוני בשוליים".

ח"כ עאידה תומא סלימאן הסבירה כי בחברה הערבית אחוז הנפגעים גבוה מחלקם באוכלוסייה. לדבריה, "הגורם האנושי הוא לא היחיד שאשם, נתקלתי בבעיה של סוכני ביטוח שמנסים לבטח רכבים אבל חברות הביטוח חוסמות רכבים של ערבים בגלל רמת הסיכון". בנוסף, ציינה כי מצב הרכבים לא טוב באוכלוסייה הערבית מבחינת תחזוקה. ח"כ אחמד טיבי אמר כי 62% מהילדים עד גיל 14 שנהרגו ב-2023 היו מהחברה הערבית, וביקש להזכיר כי לא מדובר בגזירת גורל ודרש לשדרג תשתיות ביישובים הערבים. ח"כ אלי דלל הוסיף, כי הרלב"ד צריכה להיות חוד החנית בטיפול בתאונות ובבטיחות בדרכים.

בדיון השתתף גם מוביל פרויקט ANYWAY באירגון 'נתון לשינוי', גל רייך, שאמר: "במחקר שעשינו לפי נתונים החל משנת 2004 מצאנו קשר מובהק וחזק בין תקציב הבטיחות בדרכים לכמות ההרוגים והפצועים קשה מתאונות. אנו קוראים לממשלת ישראל להעמיד בעת הזו תקציב ראוי בגובה דומה לזה של 2008 שהוכיח חד משמעית שניתן להפחית דרמטית את כמות הנפגעים".

ד"ר משה בקר, מנהל אקדמי תחבורה, התייחס לדברים שעלו בדיון והוסיף כי על פי הנתונים הציבור הישראלי משלם 17 מיליארד שקלים כנזק כלכלי, הוא משלם 13 מיליארד לחברות ביטוח ומקבל בחזרה 6-7 מיליארד על פיצויים ונזקים.

המנכ"ל בפועל של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יעקב זכריה, הציע פתרון להפחתת התאונות והקטל בדרכים: "ברלב"ד בשנת 2020 הייתה קבוצה של בעלי תפקידים מהמשרדים הרלוונטיים שישבו ועמלו על תכנית רב שנתית למלחמה בתאונות דרכים. התוכנית הוגשה למשלה ב-2020 וכתוב בה מה צריך לעשות כדי שנעמוד ביעד. התוכנית קיימת, צריך תקציב ולחזור חזרה אל כל השותפים שכתבו אותה והם יצטרכו לבצע אותה".

היו"ר טופורובסקי סיכם את הדיון ואמר: "ידוע מה צריך לעשות בשביל להוריד את כמות ההרוגים והנפגעים, התורה מוכרת. כאשר עמדו בתוכניות בעבר הייתה ירידה, כאשר הפסיקו לעמוד בתוכניות ובתקצוב יש עלייה". הוא ביקש להעביר לוועדה רשימה של כל הצרכים והמחסור בתקציבים ובמשאבים, ואמר: אנחנו נמצאים בתקופה לא פשוטה אבל דווקא בתקופה כזו האור יכול להיראות לא רק במלחמה, אלא בבטיחות בדרכים. בואו נציל חיים, זו העבודה שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully