וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוטמן: הסדר החירום חיוני לביטחונה של מדינת ישראל

עודכן לאחרונה: 23.1.2024 / 17:33

ועדת החוקה אישרה להאריך ב-28 ימים נוספים את ההכרזה על הגבלה ביטחונית לפי החוק לקיום דיוני בימ"ש בהיוועדות חזותית בהשתתפות עצורים ואסירים

יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן: "מביקורי במתקן הכליאה בו מוחזקים האסירים הביטחוניים, התרשמתי שהסדר ההיוועדות החזותית חיוני לביטחונה של מדינת ישראל"

שב"ס: "מהדיון האחרון הצטבר מידע נוסף על כוונות פגיעה בסגל ורק שלשום הותקף סוהר ע"י מחבל במהלך כניסה לביקורת אמצעי אבטחה פיזיים. אני מזכיר שהלחימה מתמשכת והכניסה לרמאדן הקרוב משפיעה באופן ישיר על מה שקורה בתוך בתי הסוהר ואנחנו כבר נערכים באופן שונה. מבחינת תנאי המחיה לאסירים הביטחוניים אנחנו מבינים שאוטוטו הקערה מתהפכת ועלינו להיות ערוכים לכך. העובדה שהמערכה מתארכת ואין עסקה בקרוב, מגבירים עוד יותר את הלחץ בקרב האסירים"

ועדת החוקה אישרה היום (ג') את הארכת ההכרזה על הגבלה ביטחונית לפי חוק קיום דיונים בהיוועדות חזותית בהשתתפות עצורים, אסירים וכלואים (הוראת שעה- חרבות ברזל), התשפ"ד 2023.
חוק ההיוועדות החזותית מסמיך את השר לביטחון לאומי ושר המשפטים להכריז יחד, כי לא ניתן לקיים דיונים בבתי המשפט בנוכחות עצורים או אסירים החשודים, נאשמים או מורשעים בעבירות ביטחון המנויות בחוק, למעט עצורים המוחזקים בתחנת משטרה, והכול לאחר ששוכנעו כי לא ניתן לעשות כן בשל סכנת חיים או סיכון ביטחוני מוגבר הנשקפים מהם בהבאתם לדיונים בשל מצב המלחמה השורר במדינה, שבשלו הוכרז מצב מיוחד בעורף, וכי לא ניתן להפחית את הסכנה או הסיכון בדרך אחרת, ולאחר ששקלו את הצורך בהכרזה אל מול הפגיעה בזכויותיהם של העצורים והאסירים הנובעת ממנה.
על השרים לשקול שיקולים נוספים המנויים בחוק ובכללם את שאלת קיום הודעה על מצב חירום מיוחד לגבי דיוני בימ"ש, חוו"ד הגורם המוסמך לעניין מידת הסיכון הנשקף, ואת עמדות הנהלת בימ"ש והסנגוריה הציבורית.

בפניית שר המשפטים להארכת ההכרזה נכתב כי "כרגע אין בתוקף הודעה על מצב חירום מיוחד לגבי דיונים בבית משפט, שכן ההודעה פקעה ביום 1.12.23 ועד כה לא עלה צורך במתן הודעה נוספת.
כלל הדיונים מתקיימים כבשגרה. עם זאת, לאור חוות הדעת של הגורם המוסמך, ושקילת העמדות, אנו סבורים שיש מקום להארכה נוספת של הכרזה כאמור למשך 28 ימים כפי שמאפשר החוק".
עוד צוין כי הוכרזה הגבלה ביטחונית שתוקפה עד 26.12.23, שהוארכה באישור ועדת החוקה עד ל-23.1.24 וכי ההארכה המבוקשת היא לתקופה נוספת של 28 ימים עד ל-20.2.24.

יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן: "מאז הדיון האחרון השתמשתי בסמכותי כמבקר רשמי והגעתי לשלושה מתקני כליאה בחלקם עצורים ביטחוניים ובכל אחד מהביקורים התחנה הראשונה הייתה ה-VC כדי לראות איך זה עובד בפועל וכשניתן שוחחתי עם אסירים שיש להם את אפשרות הבחירה והתרשמתי שהרצון לקיים את הדיונים ב-VC בחלקו היחסית קטן נובע מנוחות וקשיי הנסיעה או שגרת החיים. מביקורי במתקן הכליאה בו מוחזקים האסירים הביטחוניים התרשמתי מאוד מחיוניות ההסדר לביטחונה של ישראל".

עו"ד אסף שרף מהלשכה המשפטית של שב"ס: הונחו בפני נציבת שב"ס חוו"ד עדכניות מקצועיות מטעם ראש חטיבת המודיעין של שב"ס ומטעם ראש חטיבת המבצעים, בצירוף מסמך פרפרזות על בסיסן. חוו"ד רלוונטיות, עדכניות ומפרטות את המידע, את הצורך, את הממצאים ואת הנתונים, ונמצא שיש צורך גם כעת, לאור כוונות ממשיות מבחינה מודיעינית, ולאור סיכון ממשי מבחינה מבצעית, לעשות שימוש בסמכותה של הנציבה כגורם מוסמך ולהגיש חוו"ד על מידת המסוכנות הנשקפת מהוצאת האסירים והעצורים הביטחוניים. ככל שניתן בדיון הזה שהוא פומבי, אומר כי קיימות מגמות חדשות גם מבחינה מבצעית וגם מבחינה מודיעינית לצד מידע שהצטבר ונתונים שנאספו ולאור העובדה הזאת קיימת חיוניות וקיים צורך להמשיך ולהאריך את ההכרזה לתקופה של 28 ימים".

עו"ד ישי שרון מהסנגוריה הציבורית" אנחנו אוספים מידע מהסנגורים שלנו על הקשיים העולים בשטח. מתמונת מצב ראשונית- הקשיים שהעלינו לגבי VC בימי שגרה מתחילים להתעורר גם כעת. בעיקר קשיים בהעברת המיקרופון למצב השתק, עיכובים בקיום הדיונים עקב מחסור בעמדות או אחרים, קשיים בשיחה חסויה בין העצור נאשם לבין הסנגור, וקשיים בהבנת הדיון כשברוב הדיונים מסתייעים במתורגמנים. זו לא התנהלות לא תקינה בקרב המערכות אלא פיצ'ר מובנה במערכת, פגיעה מבנית בזכויות".

גנ"מ מיכאל דיאן, רמ"ח הפעלה בשב"ס: "מהדיון האחרון הצטבר מידע נוסף על כוונות פגיעה בסגל ורק שלשום הותקף סוהר ע"י מחבל בבית סוהר השרון באגרוף לפרצוף, במהלך כניסה לביקורת אמצעי אבטחה פיזיים. אני מזכיר שהלחימה מתמשכת והכניסה לרמאדן הקרוב באופן ישיר משפיעה על מה שקורה בתוך בתי הסוהר ואנחנו כבר נערכים באופן שונה. מבחינת תנאי המחיה לאסירים הביטחוניים אנחנו מבינים שאוטוטו הקערה מתהפכת ועלינו להיות ערוכים לכך. העובדה שהמערכה מתארכת ואין עסקה בקרוב, מגבירים עוד יותר את הלחץ בקרב האסירים. אנחנו צריכים להיות ערוכים לדבר הזה ואנחנו מונעים ככל הניתן תנועות אסירים בתוך בתי הסוהר כדי להימנע מפגיעת סגל".

ההכרזה אושרה פה אחד בתמיכת היו"ר ח"כ שמחה רוטמן וח"כ יואב סגלוביץ'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully