וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סגן נשיא טייוואן זכה בבחירות חרף איומי סין: "דף חדש בדמוקרטיה שלנו"

עודכן לאחרונה: 14.1.2024 / 10:00

לאי צ'ינג-טה, שבו רואה בייג'ינג "בדלן מסוכן", קרא לדיאלוג ולשמירה על הסטטוס-קוו, אך הבהיר: "אגן על טייוואן מאיומים והפחדות שלה". בסין לא הזכירו את שמו: "עמדתנו על איחוד מחדש עם טייוואן - איתנה כסלע". ביידן: לא תומך בעצמאות טייוואן

נשיא טייוואן הנבחר לאי צ'ינג-טה בעצרת בטייפה אחרי ניצחונו, 13 בינואר 2024. רויטרס
למרות הניצחון, מפלגת השלטון איבדה את הרוב בפרלמנט. הנשיא הנבחר לאי צ'ינג-טה וסגניתו, היום/רויטרס

סגן נשיא טייוואן, לאי צ'ינג-טה, זכה היום (שבת) בבחירות לנשיאות, חרף אזהרותיה של סין מפני ניצחונו של מועמד מפלגת השלטון, שאותו היא מתארת כ"בדלן מסוכן".

המפלגה הדמוקרטית הפרוגרסיבית של לאי, שדוגלת בזהותה הנפרדת של טייוואן ודוחה את תביעותיה הטריטוריאליות של סין על האי, זכתה בכהונה בת ארבע שנים שלישית ברציפות - הישג חסר תקדים בשיטת הבחירות הנוכחית של טייוואן.

"כתבנו דף חדש בהיסטוריה של הדמוקרטיה בטייוואן", אמר לאי, שהיה המועמד המוביל בסקרים, לכתבים לאחר ששני יריביו הודו בהפסדם.

לקראת הבחירות, סין קראה לאזרחי טייוואן "לעשות את הבחירה הנכונה", תוך שהיא מציינת את "הנזק הקיצוני בקו העצמאות" שבו דוגלת מפלגת השלטון. היא דחתה על הסף את קריאותיו של לאי לקיום שיחות בין הצדדים, אף שלא הביעה תמיכה מפורשת באף אחד משני המועמדים הנוספים. מי שנחשב לדמות הנוחה ביותר מבחינתה הוא הו יו-אי ממפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר, הקוומינטנג, הפרו-סינית.

לאי אמר כי הוא ישמור על הסטטוס-קוו ביחסים, אך הוסיף כי הוא "נחוש להגן על טייוואן מפני איומים והפחדות" של סין. עם זאת, הוא הדגיש את הצורך בשיתוף פעולה ודיאלוג עם בייג'ינג על בסיס שוויוני כ"תחליף לעימות", מבלי להרחיב.

תומכי האופוזיציה מגיבים לתוצאות הבחירות לנשיאות טייוואן בטייפה החדשה, 13 בינואר 2024. רויטרס
תומכי מפלגת הקוומינטנג מגיבים לתוצאות הבחירות/רויטרס

בתגובתה לבחירות, סין לא הזכירה את לאי בשמו אך טענה כי התוצאות מראות כי מפלגתו "אינה יכולה לייצג את דעת הקהל המרכזית" בטייוואן. "העמדה שלנו לגבי פתרון שאלת טייוואן והשגת איחוד לאומי מחדש נותרו קבועות, והנחישות שלנו איתנה כסלע", נמסר בהודעת המשרד לענייני טייוואן.

עם זאת, המשרד הוסיף שסין תעבוד עם "מפלגות, קבוצות ואנשים פוליטיים רלוונטיים" מטייוואן כדי להגביר את חילופי הדברים ושיתופי הפעולה, ו"לקדם את הפיתוח בדרכי שלום של יחסים חוצי מיצרים, כמו גם את המטרה של איחוד לאומי".

הבחירות בטייוואן התקיימו בתקופה של מתיחות גיאופוליטית גוברת בין בייג'ינג לוושינגטון, אף שנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הבהיר הערב כי הוא אינו תומך בעצמאות טיוואן.

מרוץ החימוש במצר טייוואן והלחץ הצבאי הסיני על האי "הקדוש", כפי שהיא מכנה אותו, לא צפויים להסתיים אלא רק להיפך. מאז הבחירות האחרונות ב-2020, קיימה סין פעילות צבאית חסרת תקדים במצר טייוואן, כולל שני משחקי מלחמה גדולים ליד האי. לאי, לעומת זאת, אומר כי "רק השלום יועיל לשני הצדדים".

תומכיו הריעו מחוץ למטה המפלגה עם פרסום התוצאות שאישרו את ניצחונו. "המפלגה הדמוקרטית היא היחידה שיכולה באמת להגן על טייוואן", אמר לרויטרס אמן הקעקועים קוני לו, בן 28, שפרץ בבכי מאושר. "כל כך הרבה אנשים מוכנים לעמוד יחד כדי לשמור על ריבונותה של טייוואן".

עוד בוואלה!

עם אקדח סיני מוצמד לרקה, טייוואן בוחרת נשיא חדש

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג לצד יועציהם בפגישה באזור סן פרנסיסקו, 15 בנובמבר 2023. רויטרס
בייג'ינג רואה בסוגיית טייוואן קו אדום. ביידן ונשיא סין בפסגה בקליפורניה, נובמבר/רויטרס

הבחירות לא עסקו רק ביחסים עם סין, אלא גם בדאגת המצביעים ביחס לנושאים כמו מחירי הדיור, שכר נמוך ובעיות באספקת החשמל. זו התבטאה בכך שלאי זכה בכ-40% מהקולות, בהשוואה לנשיאה הנוכחית והיוצאת צאי אינג-וון שגרפה יותר ממחצית מהקולות לפני ארבע שנים. החוקה אסרה על צאי להתמודד לקדנציה נוספת ושלישית במספר.

בנוסף לכך, מפלגת השלטון איבדה את שליטתה בפרלמנט, כך שהנשיא החדש - שייכנס לתפקיד במאי - עשוי להתקשות בקידום חקיקה. לפי התוצאות, יהיו לה רק 51 מושבים, בעוד שהקוומינטנג השיגו 52 ומפלגת העם של טייוואן שמונה, שמנהיגה קו וון-ג'ה סיים במקום השלישי בבחירות לנשיאות.

הנשיא הנבחר הודה כי עם אובדן הרוב הפרלמנטרי שלה, למפלגת השלטון יש "תחומים רבים הזקוקים לשיפור". הוא הושיט יד ליריביו ואמר כי הוא ישתף עמם פעולה כדי לקדם פתרון לבעיות הניצבות בפני טייוואן.

קו וון-ג'ה, ראש עיריית טייפה לשעבר, שינה את הנוף הפוליטי המקומי והצליח למשוך מאות אלפי צעירים לעצרות שלו במהלך הקמפיין. הוא הביע נכונות לעבוד עם לאי.

"אנחנו נשחק תפקיד של מיעוט קריטי, מבלי לקבוע עם מי אנחנו משתפים פעולה", אמר קו לכתבים לאחר שהודה בהפסדו. "נבחן את הנושאים. מי שידבר בצורה הגיונית, אנחנו נתמוך בו".

שיעור ההצבעה בבחירות היה כ-72% מתוך כמעט 19 מיליון בעלי זכות בחירה באי שבו חיים 23 מיליון איש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully