וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שורת הטבות לגרושות מאבות במילואים

עודכן לאחרונה: 23.1.2024 / 21:51

נציגת צה"ל בדיון הועדה על נשים גרושות שאבי ילדיהן במילואים: שורת הטבות ומענקים

לאחר שהוועדה העלתה את סוגיית אפליית האימהות הגרושות מאנשי מילואים התקיים היום דיון מיוחד בו הציגו בצה"ל שורת פתרונות ומענקים שיקלו על מצב האימהות הגרושות שסיפרו: "ההוצאות שלנו גדלו פי שתיים ואזל הכוח להחזיק את המשפחה". יו"ר הוועדה ח"כ תמנו שטה: "8% מנשות המילואים פוטרו או הוצאו לחל"ת. "זה נתון נורא ובלתי מתקבל על הדעת ובגלל שמדובר בגרושות אין להן אפילו את שעת ההורות. היום אנו מביאים בוועדה פתרונות". נציגת הנציבות אישרה כי אין מניעה שהנשים הגרושות בשירות המדינה לא ייהנו משעת ההורות ויום החופש כמו הנשים הנשואות למילואימניקים

הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה היום (ג') דיון מיוחד בצורך למימוש הסיוע להורה נוסף למגויסים בצו שמונה. יו"ר הוועדה ח"כ פנינה תמנו שטה: "הדיון היום הוא על כל ווריאציה של הורות בעולם המודרני. באנו להביא פתרונות לנשים הגרושות שלא מקבלות את ההטבות והמענקים שהן זכאיות להן". ליאורה שקלי כהן מפורום נשות המילואים: "אני גרושה למילואימניק ומגדלים במשמורת משותפת את שתי בנותינו. מאז פרוץ המלחמה אני מגדלת אותן ב-90% מהזמן. כשלא הייתה לבנות מסגרת חינוכית לא יכולתי להתפרנס. ההוצאות שלי גדלו פי שתיים ואזל לי הכוח להחזיק את משפחתי. כמוני קיימות אלפי משפחות מילואימניקים שקופות. במתווה הנוכחי קיים עיוות. אנחנו משפחות מילואימניקים לכל דבר ועניין. אנו גאות במילואימניקים הגרושים שלנו. אנחנו מגדלות את ילדינו ללא כל סיוע וכעת מבקשות הכרה וסיוע. אל תפקירו את ילדינו ואותנו". יו"ר הוועדה: "יש אפליה. יש תפיסה מיושנת של להסתיר ולשכוח את הגרושים והגרושות ואסור שזה יקרה, לא אצלי".

אפרת פאר גרושת מילואים: "אני פה לייצג את ארבעת ילדי שגדלים במשמורת משותפת ללא דמי מזונות. אבי ילדי נסע למילואים כבר ב-7 באוקטובר באוגדת עזה וכולנו גאים בו. אני מדברת בשם הילדים שאין להם קול, כבר שלושה וחצי חודשים ש-30% מהילדים לא מקבל את אותו החיבוק ולמה? רק כי הוריהם גרושים והעורף שלהם לא מקבלים את אותם המענקים. הילדים שלנו לא סוג ב' ואנחנו מבקשים הכרה זהה במענקי משפחה וכלכלת בית ומבקשים סיוע עבור הילדים שממומנים על ידי ההורה שבעורף בלבד. אנחנו מבקשות שעת הורות והעברת כספים ישירות אלינו".

עו"ד שבות רענן ראש תחום זכויות בפורום נשות המילואים: "חלק מהמשפחות נשואות וחלק לא וזה חלק מהמאבק של כולנו. ההגדרה הכוללת שתוקנה כעת כוללת גם הורים גרושים וגם איסור פיטורים. אם הכסף לא מגיע למי שזכאית לו אז ההגדרות לא עוזרות. התבאסנו לשמוע שהמענקים של הכלכלת בית והמענק המוגדל הוגדרו רק כזכות של המשרת כאשר הרציונאל היה לשפות את ההוצאות שגדלו בבית ושהן לא הוגדרו כזכות משותפת שתעבור ישירות אל האמא דרך ביטוח לאומי כמו שהעבירו דברים בקורונה. רוצים לאפשר לילדים לקבל את הכסף הזה. יש הלימה בין משפחות שהאישה גרושה לבין משפחות ששידכתי אותן לקבלת סלי מזון ויש פה צורך מעשי שצריך לקרות עכשיו כדי להחזיק את החזית".

עו"ד רעות פוקר מנעמ"ת סיפרה על ל' הגרושה שפוטרה מעבודתה כי המעסיק לא יכול "לסמוך על כך שתגיע לעבודה או תוכל להישאר עד מאוחר ולא תאחר". יו"ר הוועדה ציינה כי 8% מנשות המילואים פוטרו או הוצאו לחל"ת. "זה נתון נורא ובלתי מתקבל על הדעת ובגלל שמדובר בגרושות אין להן את שעת ההורות".

סא"ל שירי אבינועם ראש עתכ"מ: "קיבלנו את החלטת הממשלה והרחבנו את המענה דרך קרן הסיוע במתווה שבחלקו הראשון יכלול מענק חד פעמי של 4500 שקל לבת זוג כולל פרודה או גרושה עם ילד אחד משותף לפחות עד גיל 14 לגרוש שמשרת 45 ימים ולאישה שלא מועסקת לפחות 21 ימים ולא מקבלת דמי אבטלה. השיטה לקבלת המענק תהיה דרך אגף הכספים במשרד הביטחון באמצעות מנגנון ישיר לחשבון הבנק. יפתחו כמו כל אחת בקרן הסיוע. הבקשה הזאת לא תעבור דרך מופ"ת בצה"ל. ישמנו את הקטגוריה החדשה בתוך הלינק. אנחנו מבינים את החשיבות ומקווים שיעבוד תוך כמה ימים".

לדברי סא"ל אבינועם יופעל בימים הקרובים גם המענק בסך 10700 למי שלקחה חופשת לידה ולא חזרה לעבודה וגם פה יש תנאי של משרתי מילואים של לפחות 45 ימים כאשר התשלום יהיה דרך קרן הסיוע. "סעיף שלישי יכלול סיוע חד פעמי בסך 500 שקלים להוצאות כלכלת הבית באופן חד פעמי. הדבר המשמעותי ביותר וזה הסעיף הרביעי שמדבר על אובדן הכנסה לעצמאיות או שכירות כאשר מדובר בבשורה שבאה ליידי מימוש".

יו"ר הוועדה אמרה כי מדובר בבשורה ממוחזרת: אנחנו הכנסנו זאת למתווה. צריך גם מענק שיאפשר להשתמש בשירותי בייביסיטר או שיעורים פרטיים. "האימהות צריכות לצאת לעיתים מהבית ולא יכולות לקחת את הילד איתן. עם 500 שקלים אי אפשר לעשות זאת". סא"ל אבינועם: "מגיעות אלינו בקשות חריגות. הכנסנו מענה רגשי שלא דרך קרן הסיוע. עם צירוף של קבלה לטיפול רגשי בסך 1500 שקל. יש 1100 להוצאות אישיות ו-2000 למשפחה. יש דיפרנציאליות מבחינת לחימה או מענה עורפי".

ח"כ תמנו שטה: "לקח לכם זמן אבל בסוף פטרתם את הבעיה תוך ניתוק התלות בבן הזוג שנמצא במילואים. מבחן התוצאה סופר חשוב. אתם צריכים להגיד שוועדת חריגים תאשר הוצאות חריגות. יש משפחות שנזקקות לסלי מזון. בואו נפנה לחברת החשמל ולרשויות מקומיות שיפעילו הנחה בתשלום לנשים הגרושות למילואימניקים. תכפילו את מענק הכלכלה ואתם תהיו בדרך הנכונה".

סיגל אביב מנהלת תנאי שירות ויחסי עבודה בנציבות שירות המדינה: "בנות זוג של משרתי מילואים מקבלים את ההטבה של שעת קיצור שעות התקן ויום חופשה זאת מדיניות והעמדה שלנו שאין שום מניעה להעניק זאת לבנות זוג גרושות עד עכשיו זה לא קרה ואנחנו נכיל את זה בקרוב מאוד".

  • עוד באותו נושא:
  • מילואים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully