וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יריבי נשיא גואטמלה החדש ניסו להדיחו מהרגע הראשון. המשימה הקשה עוד לפניו

בתום עיכוב של תשע שעות מצד מתנגדיו, ברנרדו ארבלו הושבע לתפקיד אחרי ניצחון סוחף בבחירות באוגוסט שבהן הבטיח למגר את השחיתות והאלימות. הדיפלומט לשעבר, ששירת בישראל ודובר עברית, יידרש כעת לקדם את האג'נדה שלו ללא רוב בקונגרס ומול נאמני השלטון הקודם

נשיא גואטמלה הנבחר ברנרדו ארבלו מושבע לתפקיד, 15 בינואר 2024. רויטרס
הנשיא החדש ארבלו במהלך טקס השבעתו, היום/רויטרס

הנשיא הנבחר של גואטמלה ברנרדו ארבלו, שהבטיח להילחם בשחיתות, הושבע היום (שני) לתפקידו, בתום שעות ארוכות של מאבקי כוחות עם יריביו בפרלמנט. ארבלו, שזכה בניצחון סוחף בבחירות באוגוסט, נאלץ להמתין תשע שעות מהמועד המקורי של הטקס לפני כניסתו הרשמית לתפקיד.

מאבקי הכוחות היום מראים כי לנשיא החדש יהיה קשה לשלוט במדינה המאוכלסת ביותר במרכז אמריקה. הוא הבטיח שינויים מרחיקי לכת כדי להתמודד עם יוקר המחייה והאלימות, שניים מהגורמים המרכזיים בהגירה לארצות הברית. הוא מחליף את הנשיא השמרן אלחנדרו ג'יאמטי, שממשלו היה מעורב בשורת פרשות שחיתות. הוא דילג על טקס ההשבעה.

ארבלו קרא מוקדם יותר לתומכיו להגיע בהמוניהם אל כיכר החוקה בבירה כדי "לחגוג את האביב החדש בגואטמלה". ניצחונו המפתיע בבחירות נתפס כנקודת מפנה. הנשיא בן ה-65 הציג את עצמו כאביר הדמוקרטיה ומנהיגה של תנועה פרוגרסיבית השואפת לשנות את המפה הפוליטית, שבה שלטו לאורך השנים מפלגות שמרניות.

"לדמוקרטיה שלנו יש את הכוח להתנגד ובאמצעות אחדות ואמון נוכל לשנות את הנוף הפוליטי בגואטמלה", אמר ארבלו רגעים לאחר כניסתו לתפקיד. "לעולם לא יהיו עוד הפרות של זכויות אדם", הוסיף.

תומכיו של נשיא גואטמלה החדש ברנרדו ארבלו חוגגים בגואטמלה סיטי, 15 בינואר 2024. רויטרס
"הציפיות מהנשיא החדש של הרפובליקה הן גדולות". תומכיו של ארבלו חוגגים בגואטמלה סיטי/רויטרס

בנוסף לסוגיות הפנימיות, ממשלתו של ארבלו וסגניתו קארין הררה תצטרך לאזן בין דרישות ארצות הברית לבלום את ההגירה לבין הכספים הרבים שמעבירים המהגרים מגואטמלה בחזרה הביתה השומרים על יציבות הכלכלה המקומית.

תחת לחץ אמריקני, הנשיא הקודם פרס לעתים קרובות את המשטרה והצבא כדי לעצור את המהגרים העוברים בשטח גואטמלה, ואלו השתמשו לעתים קרובות ביד קשה נגדם, כולל בירי של גז מדמיע.

ארבלו אמר כי ממשלתו מחויבת להתייחס למהגרים שעוברים בשטחה של גואטמלה ב"כבוד, בחמלה ובאותו היחס שאנחנו דורשים כלפי מהגרים מגואטמלה במדינות אחרות".

ארבלו הוא דיפלומט מנוסה - שירת גם כקונסול בישראל, שבה למד אף באוניברסיטה העברית, ודובר עברית - וסוציולוג, ואביו היה הנשיא הדמוקרטי הראשון של גואטמלה. הוא ייאלץ לנווט את שלטונו דרך האופוזיציה של המפלגות הממסדיות כמו זו של ג'יאמטי, שבעלי בריתו ניסו לערער על ניצחונו כל העת.

התובעת הכללית של גואטמלה, בעלת ברית של ג'יאמטי, ניסתה כמה פעמים לשבש את העברת השלטון, בין היתר באמצעות הסרת החסינות של ארבלו ושל סגנו, השעיית מפלגת "סמילה" שבראשותו וביטול תוצאות הבחירות. היא טוענת כי היא פעלה במסגרת החוק.

לפני ההשבעה, בית המשפט העליון אפשר לאופוזיציה לשמור על שליטתם בקונגרס ואילץ את חברי מפלגת הנשיא לכהן כעצמאיים ובכך צמצם עוד יותר את כוחה. למפלגה יש רק 23 נציגים בקונגרס בן 160 המושבים.

עוד בוואלה!

האינפלציה משתוללת, והארגנטינאים נאלצים לוותר אפילו על בשר

לכתבה המלאה

"הזדמנות לחולל שינוי"

תומכיו של ארבלו אף איימו להסתער על הקונגרס בעוד שהמשטרה נפרסה ברחובות, אך בסופו של דבר, בכיר במפלגה של ארבלו זכה במפתיע כנשיא הקונגרס וחיזק את מעמדו של הנשיא. הקהילה הבינלאומית, כולל ארצות הברית, קראו לרשויות בגואטמלה שלא לשבש את העברת השלטון ולכבד את תוצאות הבחירות.

למרות העיכובים, תומכיו של ארבלו חגגו את כניסתו לתפקיד וירו זיקוקים במהלך הלילה. "הציפיות מהנשיא החדש של הרפובליקה הן גדולות", אמר אלי מונטס, רופא בן 27 שחיכה שעות כדי לשמוע את ארבלו מדבר. "יש לו הזדמנות לחולל שינוי ולהשאיר לממשלה הבאה את גואטמלה בדרך לפיתוח".

אדולפו זקריאס, רואה חשבון בן 40, המתין שעות ארוכות לנאום של הנשיא החדש. "התקווה שלי היא שהוא יכול לפחות ליזום שינוי עבור גואטמלה", אמר.

בין המשתתפים בטקס ההשבעה הייתה נשיאת הונדורס, שיומרה קסטרו, אך העיכוב הממושך גרם לכך שנשיא צ'ילה גבריאל בוריץ' החמיץ את האירוע משום שהוא היה צריך לטוס בחזרה הביתה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירך את ארבלו. לפי הודעת הבית הלבן, הוא אמר כי הוא מצפה להמשך השותפות החזקה בין שתי המדינות תוך שהם "מקדמים זכויות אדם, מחזקים את הביטחון האזרחי, נלחמים בשחיתות, מטפלים בגורמים השורשיים להגירה ומרחיבים את ההזדמנות הכלכלית לאנשים ברחבי חצי הכדור שלנו וברחבי העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully