וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוניברסיטאות נגד קיצוץ מאות מיליונים: "נגיד למילואימניקים סליחה לקחו את הכסף'"

עודכן לאחרונה: 14.1.2024 / 21:17

משרד האוצר הציע לקצץ 200 מיליון שקלים נוספים מתקציב ההשכלה הגבוהה, כחלופה להפתחה דומה בתקציב החינוך. ראשי האוניברסיטאות התריעו כי לא תהיה יכולת לעמוד בתכנית המעטפת שגובשה למשרתי מילואים. "טיפסנו על הקירות כדי להביא את הכסף. אנחנו מתחילים ללכת ברברס"

בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' ויואב גלנט מודיעים על אישור תוכנית המילואים/איתי בית-און /לע"מ, סאונד: בן פרץ /לע"מ

משרד האוצר הציע לקצץ 200 מיליון שקלים מתקציב ההשכלה הגבוהה, כחלופה להפחתה דומה בתקציב החינוך. ראשי האוניברסיטאות התריעו כי ההשלכות יהיו, בין השאר, חוסר יכולת לעמוד בתוכנית המעטפת שגובשה לסטודנטים משרתי מילואים.

עוד קודם לכן, במסגרת הקיצוץ הרוחבי שתחיל הממשלה בעקבות המלחמה, צפויים לרדת כ-90 מיליון שקלים מתקציב ההשכלה הגבוהה. זאת, בנוסף לכ-340 מיליון שקלים שקוצצו לאורך השנה האחרונה, בין השאר בעקבות ההסכם שנחתם להעלאת שכר המורים. בתוספת הקיצוץ שמציעים כעת באוצר, ירדו כ-700 מיליון שקלים בסך הכול מהתוכנית הרב-שנתית, כשהתקציב הכולל הוא 12 מיליארד לשנה.

פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטת תל אביב 31 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
פתיחת שנת הלימודים באוניברסיטת תל אביב/ראובן קסטרו

בוועד ראשי האוניברסיטאות הזהירו מתוצאות המהלך בשיחה עם וואלה!. "נצטרך להתנצל ולקחת חזרה את התוכניות שהוכנו לקליטת המילואימניקים תחת ההבטחה שאף אחד לא נשאר מאחור. להגיד סליחה, לקחו לנו את הכסף", אמרו. "טיפסנו על הקירות כדי להביא את הכסף. אם הוא ייעלם פתאום לא יהיה מאיפה להביא את זה. כל ההתאמות, החונכים, השיעורים הכפולים יצטרכו להתבטל".

כמו כן, לדבריהם הקיצוץ יפגע בתוכנית המדינה לקידום ההייטק, וב"השבת המוחות" לאקדמיה הישראלית. "אנחנו מתחילים ללכת ברברס. המדינה עשתה תוכנית האצה להייטק. לא יהיה פמפום של טכנולוגיות מצד האקדמיה, לא יהיה כסף לתוכניות מחקר. נצטרך להישאר קפואים", הסבירו.

"עכשיו הזמן להחזיר לפה חוקרים. יש התעניינות מרחבי העולם של ישראלים ויהודים ששואלים אם יוכלו להצטרף. חשבנו שנעשה פה השבת מוחות רצינית, אבל לא יהיה תקציב להביא אותם", הוסיפו.

פרופ' יוסי מקורי, יו"ר וועדה לתכנון ולתקצוב: "התבשרנו כרגע על כוונת שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לקצץ 200 מיליון שקל מבסיס התקציב של ההשכלה הגבוהה בישראל, זאת בנוסף לקיצוץ הרוחבי של 3% שכבר הוכרז בעקבות המלחמה, ולקיצוצים שנעשו בשנה אחרונה בתקציב ההשכלה הגבוהה.
קיצוץ זה מהווה פגיעה אנושה בהשכלה הגבוהה בישראל ועלול לפגוע באופן בלתי הפיך בעתידה של מדינת ישראל. משמעות הדבר שלא ניתן יהיה להשקיע בפיתוח ההייטק וההון האנושי לתעשיות עתירות הידע או לקדם מחקר וטכנולוגיות פורצות דרך בתחומי עדיפות לאומיים כגון, בינה מלאכותית, אנרגיה, מחקר רפואי וכיו"ב. אני קורא, יחד עם מאות אלפי סטודנטים ואנשי סגל, שחלקם משרתים במילואים ונלחמים בחזית, לשרי האוצר והחינוך להבטיח את עתידה של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל, בפרט בשעה זאת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
הרמטכ״ל קיים סיור והערכת מצב בגבול לבנון עם מפקדי אוגדה 146 וחיילי המילואים בגבול הצפון. דובר צה"ל
"נצטרך להתנצל ולקחת חזרה את התוכניות שהוכנו לקליטת המילואימניקים". חיילי מילואים עם הרמטכ"ל/דובר צה"ל

ההצעה מגיעה לאחר ששר החינוך יואב קיש התרעם על ההורדה המתוכננת בתקציב הפעולות של משרדו. "מדובר בקיצוץ רחב של כ-860 מיליון שקלים שיפגע בתקצוב שיועד למטרות חשובות ומשמעותיות, בהן: טיפול בילדים ונוער בסיכון, תנועות וארגוני נוער, מכינות אופק, יועצות בבתי ספר, כפרי סטודנטים, פנימיות ועוד", אמר בשבוע שעבר. "מדובר בקיצוץ הגדול ביותר מבין משרדי הממשלה. לא נאפשר פגיעה בילדי ישראל".

מטה המאבק של האקדמיה מתריע מפני סדרי העדיפויות של הממשלה, והפגיעה במערכת ההשכלה הגבוהה של ישראל.

"שרי החינוך והאוצר הודיעו על כוונתם לקצץ מאות מיליוני שקלים מתקציב ההשכלה הגבוהה.
הקיצוץ המתוכנן נעשה במקביל להגדלה משמעותית של תקציב מערכת החינוך החרדית. כך, במקום להכשיר את הדור הבא של רופאים, מהנדסים, מדענים, אנשי ונשות חברה ותרבות, שעוזרים להפוך את ישראל למדינה משגשת ומתקדמת, מדינת ישראל תכשיר עשרות אלפי תלמידים שלא ילמדו לימודי ליבה ולא ירכשו מיומנויות שיאפשרו להם להשתלב בשוק העבודה המודרני", נמסר.

מטה המאבק הוסיף כי ההיסטוריה תזכור את שני השרים לדראון עולם: "האחד מחריב את ההשכלה הגבוהה ואת עתידה המדעי והתרבותי של ישראל, והשני מחריב את כלכלת ישראל ואת עתידם הכלכלי של תושביה. במקום לפעול לקידום ישראל אל צמרת המדינות המפותחות בעולם, השניים מעדיפים לדרדר אותה לרמתן של מדינות נחשלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully