וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוכלוסיית סין ממשיכה להתכווץ. וזו בשורה רעה לכלכלה שלה

17.1.2024 / 11:58

שיעור ילודה נמוך, הקורונה ומשבר כלכלי החריפו את הבעיה הדמוגרפית של סין ב-2023, השנה השנייה ברציפות שבה הצטמקה אוכלוסייתה. כוח העבודה שלה קטן, וובקצב הזה, עד 2035 לא תוכל סין - שכבר אינה המדינה המאוכלסת בעולם - לשלם פנסיות. "קשה מאוד להפוך את המגמה"

ילדים סינים מחזיקים דגלים במהלך חזרות לפני פתיחת הפורום על שיתוף פעולה סין-אפריקה, סין, 3 בספטמבר 2018. רויטרס
האוכלוסייה הסינית איבדה יותר משני מיליון איש בשנה שעברה/רויטרס

אוכלוסיית סין הצטמקה זו השנה השנייה ברציפות בשנת 2023, בשל שיעור ילודה נמוך וגל תמותה גדול מנגיף הקורונה לאחר הסרת הסגרים הנוקשים. אלו האיצו האטה כלכלית בעלת השפעות עמוקות לטווח הארוך על פוטנציאל הצמיחה של סין.

לפי הלשכה הלאומית לסטטיסטיקה, האוכלוסייה הסינית הצטמצמה ב-2.08 מיליון איש - 0.15% - ל-1.409 מיליארד נפש ב-2023. ב-2022, לשם השוואה איבדה המדינה 850 אלף איש. זו הייתה הפעם הראשונה שבה מצטמצמת אוכלוסיית סין מאז 1961, אז אירע הרעב הגדול בתקופת שלטונו של מאו דזה דונג.

סין חוותה התפרצות דרמטית של מגפת הקורונה ברחבי המדינה בתחילת השנה שעברה, אחרי שבדצמבר 2022 הסירו הרשויות באופן פתאומי את הבדיקות הקפדניות ואמצעי הסגר שהיו במקומם כשלוש שנים ובלמו במידה רבה את הנגיף.

סך מקרי המוות בשנה שעברה עלה ב-6.6% ל-11.1 מיליון, ושיעור התמותה היה הגבוה ביותר מאז "מהפכת התרבות" של מאו ב-1974. במקביל, מספר הלידות ירד ב-5.7% ל-9.02 מיליון, כששיעור הילודה הגיע לשפל של כל הזמנים עם 6.39 לידות לאלף איש - לעומת שיעור של 6.77 לידות ב-2022.

אנשים מבוגרים בסין. רויטרס
לפי ההערכות, מספר בני 60 ומעלה צפוי להגיע ליותר מ-400 מיליון איש עד 2035/רויטרס

שיעור הילודה בסין צונח כבר עשרות שנים כתוצאה ממדיניות הילד האחד שיושמה בין השנים 1980-2015 והעיור המהיר שחוותה סין באותה תקופה. בדומה לפריחה הכלכלית שחוו בעבר יפן וקוריאה הדרומית, אוכלוסיות גדולות עברו מהחוות הכפריות של סין לערים, שבהן הבאת ילדים לעולם היא יקרה יותר.

המצב הדמוגרפי אצל שכנותיה של סין עוד גרוע יותר: ביפן, שיעור הילודה היה 6.3 לאלף איש ב-2022, בעוד שבקוריאה הדרומית הוא היה 4.9 - הנמוך ביותר בעולם.

"כפי שראינו שוב ושוב ממדינות אחרות עם פריון נמוך, לעתים קרובות קשה מאוד להפוך את המגמה", אמר ז'ואו יון, מומחה לדמוגרפיה מאוניברסיטת מישיגן.

סיבות נוספות שהובילו לפגיעה בחשק להביא ילדים לעולם בסין נבעה משיאי אבטלה בקרב צעירים, ירידה בשכרם של עובדי צווארון לבן והחרפת המשבר בענף הנדל"ן, המרכז יותר משני שלישים מהונם של משקי הבית.

עוד בנושא

הנתונים הטריים מגבירים את החששות מפני האטה מתמשכת בצמיחה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם, בשל צמצום כוח העבודה והצריכה, אל מול הוצאות תופחות על טיפול באוכלוסייה המבוגרת וכספי פנסיה.

בשנה שעברה, סין איבדה את התואר של המדינה המאוכלסת ביותר בעולם לטובת הודו. ההתפתחו הזו
הציתה דיון נוסף ביתרונות שבהעברת חלק משרשראות האספקה שבסיסן בסין לשווקים אחרים, במיוחד בזמן שהמתיחות בין בייג'ינג לוושינגטון גוברת.

יותר מחמישית מהאוכלוסייה בת יותר מ-60

בטווח הארוך, מומחים של האו"ם צופים כי אוכלוסיית סין תתכווץ ב-109 מיליון עד 2050, יותר מפי שלושה מהירידה המוערכת בתחזית הקודמת שלהם ב-2019.

אוכלוסיית בני 60 ומעלה בסין הגיעה ל-296.97 מיליון בשנה שעברה, כ-%21.1 מכלל אוכלוסייתה, לעומת 280.04 מיליון בשנת 2022. בנוסף לכך, שיעור מקרי המוות אשתקד היה 7.87 מקרי מוות לכל אלף איש, בהשוואה ל-7.37 מקרי מוות בשנת 2022.

לפי ההערכות, מספר בני 60 ומעלה צפוי להגיע ליותר מ-400 מיליון איש עד 2035 - יותר מכל אוכלוסיית ארצות הברית - בהשוואה ל-280 מיליון איש כיום. בקצב זה, האקדמיה למדעים של סין מעריכה שלמערכת הפנסיונית ייאזלו הכספים באותה שנה.

ג'ו גואופינג, חקלאי בן ממחוז גאנסו שבצפון-מערב סין, אמר כי הכנסתו השנתית של כ-20 אלף יואן (2,779 דולר) מותירה את משפחתו עם חסכונות דלים. הוא יקבל פנסיה חודשית של 160 יואן כשיגיע לגיל 60, שווה ערך ל-22 דולר.

"הכסף בהחלט לא מספיק", אמר. "אולי הילדים שלנו יוכלו לספק לנו קצת תמיכה בעתיד".

אפליה מגדרית

העלויות הגבוהות של טיפול בילדים וחינוך מביאות זוגות סינים רבים לדחות את הורותם, בעוד שחוסר הוודאות בשוק העבודה מרתיע נשים מלעצור את הקריירה שלהן. מומחי דמוגרפי אומרים כי אפליה מגדרית וציפיות מסורתיות שנשים ייקחו על עצמן את תפקיד המטפלות במשפחה מחריפות את הבעיה.

הנשיא שי ג'ינפינג אמר בשנה שעברה כי נשים צריכות לספר "סיפורי מסורת משפחתית טובים", והוסיף כי יש צורך "לטפח באופן פעיל תרבות חדשה של נישואים וילודה", שאותה קשר להתפתחות הלאומית. הרשויות המקומיות אף הודיעו על צעדים שונים לעידוד ילודה, כולל ניכויי מס, חופשת לידה ארוכה יותר וסבסוד דיור.

ואולם, חלקים גדולים מהמדיניות הזו לא יושמו בשל מחסור במימון וחוסר מוטיבציה מצד ממשלות מקומיות, לפי מכון מדיניות בבייג'ינג, שקרא במקום זאת לתוכנית סבסוד משפחתית כלל ארצית ומאוחדת.

וואנג וויידונג, תושב בייג'ינג בן 36, שעובד בחברת אינטרנט, אמר כי הוא ואשתו לא רוצים להביא ילד שני.

"לאנשים לא יהיה ילד בגלל התמריצים האלה. התמריצים הם אמצעי עזר, לא שורש הבעיה. אז אני חושב שיהיה קשה יותר לשנות את המגמה הזו", אמר וואנג.

  • עוד באותו נושא:
  • סין
  • ילודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully