וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר לשעבר פרופ' אמנון רובינשטיין, מקים מפלגת שינוי, הלך לעולמו

מערכת וואלה! חדשות

עודכן לאחרונה: 18.1.2024 / 18:48

רובינשטיין, פרופסור למשפטים, הקים את שינוי אחרי מלחמת יום כיפור ואת מפלגת ד"ש. במסגרת שינוי הוא היה חלק ממר"צ. הוא כיהן כשר בכמה משרדים ובהם התקשורת, המדע והטכנולוגיה האנרגיה והחינוך. בשנת 1999 הוכרז בטעות על מותו בכנסת בעקבות הודעת כזב של זלמן שושי

אמנון רובנשטיין בתשדיר בחירות משנת 1988: שינוי - יש פתרון שפוי/יחצ

השר לשעבר אמנון רובינשטיין הלך היום (חמישי) לעולמו. רובינשטיין, בן 92 במותו, היה חבר כנסת ושר בממשלות ישראל. הוא היה פרופסור למשפטים ודיקן באוניברסיטת תל אביב וכן לימד בבית ספר רדזינר למשפטים של אוניברסיטת רייכמן.

רובינשטיין הקים את תנועת שינוי אחרי מלחמת יום הכיפורים. מאוחר יותר הקים עם יגאל ידין את מפלגת ד"ש, שזכתה ב-15 מנדטים בבחירות ב-1977. אחרי שסירב להיכנס לממשלת בגין, ד"ש התפצלה. בשנת 1992 אוחדה מפלגת שינוי עם רצ ומפ"ם וכך הוקמה מפלגת מרצ.

אמנון רובינשטיין. מרים אלסטר, פלאש 90
השר לשעבר, פרופ' אמנון רובינשטיין/פלאש 90, מרים אלסטר
יצחק רבין, שולמית אלוני, אמנון רובינשטיין. משה שי, פלאש 90
רובינשטיין עם יצחק רבין ושולמית אלוני/פלאש 90, משה שי

רובינשטיין היה מיוזמי הצעת חוק יסוד זכויות האדם, שממנו פוצלו ארבע הצעות חוק בהן חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק. רובינשטיין כיהן בכנסת ברציפות עד שנת 2002 ובין היתר שימש כיו"ר ועדת החוקה. מבחינת תפקידיו בממשלה, בממשלת האחדות בשנת 1984 כיהן כשר התקשורת ובממשלת רבין בשנת 1992 מונה לשר המדע והטכנולוגיה ולשר האנרגיה והתשתיות. באמצע הקדנציה הוא התמנה לתפקיד שר החינוך, התרבות והספורט במקומה של שולמית אלוני, תפקיד שבו כיהן עד לשנת 1996. בין היתר יזם את רפורמת מתכונות בחינות הבגרות וכן את הקמת המכללות האקדמיות.

אחד האירועים המביכים בתולדות הכנסת נרשם כשבשנת 1999 הודיע יו"ר הכנסת דאז אברהם (אברום) בורג כי רובינשטיין נפטר. לאחר מכן התברר כי היה מדובר בהודעת כזב שקיבל בורג מזלמן שושי, לאחר שזה התקשר בלילה למזכיר הכנסת, הציג את עצמו כפרופסור מבית החולים "הדסה עין כרם" בירושלים, והודיע על מותו כביכול של רובינשטיין.

פרופ' אמנון רובינשטיין. גדי גדון, אתר רשמי
פרופ' אמנון רובינשטיין/אתר רשמי, גדי גדון

נשיא המדינה יצחק הרצוג כתב: "פרופ' אמנון רובינשטיין ז"ל היה מורה דרך במשפט חוקתי וציבורי לדורות של משפטנים וזכיתי גם אני ללמוד ממנו. פרופסור רובינשטיין היה איש ציבור למופת שפרץ דרכים רבות, הן בתחום המשפט, הפוליטיקה, החינוך וההשכלה הגבוהה - בין היתר כשר חינוך, והן בעוד זירות מגוונות ומשפיעות. ההערכה וההוקרה להן זכה, בין היתר כשהוענק לו פרס ישראל, שיקפו את תרומתו לחברה הישראלית ולמדינת ישראל. נזכור אותו בהערכה גדולה וגעגוע. תנחומים למשפחתו תלמידיו ואוהביו".

השר גדעון סער כתב בתגובה לפטירתו של רובינשטיין "שמעתי בצער על פטירתו של השר לשעבר וחתן פרס ישראל למשפט הפרופסור אמנון רובינשטיין. בשדה המחקר המשפטי העלה רובינשטיין תרומה גדולה לפיתוח המשפט החוקתי וכחבר הכנסת - לזכויות האדם. כשר החינוך הוביל רובינשטיין את מהפכת המכללות שפתחה את שערי האקדמיה לציבור רחב. יהי זכרו ברוך".

פרופ' אמנון רובינשטיין ופרופ' אוריאל רייכמן. אורן שלו, אתר רשמי
אמנון רובינשטיין ואוריאל רייכמן/אתר רשמי, אורן שלו
חבר הכנסת לשעבר אמנון רובינשטיין בחתונת יולי אדלשטיין ואירינה נבזלין. חוות רונית, 20 ביוני 2016. ראובן קסטרו
חבר הכנסת לשעבר אמנון רובינשטיין בחתונת יולי אדלשטיין ואירינה נבזלין. חוות רונית, 20 ביוני 2016/ראובן קסטרו

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "רובינשטיין היה מהדוחפים העיקריים לכינון חוקה, וממובילי חקיקת חוק יסוד: חוק האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק. התנועה מבכה את לכתו, ומבטיחה להמשיך את מורשתו ולקדם את רעיון החוקה למולדת".

נשיא אוניברסיטת רייכמן, פרופ' אוריאל רייכמן, ספד לו: "פרופ' רובינשטיין היה חבר יקר, שותף לדרך ואיש חזון עם תרומה אדירה לאקדמיה הישראלית ולפתיחת שערי ההשכלה הגבוהה. מסלול חייו של אמנון משקף מתחילתו את היצירתיות והרגישות החברתית לכלל ישראל, מסירותו למדינת ישראל ולעם היהודי, ובפרט לחינוך ולהנחלת ערכי ההומניזם והציונות לצעירים ולדור העתיד שלנו. איבדתי היום מורה, חבר ושותף לדרך שהשפיע עלי רבות במסע חיי. זהו יום עצוב בשבילי, ואני בטוח שבשביל עוד רבים אצלנו באוניברסיטה ובחברה הישראלית. שכלנו היום דמות מופת שהנחילה תפיסת עולם ששילבה מחויבות לאומית עד כלות ואת ערכיה הכלל אנושיים של החברה הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully