וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טל בסכס נכנס לתפקיד עם הרבה כוונות טובות. זה נגמר בכישלון ידוע מראש

עודכן לאחרונה: 22.1.2024 / 15:25

רבים הזהירו את טל בסכס שתפקיד הפרויקטור לשיקום העורף יהיה אסון לקריירה שלו, אבל הוא חש צורך להירתם למאמץ הלאומי. למרבה הצער, האזהרות התבררו כנכונות: סמוטריץ', בסיבוב יח"צ מפואר, העניק לו תפקיד נטול סמכויות או תקציבים, שבו בעיקר גלגלו אותו מכל המדרגות

בווידאו: בצלאל סמוטריץ': "קיבלתי החלטה על מדיניות כלכלית רחבה"/ערוץ הכנסת

עוד בעל תפקיד בכיר, עם כוונות טובות ובלי סמכויות, נפל מתחת לאלונקה. הפעם זה תורו של ראש מרכז השליטה האזרחי, טל בסכס, שהודיע אמש בשעת לילה מאוחרת שהוא מתפטר מתפקידו - פחות משלושה חודשים אחרי ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ', חגג את מינויו, אחרי ניסיונות כושלים לאייש את התפקיד.

"הודעתי לשר האוצר על בקשתי לסיים את תפקידי כראש המשל"ט האזרחי", כתב בסכס בעמוד הפייסבוק שלו. "כחודש לאחר תחילת המלחמה נקראתי לדגל לאייש את התפקיד. חרף מאמציי ועבודה מסביב לשעון, מצאתי שאין בידי המשל"ט את הסמכויות והכלים הדרושים למימוש האחריות שהוטלה עליו. בשל כך, ומתוך אחריות ציבורית, החלטתי לסיים את תפקידי".

טל בסכס - "החיבור בין הממשלה, המגזר העסקי וארגוני הפילנתרופיה נובע מהשאיפה של כולנו לעשיית הטוב למול האתגרים האזרחיים בצפון". צילום: Ritvo photography, אתר רשמי
"חשב לקיים מסיבות עיתונאים כל ערב כמו דובר צה"ל הגרי". טל בסכס/אתר רשמי, צילום: Ritvo photography

גורמים המעורים בפרטים אומרים לוואלה! ש"המשל"ט" לא הוקם בגלל הכרח או צורך, אלא כדי לקדם את רצונו של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לנכס אליו את הטיפול בעורף האזרחי, ולחזק את מעמדו כמי שמשרת את האזרח הקטן. "סמוטריץ' רצה להראות שהוא עושה משהו, בלי להגדיר את התפקיד מראש, אלא לעשות סיבוב של יח"צ", סיפרו.

מטרותיו של המשל"ט, כפי שקבע אותן שר האוצר, היו חסרות מיקוד וכללו הגדרות רחבות - ובהן "הבטחת רציפות תפקודית אזרחית, ריכוז הטיפול האוכלוסייה המפונה, תיאום כלל היוזמות הציבוריות והסברה לציבור". במסגרת זו, ראש המשל"ט אמור להיות הזרוע המבצעת של סמוטריץ' בקבינט החברתי-כלכלי. כאן המקום להזכיר שהקבינט לא מתפקד מאז מינוי הממשלה, ושגם בעת המלחמה כונס פעמיים בלבד, כך שאין יותר מדי משימות מטעמו לבצע.

לאחר שהוקמה, היה צורך למצוא מישהו שיעמוד בראש המנהלת החדשה והמיותרת מראש. המועמד הראשון היה תא"ל במיל' משה אדרי, שהבין מהר מאוד שהתפקיד ריק מתוכן, סירב בנימוס להצעה ונשאר בתפקידו כראש מנהלת "תקומה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. משרד האוצר, צילום מסך
"לא היה צורך אמיתי, אבל שר האוצר רצה להראות שהוא עושה משהו". בצלאל סמוטריץ'/צילום מסך, משרד האוצר

אחריו הביא סמוטריץ' מועמד מבטיח אחר - מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר - שחשק בתפקיד, אבל נתקל בהתנגדותו של שר האנרגיה דאז ישראל כ"ץ. האחרון דרש משפיגלר להתפטר מחברת חשמל ולא להחזיק בשני התפקידים במקביל, דבר ששפיגלר לא היה מוכן לעשות.

טל בסכס, מנכ"ל חברת המתנ"סים, התפתה להיות ה"אידיוט השימושי" של שר האוצר, אף שבכירים בשירות הציבורי אמרו לו שמדובר במתכון לאסון לקריירה. אבל הוא, כך לפי מקורביו, חש צורך אמיתי ופטריוטי להירתם למאמץ הלאומי. הצורך הזה, כך נראה, הכניס אותו לצרה לא קטנה.

בית הרוס בקיבוץ בארי, 1 בינואר 2024. אורי סלע
"תפקיד השיקום, שהיה ריק מתוכן גם ככה - הפך למיותר". הרס בקיבוץ בארי/אורי סלע

"טל הוא אחלה בנאדם", מעיד בעל תפקיד בכיר שנפגש איתו לא אחת לישיבות במהלך התקופה האחרונה, "אבל הוא היה צריך לעזוב לפני חודשיים ולא לחכות כל כך הרבה זמן. הרעיון לפרויקטור שיסנכרן בין משרדי הממשל, עלה אחרי שיוסי שלי, מנכ"ל משרד רה"מ שאמור לעשות זאת, לא תפקד. מהרגע שבסכס מונה ועד שהמינוי אושר בממשלה, עברו שלושה שבועות שבהם שלי לקח את המושכות אליו, והפך את התפקיד, שמראש היה ריק מתוכן - למיותר, כי השאירו אותו בלי סמכויות ובלי תקציב".

בתחילה דובר על תקציב של 15 מיליארד שקלים למשל"ט, עם שמונה בעלי תפקידים. בפועל, לא הועבר לשם אפילו שקל, וכל מינוי שבסכס ניסה להעביר נתקל בהתנגדות. חוץ מהסכמה לשדרג את שכרו לשכר מנכ"ל, בכפוף ליציאתו לחל"ת מחברת המתנ"סים, שאליה ישוב עכשיו.

"טל נכנס לתפקיד בנפש חפצה באמת, עשה פגישות על פגישות עם משרדי הממשלה וכולם אמרו לו את אותו הדבר, שהם מסתדרים בלעדיו מצוין וגלגלו אותו מכל המדרגות. איזה מנכ"ל במשרד ממשלתי יתן לו להתערב במה שקורה אצלו?"

יוסי שלי, מנכ"ל משרד ראש הממשלה. ללא, אתר רשמי
"לקח את המושכות, והשאיר את בסכס בלי סמכויות ותקציבים". מנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי/אתר רשמי, ללא

לפי הגורמים, כשהבין בסכס שרצונו לא ימומש, אמר שיתרכז בהסברה, "שהיתה ממטרות המשל"ט המקוריות. אבל גם כאן, הכל היה תפוס. מערך ההסברה הלאומי עובד, ואיזה תוכן הוא יכול היה לקחת אליו? אין לו מה להסביר, כי הוא לא מייצר שום דבר. אז הוא ביקש לרכז את ההודעות של משרדי הממשלה ולהסביר לציבור. ושוב - איזה משרד ייתן לו להסביר את מה שקורה אצלו?"

גורמים שהיו בקשר עם בסכס בחודשים החולפים אומרים שהוא שאף לתפקד בדומה לדובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי ולקיים מסיבות עיתונאים יומיות, כדי לייצר קשר יום יומי בין הממשלה לאזרחים, שמשוועים למידע מהימן - אבל אף אחד לא לקח אותו ברצינות או טרח לספק לו את המידע הדרוש. "זה עוד כישלון של סמוטריץ', שהעדיף יחסי ציבור על תוכן. במקום לתת לו סמכות לטיפול במפוני הצפון ובשיקום היישובים שם, כי אין מי שיעשה את זה כרגע, הוא הכשיל אותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully