וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד יועמדו לדין מחבלי החמאס ומי ייצג אותם? לממשלה אין מדיניות ברורה

עודכן לאחרונה: 21.1.2024 / 17:53

ועדת המשנה לבחינת פעולות הממשלה התכנסה כדי ליצור מסגרת משפטית מתאימה להחזקתם ולהעמדתם לדין של מחבלי חמאס. בד בבד, הסנגוריה הציבורית הגישה את עמדתה לשר המשפטים וטענה כי יש להסדיר את ייצוג המחבלים כחלק מההליך שבו יוכרע כיצד יעמדו לדין

בווידאו: היתקלות לוחמי צה"ל עם חוליית מחבלי חמאס בלב שג'עייה/צילום: דו"צ

ועדת המשנה של ועדת החוקה לבחינת פעולות הממשלה התכנסה היום (ראשון) לשם יצירת מסגרת משפטית מתאימה להחזקתם ולהעמדתם לדין של מחבלי החמאס. לוואלה! נמסר כי גם בנושא זה לממשלה אין מדיניות סדורה. כמו כן, הסנגוריה מבקשת להסדיר את ייצוגם של המחבלים ומזהירה את הממשלה: "להימנע מקידום חקיקה פרטית שטרם הגיעה זמנה".

הדיון שקיימה היום הוועדה היה חסוי, אך מקורות המעורים בפרטים מסרו לוואלה כי לממשלה אין מדיניות סדורה וברורה בנושא המסגרת בה יישפטו המחבלים, כך שאין התקדמות של ממש בסוגיה. משמעות הדבר היא שכרגע לא ברור באיזו ערכאה יועמדו לדין מחבלי החמאס. זאת, בזמן שהמשטרה ושב"כ ממשיכים בעבדותם בגביית העדויות הן של מחבלי החמאס שביצעו את מתקפת הטרור הרצחנית ב-7.10 והן, להבדיל, של קורבנותיהם שנותרו בחיים כדי לספר ולהעיד על הזוועות שהתרחשו שם.

נושא העמדתם לדין של מחבלי חמאס מצוי בדיונים במשרד המשפטים, אך ההחלטה הסופית צריכה להינתן על ידי הדרג המדיני, שנכון לעכשיו מושך את הזמן ולא מקבל את ההכרעה בנושא.

חטופים ישראלים מובלים מפוחדים על ידי מחבלי חמאס. 24 בנובמבר 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
מחבלי חמאס/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לצד אי ההכרעה כיצד ידונו מחבלי החמאס ישנה שאלה נוספת שנותרה פתוחה והיא - מי ייצג אותם? בסנגוריה הציבורית העבירו היום את עמדתם בנושא לשר המשפטים יריב לוין. העמדה נשלחה אל השר בעקבות הצעת החוק הפרטית של יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, שביקש להחריג את הסנגוריה הציבורית ממתן ייצוג משפטי למחבלי החמאס שהשתתפו במתקפת הטרור ב-7.10.

אולם בסנגוריה ביקשו להבהיר כי הליך הסדרת הייצוג של המחבלים צריך לבוא יחד עם הסדרת ההליך שיקבע כיצד יעמדו לדין. בעמדתם כתבה הסנגוריה כי: "על פי דעת כל הגורמים המקצועיים הרלוונטיים, טרם בשלה העת לקדם את החקיקה שתסדיר את היבטי הייצוג, כמו גם היבטים רבים אחרים הנוגעים לאופן קיום ההליכים המדוברים. לעניין זה יצוין כי הקשיים שהוצפו על ידי הסניגוריה רלוונטיים וחלים ביתר שאת בשלב ניהול המשפטים הפליליים, אשר למיטב הבנתנו לא עתידים להתחיל בזמן הקרוב".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מחבלים עזתים מעל טנק צהלי חוצים מרצועת עזה אל ישראל 07 באוקטובר 2023. Abed Rahim Khatib, פלאש 90
מחבלים עזתיים פורצים את גדר הרצועה ב-7.10/פלאש 90, Abed Rahim Khatib

עוד הדגישה הסנגוריה כי ההחלטה בנושא האכסניה המתאימה לניהול משפטים אלה תשליך גם על נושא הייצוג. עוד נמסר כי "נכון להיום, הלכה למעשה הסניגוריה הציבורית אינה מייצגת עצורים או לוחמים בלתי חוקיים בהליכים כלשהם". לבסוף, המליצה הסנגוריה "להימנע מקידום חקיקה פרטית שטרם הגיעה זמנה", בהתייחסות לחקיקתו של רוטמן.

כמו כן, בסנגוריה ביקשו להזהיר את הממשלה כי שלילה מראש של ייצוג משפטי של מחבלי החמאס תחבל באפשרות של המדינה לקיים הליך משפטי למחבלים. "בפן המעשי ברי כי לא ניתן יהיה לנהל את ההליכים הפליליים (בוודאי אלו הרלוונטיים לענייננו) ללא ייצוג משפטי, כך שהצעת החוק עלולה לפגוע גם בניהול היעיל של ההליכים ובמיצוי הדין", מסרו, "לשאלת הייצוג עשויות להיות השלכות גם במישור תוקפו של ההליך והלגיטימציה של תוצאותיו. בהקשר זה יצוין כי במסגרת הדיונים המתקיימים בימים אלה בשאלת הסדרי הייצוג נבחנות חלופות שונות שיוצגו בפני מקבלי ההחלטות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully