וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה-BBC בתחקיר נרחב על התצפיתניות: "הזהירו שתהיה מלחמה, אבל לא הקשיבו להן"

עודכן לאחרונה: 16.1.2024 / 0:03

בתחקיר של הרשת הבריטית צוטטו תצפיתניות בעבר ובהווה, שסיפרו על הסימנים המקדימים למתקפה ב-7 באוקטובר, ועל התסכול מכך שאזהרותיהן לא נלקחו ברצינות. אימה של אחת התצפיתניות שנפלה, סיפרה בכתבה: "היא שאלה, למה אנחנו פה אם אף אחד לא מקשיב?"

בווידאו: שר הביטחון יואב גלנט בביקור בבסיס זיקים/צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

יותר ממאה ימים לאחר השבת השחורה, מחדליו של צה"ל בטיפול באזהרותיהן של התצפיתניות בגבול עזה, מתפרסמים גם ברשת BBC הבריטית. בתחקיר נרחב על הנושא, סיפרו התצפיתניות הישראליות על הסימנים המקדימים לאסון ב-7 באוקטובר, וכן שיתפו בתסכול שחשו מכך שלא התייחסו ברצינות למידע שהציגו.

הכתבה מתארת לקוראים הזרים את תפקידן של התצפיתניות: "נשים שיושבות בחדרים הצמודים לגבול, וצופות במשך שעות בכל יום בצילומי מעקב המצולמים במצלמות לאורך גדר הגבול ובלונים המרחפים מעל עזה". בעבודה "אסור לפזול או להזיז את העיניים אפילו קצת, חייבים להיות מרוכזות", מספר תצפיתנית אחת.

חלקן מספרות כי המתקפה של חמאס על ישראל היתה "דבר ברור" מבחינתן, שכן היו עדות להסלמה הולכת וגוברת בהתרחשויות חשודות על הגבול. הן אפילו התבדחו על כך בקבוצות ווטסאפ שלהן, כשאמרו שמעניין לדעת מי תהיה בתפקיד כשהמתקפה הבלתי נמנעת תצא לפועל.

חמ"ל התצפיות של נחל עוז, שנפתח מחדש במחנה רעים. 06 בנובמבר 2023. דובר צה"ל
התבדחו מי תהיה במשמרת בזמן שתפרוץ המלחמה. תצפיתניות/דובר צה"ל

עוד סיפרו התצפיתניות בתחקיר על החשש שלהן שאף אחד לא מקשיב להן. לדבריהן, הן דיווחו על כל הפעילויות החשודות להן היו עדות, אך מרגע שהכניסו אותן למערכת הממוחשבת, לא היה ברור אם מישהו כלל עבר עליהן. "בתוך היחידה לקחו את זה ברצינות, והיו מעבירים את זה הלאה, אבל בסופו של דבר לא נעשה עם זה כלום", מספרת אחת.

אמה של אחת התצפיתניות שנפלה ב-7 באוקטובר, סיפרה בכתבה כי היא זוכרת את ביתה אומרת לה: "למה אנחנו כאן אם אף אחד לא מקשיב?". לדבריה, ביתה ואחרות התלוננו שיש "בלגן". יחד עם חששותיה, היא עדיין האמינה שהצבא יודע מה הוא עושה. "בחודשים האחרונים היא אמרה לנו שוב ושוב שתהיה מלחמה. אנחנו צחקנו עליה שהיא מגזימה", שיתפה בקול חנוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully