וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכנית להפגת הבדידות של ניצולי השואה: רק חצי מהתקציב נוּצל

עודכן לאחרונה: 17.1.2024 / 13:30

הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה, בראשות ח"כ מירב כהן, קיימה הבוקר (ד') דיון בנושא בדידות בקרב שורדי שואה בעקבות המלחמה.

יו"ר הוועדה, ח"כ מירב כהן: "תופעת הבדידות מסכנת חיי אדם, ממש כמו מחלה ממארת. זוהי מגפה שהורגת, גם אם לא רואים את זה בעיניים. הבדידות היא אחד מהאינדיקטורים שלפי מחקרים נמצאו כמשפיעים ביותר על הבריאות, לדוגמה הגברת הסיכון לדמנציה ל-50%, פי 4 מהממוצע. הזדקנות האוכלוסייה היא אירוע משמעותי - 12% מהאוכלוסייה הכללית הם קשישים וזה הולך וגדל. אם לא ניערך לכך יהיו יותר אנשים בודדים וחולים. בממשלה הקודמת הקמנו תוכניות שונות להפגת בדידות ולמתן מענה לקבוצות אוכלוסייה שונות לפי מידת העצמאות והצרכים שלהן. אבל מאז, המשרד לשוויון חברתי פורק לארבעה חלקים. החזירו אותו כמו רכב שעבר תאונה."

נציגת משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי מיטל הוברט אשכנזי סיפרה על פעולות שנעשו מאז פרוץ המלחמה למען שורדי השואה, ביניהם פתיחת מוקד מיצוי זכויות, חפ"ק שפועל להנגשת צרכים בסיסיים לבתי האזרחים הוותיקים, כמו מזון, תרופות, סיוע טכנולוגי בהפעלת אפליקציות, טלפון חכם או מחשב, תקלות בסגירת דלת הממ"ד וגם מענה נפשי הכולל 8 מפגשים עם פסיכולוג, ללא תשלום. אל מול כל אלה הופתעו בוועדה לשמוע על פרויקטים ותיקים שלא פעילים כעת ולא ברור אם ומתי ישובו לפעול: סרטים ב-10 שח לאזרחים ותיקים, הנחה בתיאטראות וכיתות ותיקים: "עובדים על חידוש ההתקשרות." היו"ר כהן: "פרויקט 'שלישי בשלייקס' פועל 15 שנה. עצוב לי בלב שזה הופסק. צריך לטפל מידית בפרויקט שאורי אורבך ייסד."

נציג המשרד לשוויון חברתי עדכן על פרויקטים נוספים שלא מתוקצבים לשנה זאת: "קולנוע ישראלי, הקשר הרב דורי (תיעוד סיפורי חיים דרך בית התפוצות) ומרכז הידע (מחקר על הזיקנה)". היו"ר: "דיווח מטריד. אנחנו מבקשים לדעת מדוע זה לא מתוקצב."

נציגת הרשות לזכויות ניצולי השואה רות הררי: "תקציבה של התכנית להפגת בדידות בקרב ניצולי השואה בישראל 'עכשיו זה הזמן' לשנת 2023 עמד על 5,400,000 ₪, אולם הביצוע בפועל היה 2,000,000 ₪. הסיבות לפער הינן ירידה בהיקף הניצולים בתכנית בשל פטירות של ניצולים, התדרדרות במצב הקוגניטיבי או במצב בריאותי פיזי או החלטה של הניצול. מנהל התכנית "עכשיו זה הזמן" אורי שלוסברג הוסיף: "כרגע יש בתכנית 3,700 שורדים. כשהם חווים ירידה דמנטית משמעותית, הם לא יכולים להשתתף בתכנית החברתית הזאת. בנוסף, יש לנו אתגרים בגיוס מתנדבים לטווח הארוך, במיוחד בעת מלחמה." היו"ר כהן: "אסור לאפשר אי ניצול תקציב חשוב כל כך. אני מכירה המון שורדי שואה שהיו שמחים שיבואו אליהם להפיג את בדידותם. יש חוסר חיבור בין ההיצע לביקוש. אני מכירה שפונים אליכם ואתם לא חוזרים אליהם עוד בטלפון הראשון."

נציג ועידת התביעות ירון מרקוס סיפר על מיזם שלהם הפועל כבר שנה שנייה ומיועד לקשישים עם דמנציה, ובמסגרתו מגיעים מתנדבים אחת לשבוע להפעלה בביתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully