וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם אקדח סיני מוצמד לרקה, טייוואן בוחרת נשיא חדש

13.1.2024 / 9:49

תחת אזהרותיה של בייג'ינג לעשות את "הבחירה הנכונה", תושבי האי הדמוקרטי יכריעו בין סגן הנשיא לבין מועמד האופוזיציה הפרו-סינית בתוצאה בעלת השלכות גורליות. סין מבטיחה "למחוץ" כל ניסיון עצמאות של טייוואן, בדרך להגשמת חזונו של השליט שי: "איחוד מחדש" של האומה

סגן נשיאת טייואן ומועמד מפלגת השלטון, לאי צ'ינג-טה, בעצרת בחירות בטייפה, 11 בינואר 2024. רויטרס
מבטיח לשמור על הסטטוס-קוו. מועמד מפלגת השלטון לאי צ'ינג-טה/רויטרס

כשנשיא סין שי ג'ינפינג נפגש עם ג'ו ביידן בנובמבר האחרון במפגש פסגה ראשון אחרי שנה של משבר מחריף, הוא הבהיר לו שארצו וטייוואן "יתאחדו", אף שהוא טרם הכריע מתי. המסר החד-משמעי, שאותו משמיע שי בשנים האחרונות שוב שוב, נאמר בפגישה סגורה שבה השתתפו בכירים משתי המדינות. שי, לפי האמריקנים, הדגיש כי הוא מעדיף לעשות זאת "בדרכי שלום".

האזהרה של השליט הסיני החזק ביותר מאז מנהיג המהפכה הקומוניסטי מאו דזה דונג התקבלה בקשב רב בוושינגטון, שעוקבת מקרוב אחר האיומים הגוברים של בייג'ינג כלפי האי השכן, שבניגוד אליה נשלט על ידי ממשל דמוקרטי. העיתוי שלהם אינם מקרי: הוא נועד להלך אימים על תושבי טייוואן, הבוחרים היום נשיא חדש בבחירות הרות גורל.

אם מועמד מפלגת השלטון וסגן הנשיאה הנוכחית, לאי צ'ינג-טה, יזכה בבחירות, התרחיש לפלישה סינית אל האי שביסס שלטון עצמאי למעשה יהיה ממשי מתמיד. שי, המנהיג מדיניות חוץ אגרסיבית, מעולם לא שלל את השימוש בכוח כדי "לאחד" את האומה הסינית.

לאי הבטיח לשמור על הסטטוס-קוו במצר טייוואן והביע עניין בדיאלוג עם בייג'ינג, אולם בסין טוענים כי הוא "פעיל עצמאות עיקש" ו"רמזו" לתושבי האי לעשות את "הבחירה הנכונה בצומת הדרכים" הנוכחית. "נרסק כל מזימה בדלנית", הזהיר שר ההגנה הסיני ערב הבחירות.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג לוחצים ידיים בפתח פגישתם בקליפורניה, ארה"ב, 15 בנובמבר 2023. רויטרס
הבהיר לביידן את כוונותיו בנוגע לטייוואן. נשיא סין ונשיא ארה"ב בפגישתם בקליפורניה, נובמבר/רויטרס

ארצות הברית, מצדה, הפצירה בסין ובמדינות אחרות שלא להתערב בקמפיין הבחירות לנשיאות ולפרלמנט, אך משטרו של שי משקיע מאמצים רבים בשנים האחרונות כדי להשפיע על הלך הרוח בטייוואן.

המאמצים האחרונים כללו העפת בלוני מעקב בשמי האי, שיגור לוויין לחלל שחלף במרחב האווירי שלו וגרם בשוגג להתרעה מפני טילים ואף הפעלת לחץ על להקה טייוואנית פופולרית כדי שזו תשמיע מסרים פרו-סיניים. כל זאת בנוסף לתרגילים ימיים ואוויריים שגרתיים בסמוך לחופי האי.

הסקרים מעניקים יתרון ללאי מהמפלגה הפרוגרסיבית הדמוקרטית, אך לא בפער משמעותי מדי מיריבו המרכזי ממפלגת הקוומינטנג.

"אם לאי צ'ינג-טה ינצח, אתם חושבים שהמצב באזור יהיה טוב יותר מעכשיו?", הזהיר ג'ו שו-קונג, המועמד לסגן הנשיא מטעם הקוומינטנג. הוא הזהיר כי אם לאי ינצח, המתיחות מול סין תחריף עוד בטרם 20 במאי, המועד שבו הנשיאה המכהנת בשמונה השנים האחרונות צאי וונג-יין תעביר את השלטון לסגנה, אם אכן יזכה בבחירות.

מפלגת השלטון מאשימה את המועמד של הקוומינטנג לנשיאות, הו יו-אי, בהדהוד מסרי ההפחדה של סין. אך עבור רבים מהבוחרים, במיוחד הדור הצעיר, הדאגה העיקרית נוגעת למצב הכלכלי ולמשבר הדיור באי.

עוד בוואלה!

ביידן ונשיא סין נפגשו בארה"ב: התקשורת הצבאית תחודש, יוקם קו ישיר בין המנהיגים

לכתבה המלאה
תרגיל של צבא טייוואן בנמל טייפה 26 ביולי 2023. רויטרס
רוב תושבי האי מודאגים יותר מהמצב הכלכלי. תרגיל של צבא טייוואן/רויטרס

השנה הקרובה עשויה להיות קריטית להחלטתו של נשיא סין, לאור המלחמות באוקראינה ובעזה המסיטות את תשומת הלב העולמית, והבחירות בארצות הברית. הוא עשוי לראות בה הזדמנות פז, ולא להמתין עוד כמה שנים כפי שהעריכו במודיעין האמריקני. ככל שיחכה, טייוואן תמשיך להתחמש במיטב הנשק האמריקני ושי כבר למד כיצד צבא נחות יותר לכאורה, כמו האוקראיני, הצליח לעמוד שווה בשווה ולהסב אבידות כבדות לצבא הרוסי.

טייוואן, ששמה הרשמי הוא הרפובליקה של סין, היא הדמוקרטיה היחידה בעולם דובר הסינית. היא התפצלה מבייג'ינג בעקבות מלחמת האזרחים בסין, שבה ניצחו הקומוניסטים את הקוומינטנג בהנהגת הלאומנים, שנמלטו אל האי ב-1949. בייג'ינג ממשיכה לראות בו מחוז מורד.

לרוב מדינות העולם אין יחסים רשמיים עם טייוואן, וגם ארצות הברית ויתרה עליהם ב-1979 לטובת כינון יחסים דיפלומטיים עם הרפובליקה העממית של סין. ואולם, היא מחויבת לפי חוק לספק לטייוואן את האמצעים הדרושים להגנתה, וזהו סלע מחלוקת קבוע בינה לבין סין.

הלקח מפוטין

ואולי הלקח הכי חשוב מהפלישה של ולדימיר פוטין לאוקראינה לפני קרוב לשנתיים הוא שיש לקחת ברצינות איומים של מנהיגים מסוגו, ושי אינו שונה ממנו. ביידן הבטיח זמן לא רב אחרי שנכנס לבית הלבן כי ארצות הברית תגן על טייוואן אם סין תתקוף אותה, אך בהמשך שוחררו מסרים מעורפלים יותר מבכירים בממשל. טראמפ, לפי דיווחים שונים, אמר בשיחות סגורות כי הוא לא יתערב לצדה של טייפה.

לא בטוח שגם התחייבות מפורשת של וושינגטון לסייע לטייוואן בעת מלחמה תרתיע את שי. ואולם, העדרה, בשילוב של תקופת בחירות מתוחה ולא צפויה בארצות הברית וניצחון של מועמד מפלגת השלטון בטייוואן, עשויים לשכנע את שליט סין שהגיעה השעה להסתער על חלומו הגדול, שיגרור עמו השלכות הרסניות לכלכלת העולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully