וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאה למשרד החינוך: דרוש מהאוצר תקציב לטיפול בילדי משרתי המילואים

עודכן לאחרונה: 23.1.2024 / 15:12

דיון משותף בנושא מענים חינוכיים ותמיכה בילדי משרתי ומשרתות המילואים התקיים היום (ג') בוועדת החינוך, התרבות והספורט והוועדה לזכויות הילד. לפי נתוני הביטוח הלאומי שנמסרו למרכז המחקר והמידע בכנסת, ישנם קרוב לרבע מיליון ילדים של משרתי המילואים בחודשים אוקטובר-דצמבר.

יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט ח"כ יוסף טייב: "מדובר כאן על 250,000 תלמידים שהוריהם משרתים במילואים. מחובתנו לפקח שהמשרד נותן מענה רגשי, פדגוגי ותפעולי לאותם הילדים. אנו צריכים לוודא שניתן מענה ותשומת לב לאותם התלמידים, במיוחד שמדובר בסוגיה שמלווה לעיתים בטרגדיות ובאובדן."

יו"ר הוועדה לזכויות הילד ח"כ אלי דלל: "הילדים לא נמצאים מאחורי הקלעים, אלא בפרונט. הם אלה שנותנים את החוסן לאיש המילואים שנמצא בשטח. משרד החינוך צריך היה לנקוט יוזמה ולצאת כבר מזמן בחוזר מנכ"ל שמיועד למנהלי בתי הספר ולא לחכות שמישהו יפנה למוקד התמיכה שהקים המשרד, אם בכלל."

נציגת פורום נשות המילואים רותם אבידר צאליק: "אנחנו מייצגות משפחות של 100,000 משרתי מילואים. נפגשנו עם משרדי ממשלה רבים שכל אחד בגזרתו נרתם. משרד החינוך נעלם. הוא לא איתנו בכל הקשור למסגרות החינוך. פנינו לפני כחודש וטרם קיבלנו מענה. בחודשיים הראשונים כשלא היו מסגרות עוד היה לי כוח ויכולתי להכיל את זה אבל מרגע שחזרו המסגרות, הילדים שלי מתפרקים. אנחנו מקבלים מהצוות החינוכי דיווחים שהילד מרטיב, שיש אלימות ותלונות כמו למה מאחרים בבוקר. האירוע יצא מכלל שליטה. בעלי יצא למילואים בשבעה באוקטובר. אני עם 3 ילדים קטנים בבית, כשהבכורה עם צרכים מיוחדים. הם מתמודדים עם דאגה וקושי רגשי, זאת מעמסה שקשה לתאר במילים."

רותם לוי מפורום נשות המילואים: "אנחנו הולכות לישון עם חרדה וקמות עם החרדה בבוקר, וזה לצד השאלות הבלתי פוסקות של הילדים מה עם אבא. הבוקר התבשרנו על מותם של 21 חיילי מילואים. הילד שלי ישמע על זה מהחברים בביה"ס ואני לא יודעת מה הוא יבין מזה ומי יחבק אותו שם. יש ילדים שלא הולכים לישון בזמן כי טרודים במחשבות על אבא ואז מאחרים בבוקר וזה נרשם לו. למה בתי הספר לא יכולים להכיל את הסיטואציה ולא להעיר לילדים האלה? הם גם ככה בקושי רגשי."

נציגת מועצת התלמידים הדס רבקה כהן: "אבא שלי גויס למלחמה, נפצע ,החלים וחזר למילואים. אני מרגישה שאין לי למי לפנות. בבית הספר שאני לומדת בו, רוב המורות שאני מרגישה בנוח לפנות אליהן - בני זוגם כרגע מגויסים. לא נעים לי לפנות למורה שבעלה נמצא במילואים ולהגיד לה שאני לא מצליחה להירדם בלילה כשהיא לא נרדמת בעצמה. אני חושבת שמערכת החינוך צריכה יותר להכיל את התלמידים האלה, זה שעבר זמן לא אומר שהתרגלתי למצב."

ח"כ מיכל וולדיגר: "הייתי מצפה שהמחנכים יקבלו כלים ותמיכה על בסיס קבוע. היועצת חשובה למורים אבל המחנכת שמכירה היטב את התלמידים צריכה לקבל את התמיכה."

ח"כ משה טור פז: "כעשרה אחוז מהתלמידים במערכת החינוך הם ילדים למשרתי מילואים. נושא השכול לא נגמר לעולם. בזמן מסוים, הזכויות של ילדים שהוריהם נהרגו, נגמרות בגיל 21 או 30, אבל השכול לא מסתיים לעולם. דרוש פה תיקון חקיקתי." בתגובה לדבריו הסכים ח"כ יוסף טייב, ואמר כי יש לפעול לתיקון בחקיקה להרחבת הזכויות לגיל מבוגר יותר.

סגנית מנהלת המינהל הפדגוגי במשרד החינוך מירי נבון: "יכול להיות שיש בתי ספר שיש בהם יותר קשב לנושא, אבל התפקיד שלנו זה לעודד את זה בכל המסגרות. מתחילת המלחמה נשלחו שלוש איגרות מטעם המשרד עם הנחיות והמלצות לצוותים החינוכיים ובנוסף המשרד פועל להוצאת חוזר מנכ"ל בזק, דבר אשר לוקח זמן." עוד ציינה כי המשרד עובד על פעולות עתידיות כגון :גיבוש מודלים להתנדבות כמו אח בוגר, מחויבות אישית ואיסוף נתונים אודות התלמידים שהורים נמצאים במילואים. היו"ר תהה איך זה שביום ה-108 למלחמה, למשרד אין עדיין נתונים אודות מספר הילדים שהוריהם משרתים במילואים.

ממונה חירום ומוגנות במשרד החינוך ריבה שכטר התחייבה: "באמצעות מוקד לתמיכה רגשית, שהוקם עוד בימי הקורונה והורחב בצורה מיידית החל מהשבעה באוקטובר, ניתן מענה ותמיכה רגשית דרך יועצות שבעצמן מקבלות תמיכה. נחדד את המענים שיהיו יותר מדויקים ונשים את הזרקור על ילדי משרתי המילואים. כרגע אנחנו בשלב איסוף נתונים יחד עם מערך הדיגיטל הלאומי."

נציג משרד החינוך סא"ל במיל' איתי חיים פנה לנשות משרתי המילואים: "אל תראו בנו מערכת בירוקרטית. רבים מאיתנו בשירות מילואים ומנסים לעשות את העבודה שלנו במשרד בנוסף. יש לנו קשב אליכן, אתן לביאות. אחרי הדיון נקיים שיח בנושא."

נציגת משרד הביטחון סא"ל במיל' שיר אבינועם: "צה"ל מעביר באופן סדור לשלטון המקומי את הרשימה של כל משרתי המילואים המגויסים. מה-7 בינואר בנינו מתווה לטיפול רגשי - 2 מענקים לטיפול רגשי וזוגי למשרתי המילואים, נותנים סיוע בשיעורים פרטיים, לבייביסיטר, ילדים עם צרכים מיוחדים עד גיל 21 ניתן בקרוב מענק של 2,000 ש"ח לכל משפחה. אנחנו בשיח שוטף עם פורום נשות המילואים.

מנכ"לית ארגוני גננות לוסי חדידה: "בגיל הרך יש מצוקות ללא מילים כמו רגרסיה בשינה ובגמילה. אין לנו מענה מהמשרד החינוך ומהשלטון המקומי."

העמותה למען משרתי המילואים אסף סנדרוביץ: "כמו שעזרו למוסדות האקדמיים עם רשימות של משרתי המילואים, צריך להעביר את רשימות ילדים המילואים למוסדות החינוך. המורים והמנהלים לא קיבלו תדרוך הולם. מנהל בי"ס אמר לי - אין לי את הכלים והיכולת להגיע לתלמידים, כי יש יועצת אחת על 460 תלמידים."

בתום הדיון קראו שני יושבי הראש לפרסום מידי של חוזר מנכ"ל לצוותים החינוכיים, שיכלול את אופן הטיפול בילדי משרתי המילואים, כולל הגיל הרך. בנוסף, ביקשו הוועדות ממשרד החינוך לדרוש ממשרד האוצר, לקראת תקציב 2024 , תקציב ייעודי לטיפול בילדי משרתי המילואים וכן לוודא שהחלטת הממשלה העוסקת בבריאות הנפש תתייחס גם לתגבור משרד החינוך בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully