וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודי חנך מקדש הינדי באתר שבו עמד מסגד בעבר: "עידן חדש"

22.1.2024 / 17:31

ראש ממשלת הודו הוביל את טקס פתיחתו של מקדש לאל ראמה בעיר איודיה, 35 שנה אחרי שמסגד מהמאה ה-16 נהרס והוביל למהומות דמים. האופוזיציה החרימה את הטקס, שבעיני רבים מסמל את התחזקות הלאומנות ההינדית תחת מודי

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי חונך מקדש הינדי בעיר איודיה, 22 בינואר 2024. רויטרס
הגשים את אחת מהבטחותיו המרכזיות. מודי בחניכת המקדש, היום/רויטרס

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, הוביל היום (שני) את חנוכתו של מקדש גדול לאל ההינדי ראמה באתר שנחשב למקום הולדתו, באירוע חגיגי עבור הרוב ההינדי במדינה המאוכלסת ביותר בעולם.

קבוצות הינדיות, מפלגת העם ההודית הלאומנית של מודי ושלוחותיה תיארו את פתיחת המקדש כחלק מתחייה הינדית, לאחר מאות שנים של שעבוד על ידי פולשים מוסלמים ומעצמות קולוניאליות.

המקדש בעיר איודיה היה נושא שנוי במחלוקת, שעזר להזניק את המפלגה אל השלטון. חנוכתו מגשימה הבטחה בת 35 שנים, ופרשנים מעריכים כי הוא יסייע למודי בהתמודדותו על כהונה שלישית בבחירות שייערכו במאי.

במשך עשרות שנים, האתר שעליו הוקדם המקדש היה נתון למחלוקת מרה בין ההינדים לבין המיעוט המוסלמי, שבשיאה ב-1992 הגיעה למהומות ברחבי המדינה. במהומות נהרגו 2,000 בני אדם, בעיקר מוסלמים, אחרי שהמון הינדי הרס מסגד מהמאה ה-16 שהיה בנוי במקום.

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי חונך מקדש הינדי בעיר איודיה, 22 בינואר 2024. רויטרס
"יוצרים היסטוריה חדשה". מודי, היום/רויטרס

ההינדים בהודו אומרים שהאתר הוא מקום הולדתו של ראמה, שהיה קדוש להם הרבה לפני שהמוגולים המוסלמים הרסו מקדש שעל חורבתו הקימו את מסגד באברי בשנת 1528. בשנת 2019 הקצה בית המשפט העליון את הקרקע להינדים והורה להקצות חלקה נפרדת למוסלמים שבה טרם החלה בניית מסגד חדש.

"אדון ראמה הגיע. הילד שלנו לא יגור יותר באוהל, הראם ללה שלנו ישכון במקדש האלוהי הזה", אמר מודי, בהתייחסו למבנים זמניים קודמים שבהם שכן פסל בדמותו. "זה מבשר על תחילתו של עידן חדש", אמר בכינוס למוזמנים בלבד. "אומה קמה על ידי שבירת מנטליות העבדות והיא יוצרת היסטוריה חדשה באופן הזה".

רוב מפלגות האופוזיציה, כולל מפלגת הקונגרס, דילגו על הטקס בטענה שהוא הפך לאירוע פוליטי. פקיסטן היריבה גינתה את הטקס, שכלל ריטואלים הינדיים, ואמרה כי הוא מצביע על סמכותנות גוברת בהודו. היא דחקה בניו דלהי להבטיח את ביטחונם של המיעוטים, כולל מוסלמים, החיים בשטחה.

במהלך האירוע, מודי ציטט פסוקים דתיים ואז הניח עלי כותרות לרגלו של פסלו של ראמה ושילב את כפות ידיו בתפילה. לאחר מכן, הוא קד לפניו והקיף להבות, כחלק מהריטואל. בחוץ, מסוק צבאי המטיר עלי כותרות על המקדש, שבו שוכן פסל האבן השחור, שגובהו 1.3 מטר.

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי חונך מקדש הינדי בעיר איודיה, 22 בינואר 2024. רויטרס
האבטחה ברחבי הודו הועלתה מחשש לעימותים בין הינדים למוסלמים/רויטרס

נזירים, אנשי עסקים, ספורטאים וכוכבי קולנוע צפו בטקס, לצד מיליונים נוספים ברחבי המדינה, בנוסף לירי זיקוקים בשמי העיר שבה חיים כשלושה מיליון בני אדם. כעשרת אלפים שוטרים נפרסו לקראת הטקס, שאליו הוזמנו קרוב ל-8,000 איש. בנוסף לכך, תוגברה האבטחה בכל רחבי הודו, במיוחד בערים ועיירות שסבלו בעבר מעימותים בין הינדים למוסלמים.

"זהו רגע מרגש עבור כל ההינדים", אנר מוואראם פרג'פאטי, שהגיע ממדינת הבית של מודי, גוג'ראט, לעיר שבמדינת אוטר פרדאש. "האל שלנו סבל המון. הוא היה באוהלים, שרד חום, קור וגשמים. עכשיו האל שלנו סוף סוף יתיישב בארמונו".

המקדש ייפתח בפני הקהיל הרחב מחר, ומנהליו נערכים לכמאה אלף מבקרים מדי יום בחודשים הקרובים. הטקס אף הצית להט דתי בהודו, כשמדינות רבות הכריזו על יום חופש, הבורסות היו סגורות ובתים ובתי עסק הוארו אחרי שמודי קרא לחגוג את האירוע כדיוואלי - פסטיבל האור ההינדי - נוסף.

"בסדר גודל עצום, לאירוע הזה אין כמעט שום תקדים בהיסטוריה. זאת נקודת מפנה", כתב הפרשן פראטאפ בהאנו מהטה בעיתון "אינדיאן אקספרס".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully