וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צעירים מפונים מדווחים: בעלי דירות מעלים שכירות ו'מספסרים' בכספי מענקי האכלוס

עודכן לאחרונה: 17.1.2024 / 17:04

הוועדה המיוחדת לענייני צעירים קיימה היום דיון המשך בנושא הפגיעה הכלכלית בשוכרי דירות צעירים בישובים מפונים. בדיון הקודם הלינו צעירים ששוכרים דירות באזורים מפונים על כך שהם נאלצים להמשיך ולשלם שכירות, על אף שאינם שוהים בדירות, לרבות דירות שנפגעו באופן ישיר במלחמה. בדיון היום, הוצגו עדויות נוספות לקשיים עמם מתמודדים צעירים ומשפחות שפונו מדירות שכורות באזורים מפונים. בין היתר עלה כי סטודנטים המתגוררים במעונות לא זכאים למענק אכלוס עצמאי, מאחר ואינם רשאים לשנות את כתובת מגוריהם הרשמית. כמו כן, דיווחו צעירים המתגוררים בשכירות בקיבוצים על כך שהם נדרשים להמשיך ולשלם שכירות מלאה או חלקית, לרבות מיסי קהילה על שירותים שאינם ניתנים בימים אלה. בנוסף, דיווחו שוכרים על תופעות פסולות כגון בעלי דירות שמעלים את מחירי הדירה על פי גובה מענק האכלוס ואף על בעלי דירות ש'מספסרים' במענקים ומציעים חתימה על חוזי שכירות באזורים מפונים לשם קבלת הזכאות.

יו"ר הוועדה ח"כ נעמה לזימי: "מדובר באנשים שהם מלח הארץ, חלקם עברו לצפון או לדרום לצורך השכלה ופרנסה ורבים מהם נמצאים היום במצב בלתי סביר של תביעות משפטיות על חוזה או תשלום מופרז על דירות חלופיות, כי המדינה הלא יצרה שום חוק או הסדר זמני שיגדיר את המצבים האלה. מאכזב לדעת שיש מי שמנצל את המצב על חשבון השוכרים והמדינה, אבל כאן המדינה יכולה וצריכה להתערב, לוודא שהאנשים האלה לא יהיו מאוימים משפטית, להגדיר הוראת שעה זמנית שתקבע איסור על העלאת מחירי דירות ביותר מ-10-15% בתקופה הזו. אני לא רואה מצב קיצוני יותר שמצריך רגולציה והסדרה יותר ממה שקורה עכשיו. צריך לייצר מנגנון שמאזן בין הצדדים ולאפשר לאנשים להרים את הראש ולא ליפול".
שושה אונימה, אם חד הורית לשני ילדים המתגוררת במטולה סיפרה: " פונינו מהדירה למלון. אנחנו גרים בחדר אחד, צפוף. הבן שלי ישן על מזרון על הרצפה במשך חודשיים. אין לנו אפשרות לעבור לדירה כי בעלי הדירה מחשבים את שכ"ד לפי גובה מענק אכלוס, על דירת 2.5 בטבריה מבקשים 16 אלף ₪. בעלת הדירה שלי במטולה לא מוכנה להוריד אפילו שקל אחד. היא גוררת אותי עכשיו לבית משפט, ניסיתי לנהל איתה משא ומתן, אבל ב-27 לדצמבר היא גבתה ממני את הצ'ק ביטחון על סך 15 אלף ש"ח והכניסה ואתי למינוס".

מתן זוארץ, סטודנט מפונה: "השתחררתי ממילואים לפני כמה שבועות וגיליתי את הפערים של שכ"ד כפול. ערכנו סקר בקרב קבוצת הוואטסאפ שאנחנו מנהלים בשם "שוכרים מפונים חרבות ברזל" עליו השיבו כ-300 אנשים. 63% העידו כי נפגעו כלכלית בעקבות הפינוי. 92% עדיין משלמים שכירות באזור מפונה. גובה מענק האכלוס לבגיר הוא 6,000 ₪ לחודש. רובנו עובדים שעתיים שכרגע לא עובדים ולא מקבלים מענה בשום מתווה סיוע. שכירות על דירה חלופית מתחילה לפעמים ב- 2,500 -3000 ₪. יחד עם התשלום על הדירה המפונה לא נשאר לנו דבר עבור ציוד בסיסי לאבזור הדיור החלופי ולמחייה".

עו"ד יערה למברגר, משרד המשפטים: "מענק האכלוס לא אמור לכסות על שכ"ד של שתי דירות, אלא הוא חלופה למה שניתן במלון - דיור חלופי ושלוש ארוחות. את שכר הדירה הרגיל המפונה אמור עדיין לשלם. לגבי שאר ההוצאות שיש למפונים - ניתן מענק התארגנות חד פעמי ויכול להיות שצריכים להינתן עוד מענים, אבל לא במסגרת של מענק האכלוס שנועד לדיור בלבד. אנחנו ערים לקשיים של השוכרים אבל חשוב בנוסף להציג גם את עמדת המשכירים. ישנה נטייה להניח שהמשכיר הוא בהכרח החזק והשוכר הוא החלש אבל זה לא בהכרח נכון. מדובר באוכלוסייה רחבה ומגוונת, הרבה מבעלי הדירות צריכים בעצמם את תשלומי השכירות למחייתם. לכן אנחנו לא סבורים כרגע שיש מקום להתערב במערכת היחסים בין השוכר למשכיר". בנוסף הזכירה עו"ד למברגר כי חוק דחיית מועדים שתוקפו הוארך לאחרונה מאפשר לדחות תשלומים, בהם גם תשלומי שכירות עד סוף חודש פברואר ואמרה: "התשלום לא מתבטל אבל יש כאן הקלה תזרימית. אני לא בטוחה עד כמה יש מודעות לחוק הזה בשוק הפרטי".

עו"ד ספיר סלוצקר, ארגון שוברות קירות: "משרד המשפטים מציג עמדה מקוממת ומנותקת. אתם אומרים לשוכרים ולמשכירים- תסתדרו ביניכם. חוק דחיית מועדים משמעותו דחיית הבעיה ואנשים כבר היום לוקחים הלוואות כדי לעמוד בתשלומים. תציגו עמדה ברורה ותגידו מה יכול לאפשר יציאה מחוזה ללא סנקציות כדי שאנשים לא יגיעו לבית משפט. נכון שיש בעלי דירות שזו הכנסתם היחידה, אבל המדינה היא שצריכה לפצות אותם. אף אחד מהצדדים לא צריך לספוג את הנזק הזה".

אפרת אורן, מס רכוש התייחסה לנושא של דמי שכירות המשולמים לקיבוצים וציינה כי במידה וקיבוץ יאפשר לשוכרים לא לשלם את דמי השכירות, הוא יהיה זכאי לקבל פיצוי על אובדנם ככל שהוא מדווח עליהם כעל הכנסה עסקית והדגישה כי יש לבצע בחינה פרטנית לגבי אופי ההשכרה בכל קיבוץ. באשר לדירות שנפגעו מנזקי המלחמה אמרה כי משכיר הדירה יפוצה גם על אובדן דמי השכירות וציינה כי כרגע ישנו קושי להגיע לדירות שנפגעו כדי להעריך את מידת הנזק ולהגדיר את גובה הפיצויים.

באשר לאי תשלום מענק אכלוס עצמאי לסטודנטים המתגוררים במעונות, ציינו נציגי רשות האוכלוסין כי המדיניות היא לא לאפשר שינוי מען בשל ההגדרה של מעונות כדיור ארעי. מנכ"ל מכללת תל חי אלי כהן דיווח לוועדה כי המכללה אינה גובה דמי שכירות מסטודנטים שאינם שוהים כעת במעונות. יו"ר הוועדה ח"כ לזימי אמרה כי בהינתן עובדה זו, יש לשקול מתן זכאות חלקית למענק האכלוס או אמצעי סיוע כלכלי אחר לסטודנטים.

  • עוד באותו נושא:
  • כנסת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully