וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמותת 'תפוח' מפעילה קו סיוע טכנולוגי מותאם למלחמה

עודכן לאחרונה: 16.1.2024 / 7:23

מאז ומעולם נושא הפער הדיגיטלי היה קיים בקרב קבוצות שונות באוכלוסייה. כיום, בימי המלחמה, מתגבשת ההבנה שידע ומיומנויות דיגיטליות, שליטה בסיסית ביישומי מחשב והפעלה של מכשירים חכמים הפכו למעשה לכלים בסיסיים והכרחיים מאי פעם. השפעות השינויים האלו ניכרות בעיקר על אזרחים מבוגרים, ואזרחים חסרי כישורים דיגיטליים בסיסיים: אדם מבוגר שלא היה לו הידע כיצד להפעיל שיחת וידיאו, סובל מבדידות גדולה; מי שאין לו את הידע והכלים להגיש טפסים באמצעים מקוונים, יכול למצוא עצמו בלא תמיכה כלכלית נדרשת ובמיוחד בימי מלחמה; בני נוער שלא מצליחים להתאים את עצמם לדרישה החדשה ללמידה מרחוק, עלולים לפתוח פערים שיהיו קשים מאוד לצמצום וישליכו על עתידם הלימודי.
 
החל מהשבעה באוקטובר, עם פרוץ "מלחמת חרבות ברזל" עמותת תפוח זיהתה את הצורך האדיר במתן סיוע טכנולוגי בעיקר לקשישים שפונו הרחק מבתיהם. מתנדבי העמותה מסייעים בין היתר בהדרכה כיצד לבצע שיחות וידאו עם בני משפחה, סיוע בתשלום או קניות ברשת, הגשת בקשה מקוונת למענק מהמדינה בעקבות הפינוי ועוד.
 
המתנדבים קיבלו הכשרה מיוחדת כדי לסייע לצרכיהם של נפגעים ומפונים , ולמדו את אופן השימוש באתר יחד - המרכז בתוכו את מכלול הנושאים הבירוקרטיים והממשלתיים שהמפונים ונפגעי המלחמה צריכים על מנת להגיש טפסים ובקשות למענקים, החזרים וסיוע נצרך. ההכשרה הועברה בדגש על ההבדל בין המשרדים הממשלתיים והרלוונטיות לכל אוכלוסייה.
המתנדבים נמצאים עבור הפונים למוקד ללא הגבלה של זמן, כפי שנהוג בשיחות מסוג זה ולעתים יכולים לנהל שיחה ארוכה במיוחד עם האדם שבצד השני של הטלפון על-מנת להעניק לו את התשובות להן הוא זקוק בצורה סבלנית.
 
מסקר שנערך על ידי עמותת תפוח, הפונים לקו הסיוע הם ברובם בני הגיל השלישי, כאשר הגיל הממוצע של הפונים עומד על 66. גילם של מחצית מן הפונים הוא מעל 70.
63% מסך הפניות נעשו על ידי נשים. נושאי השיחה הרווחים מתמקדים בעזרה באינטרנט - תמיכה בהתמצאות ופעולות באתרי הממשלה, גלישה וחיפוש מידע, תפעול המחשב והסלולר.
 
144 דקות הוא אורך השיחה הארוכה ביותר שהתקיימה בקו הסיוע. המלגאים נדרשים לסבלנות ואורך רוח הן בגלל גיל הפונים והן בגלל השירות הניתן באופן מקוון.
 
דנה בת 22, מלגאית אימפקט משתפת: "מבחינתי להצטרף לתוכנית בתקופת המלחמה הרגיש לי מאוד משמעותי, יש אנשים שלא יכולים לצאת מהבית והקשר העיקרי שלהם הוא דרך הטכנולוגיה, אז זאת לגמרי הרגשה מספקת לעזור למישהו ועוד במיוחד במצב הזה"
 
ניב בן 26, מתנדב מוסיף: "איך שהתחילה המלחמה, חיפשתי דרכים להתנדב, אני איש של דיגיטל וחשבתי איפה אני הכי יכול להועיל. ההתנדבות בפרויקט מתחברים התאימה לי כמו כפפה ליד , מצאתי מקום שבו אני מצליח לרתום את הטכנולוגיה למשמעות. אתמול הייתה לי שיחה עם פונה מאוד מבוגרת שלא הצליחה להוריד תוכנות לטאבלט החדש שקיבלה, ניסיתי לעזור לה במספר דרכים , כולל הדרכה, שליחת סמס עם סרטונים. תוך כדי שיחה הבנתי כמה היא רוצה שאני אשאר איתה על הקו, כל הזמן צחקה, ושאלה שאלות והבנתי לאחר מכן שאין לה משפחה או חברים שיוכלו לעזור לה ושחלק מהשיחה הוא לגמרי לא קשור לצד הטכנולוגי"
 
יהל בן 24, מלגאי אימפקט הוסיף: "הייתה שיחה אחת עם אישה אני לא זוכר אפילו על מה הסברתי לה איזה משהו קטן אבל זה לא היה האישיו, היא הייתה בודדה ממש בגלל המלחמה ואמרה לי שהיא לא ראתה אף אחד כבר שבועיים אז לקחתי ממנה פרטים והעברתי לרווחה ולעמותת תפוח כדי שיעשו משהו בנידון, תוך כדי השיחה איתה כבר התקשרו אליה לבית מהרווחה בזמן שאני על הקו בטלפון הנייד"
 
כחלק משיתוף פעולה הדוק, הנמשך מעל ל- 20 שנה, קו הסיוע מתחברים עובר דירה בימים אלו - לפלטפורמה חדשה של חברת בזק ומשדרג את פעילותו כדי שנוכל להמשיך לסייע לציבור הזקוק לכך בישראל. קו הסיוע פועל בחמש שפות, במתכונת קו חם משעה 9:00-18:00.
 
טכנולוגיה משנה מציאות חיים בכל גיל, זמן ומקום.

  • עוד באותו נושא:
  • טלפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully