וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצב החירום הכליאתי הוארך על ידי הועדה לביטחון לאומי

עודכן לאחרונה: 17.1.2024 / 19:19

הצעת החוק המאריכה בארבעה חודשים נוספים את מצב החירום הכליאתי שמאפשר שינוי תנאי הכליאה של אסירים אושרה לקריאה שנייה ושלישית

מנתוני שירות בתי הסוהר עולה כי מה - 7 לאוקטובר מצבת הכלואים עלתה ב - 3,850 אסורים. עלייה של 300 באוכלוסיית הפליליים ו3,550 ביטחוניים. סה"כ של 20,200 כלואים.

הוועדה לביטחון לאומי אשרה היום (ד') את הצעת חוק לתיקון פקודת בתי הסוהר (מס' 64 הוראת שעה חרבות ברזל)(מצב חירום כליאתי) - (תיקון), התשפ"ד- 2024 (מ/ 1704) לקריאה שנייה ושלישית. ההצעה מבקשת להאריך את תוקפה של הוראת השעה, במסגרתה מוסמך השר לביטחון לאומי, באישור הממשלה והוועדה לביטחון לאומי של הכנסת, להכריז על מצב חירום כליאתי ולאפשר חריגה מהוראות הדין לעניין שטח מחיה בבתי הסוהר, בארבעה חודשים נוספים. עוד מוצע להאריך את תוקף הכרזתו של השר על מצב חירום כליאתי ליום ט' באדר א' התשפ"ד (18 בפברואר 2024).
בדברי ההסבר להצעה נכתב כי בהתאם לנתונים המעודכנים של שירות בתי הסוהר, העלייה במצבת הכלואים במתקני הכליאה נמשכה גם בשבועות האחרונים, כך שמתחילת הלחימה ביום 7 באוקטובר 2023 ועד ליום 8 בינואר 2024 עלתה מצבת הכלואים בלמעלה מ-3,760 כלואים, ועומדת נכון ליום 8 בינואר 2024 על למעלה מ-20,100 כלואים. בעת זו אין בפעולות המקודמות כדי לתת מענה לעלייה המשמעותית, המהירה והחדה בהיקפי הכלואים עקב המעצרים הרבים בתקופת מלחמת חרבות ברזל. עלייה משמעותית זו בהיקפי הכלואים בתקופה כה קצרה הביאה לכדי מצב חירום כליאתי חמור, המצריך כאמור את הארכת הוראת השעה ואת התאמת הדין למצב החדש שעמו המדינה בכללותה ושירות בתי הסוהר בפרט, נדרשים להתמודד, כדי שיהיה אפשר לקלוט עוד עצורים, לצד קידומם של הפתרונות הנוספים. בשים לב לכל האמור, מוצע להאריך את הוראת השעה לארבעה חודשים נוספים".
יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל אמר כי כולנו יודעים שאנו נלחמים בכל הזירות, קרובות ורחוקות ובמלחמת הקיום אין לנו ברירה אלא לנצח אחרת לא נהיה כאן. "הקליטה של כל כך הרבה אסירים ביטחוניים ושיתוף הפעולה של שב"ס עם גורמי הביטחון מביאים מידע שמשמש את הכוחות בשטח. גם הוועדה נוטלת חלק במערכה הזו ואנו מתכנסים להאריך בהוראת שעה את תיקון מצב החירום הכליאתי". עו"ד אביב ישראלי, לשכה משפטית במשרד לביטחון לאומי, הסבירה כי נכון להיום מצבת הכלואים עומדת על 20,195 עלייה של למעלה מ- 2,700 מתחילת המלחמה - עלייה חריגה. השיקולים והצורך בהוראת השעה נכונים גם היום נוכח ההיקפים המשמעותיים של הכלואים, עקב כך מוצע להאריך בארבעה חודשים את הוראת השעה נוספים ולקבוע בהוראת מעבר אפשרות להאריך בחודש נוסף עד ה 18 לפברואר".
לדברי סגד אליאסף זכאי, משירות בתי הסוהר מתחילת המלחמה מצבת הכלואים עלתה ב- 3,850 כלואים. (מ- 16,350 ל- 20,200). כ - 300 מהם באוכלוסיית הפליליים (עלייה מ- 11,100 ל- 11,400) וביטחוניים עלייה של 3,550 (עלייה מ- 5,240 ל - 8,780). לשאלת יו"ר הוועדה פוגל בנושא חלופות ומקומות נוספים לכליאה. השיבה עו"ד אביב כי חל עיכוב בפתיחת מתקן 'אלה' וההערכה כי יפתח בתחילת מרץ. יש צוות היגוי לאומי שהוסמך על ידי הקבינט הביטחוני אותו מוביל המל"ל שדנים בנושא החלופות. בהם: תוכנית שמקודמת בשב"ס של הוספת מתקני כליאה במתקנים ביטחוניים על ידי הסבת שטחים ציבוריים באגפים קיימים ובפריסה רחבה. בחינה של השמשת אגף חדש של 100 מקומות. וכן מנגנון שחרור מנהלי ונבחנת הצעת חוק במסגרתה תתאפשר חופשה מיוחדת לאסירים 45 ימים טרם שחרורם. עו"ד עידו בן יצחק, יועמ"ש לוועדה, שאל מה קורה אם מחר בבוקר כאשר יגיע האסיר האחרון ששב"ס יוכל לקלוט? נציג המל"ל, יוסי מימון, טען כי יש תכנית של תוספת 8,888 מקומות כליאה יש אישור תקציבי מהאוצר ושלב ראשון ייושם תוך ארבעה חודשים. מקודמים הקמת אגפים בכלא 'קציעות' של 1200 מקומות בכספות שיסתיים בעוד שלוש שנים ונבחנת הסוגיה שמצריכה אישור של השר ושב"ס הקמת אגפי אוהלים לטווח המידי. סוכם שמשרד הביטחון יסייע לשב"ס בבינוי". עו"ד אביב, העירה כי השר לביטחון לאומי מתנגד להקמת אוהלים במתקני שירות בתי הסוהר מבחינת שיקולי ביטחון וההשלכה של אחזקתם באוהלים. "גם בחינת כוח האדם והכספות נמצאים בבחינה". היו"ר פוגל העיר כי המלחמה לא נגמרת אבל הקיבולת נגמרת והחשש שעוד רגע נצטרך לבצע צעדים הומניטריים ונאלץ לשחרר אסירים בטחונים. זה בלתי אפשרי. "אנחנו צריכים להיות מקוריים ויוזמים יחד עם גורמים נוספים כמו משרד הביטחון עם הבינוי ומתקני הכליאה שלו". עו"ד גיל שפירא, הסנגוריה הציבורית, אמר כי אף אחד מהצעדים עליהם דובר בדיונים לא יצאו לפועל. "לא החופשה המיוחדת לאסירים, לא צוות ההיגוי, לא הבינוי בכלא 'אלה' לא המשמורת בקהילה, ואני מניח שגם ששמעו כרגע לא יתבצע בזמן והנקודה הזו חייבת לעמוד לנגד הוועדה כשהיא באה לדון בהצעה הזו. יש כאן אי עשייה ומתן פתרונות וממשיכים להרע את התנאים. חייבים לבוא עם פתרונות מידיים לצד הצעת החוק". ד"ר סיגל שהב, המרכז האקדמי למשפט ועסקים:" מבחינת האסירים הפליליים הוצעו פתרונות לאורך השנים בעקבות משבר כליאה. הגיע הזמן לתת פתרונות לזרם הנכנסים והיוצאים מבתי הסוהר. הפתרונות המידיים והיעילים בהם שתישקל שוב מדיניות המעצרים והחלטות וועדות השחרורים, שימוש באיזוק אלקטרוני ועוד. אנו משלמים מחיר יקר בהקשר של שיקום. יש לראות את הפגיעה המצטברת".
בסיום הדיון אשרה הוועדה את הצעת בחוק לקריאה שנייה ושלישית והיא תועבר למלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully