וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן ונשיא סין נפגשו בארה"ב: התקשורת הצבאית תחודש, יוקם קו ישיר בין המנהיגים

עודכן לאחרונה: 16.11.2023 / 9:34

מנהיגי המעצמות החזקות בעולם נועדו לראשונה זה שנה, בניסיון להפחית את המתיחות ביניהן. הם הסכימו לחדש את התקשורת הצבאית ולצמצם את יצור סם הפנטניל, אך טייוואן נותרה סלע המחלוקת העיקרי . ביידן: "אסור שהתחרות תהפוך לעימות". שי: "העולם מספיק גדול"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג לוחצים ידיים בפתח פגישתם בקליפורניה, ארה"ב, 15 בנובמבר 2023. רויטרס
ביקור ראשון של נשיא סין בארה"ב מאז 2017. שי וביידן לוחצים ידיים בתחילת הפגישה/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג נפגשו אתמול (רביעי) לראשונה זה שנה, הסכימו על הקמת קו טלפון ישיר ביניהם, חידוש התקשורת הצבאית ומאבק ביצור הסמים שמגיעים לרחובותיה של אמריקה. היחסים הדיפלומטיים התערערו לאחר שארצות הברית האשימה את סין בשליחת בלון ריגול לשטחה האווירי בפברואר, שאותו היא הפילה בשמי האוקיינוס, וסביב טייוואן.

הביקור האחרון של נשיא סין בארצות הברית היה ב-2017, בתקופת כהונתו של דונלד טראמפ. הוא וביידן נפגשו לאחרונה בשולי פסגת G20 בבאלי לפני שנה. שי הגיע לארצות הברית לרגל פסגת הארגון לשיתוף פעולה כלכלי של מדינות אסיה והפסיפיק, שתיפתח היום בסן פרנסיסקו.

"אנחנו חוזרים לתקשורת ישירה ופתוחה על בסיס ישיר", אמר ביידן אחרי הפגישה. בנוסף לכך, ביידן אמר כי הוא ושי הסכימו לשמור על קשר ביניהם. "אני והוא הסכמנו שכל אחד מאתנו יכול להרים את הטלפון כדי להתקשר ישירות ולהישמע באופן מידי".

הבית הלבן אמר כי ביידן העלה סוגיות שבהן לארצות הברית יש חששות, כולל מעצרם של אזרחים אמריקנים בסין, מצב זכויות האדם במחוז שינג'יאנג שבו חי המיעוט האויגורי, בטיבט ובהונג קונג וכן המדיניות האגרסיבית של בייג'ינג בים סין הדרומי. "רק דיברנו, היינו ברורים אחד עם השני כדי שלא תהיה אי-הבנה", אמר ביידן.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג לצד יועציהם בפגישה באזור סן פרנסיסקו, 15 בנובמבר 2023. רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין שי ג'ינפינג לצד יועציהם בפגישה באזור סן פרנסיסקו, 15 בנובמבר 2023/רויטרס

אף שהשיחות שנמשכו כארבע שעות רשמו התקדמות משמעותית בין הצדדים, סוגיית טייוואן נותרה סלע המחלוקת העיקרי בין המעצמות. היא זו שהובילה לניתוק התקשורת הצבאית בין ארצות הברית לסין בשנה שעברה, בעקבות ביקורה של יו"ר בית הנבחרים לשעבר ננסי פלוסי באי. בייג'ינג רואה בטייוואן מחוז מורד ומבטיחה להשתלט עליו מחדש בעתיד, גם אם תידרש לפעולה צבאית.

גורם אמריקני תיאר את חילופי הדברים בין שי לביידן סביב טייוואן. לדברי נשיא סין, בייג'ינג מעדיפה "איחוד מחדש" בדרכי שלום עם טייוואן, אך שי המשיך ודיבר על התנאים שיובילו להפעלת כוח מצד ארצו.

ביידן, מצדו, הדגיש את הצורך בשלום וביציבות במצר טייוואן, המפריד בין האי לבין סין היבשתית. הגורם האמריקני אמר כי הנשיא דחק בשמירה על הסטטוס-קוו ובכיבוד הליך הבחירות בטייוואן. וושינגטון אינו מכירה בעצמאותו של האי, אך היא בעלת בריתו החשובה ביותר.

"הנשיא שי השיב 'תראו, השלום זה טוב ויפה, אבל בשלב מסוים אנחנו צריכים להתקדם לקראת פתרון כללי יותר'", תיאר הבכיר האמריקני את דבריו של שי, מנהיגה הדומיננטי ביותר של סין מאז מייסד המשטר הקומוניסטי, מאוד דזה דונג. לפי התקשורת הרשמית בסין, שי גם דחק בארצות הברית להפסיק לשלוח נשק לטייוואן ולתמוך ב"איחוד מחדש" בדרכי שלום.

במקביל, ביידן אמר כי הוא ביקש משי להשתמש בהשפעתו על איראן כדי לדחוק בטהראן לרסן את ההתקפות של המיליציות על מטרות אמריקניות במזרח התיכון, בזמן שהמלחמה בין ישראל לחמאס ברצועת עזה נמשכת.

עוד בוואלה!

שר ההגנה של סין הודח אחרי חודשיים שלא נראה בציבור

לכתבה המלאה

"העולם מספיק גדול"

"אנחנו חייבים להבטיח שהתחרות לא גולשת לסכסוך", אמר ביידן לשי, שהתקבל בשטיח אדום בכניסה לאחוזה היסטורית מדרום לעיר. "אני חושב שזה הכרחי שאני ואתה נבין אחד את השני בבהירות, כמנהיג למנהיג", הוסיף ביידן.

לאורך השנה המתוחה האחרונה, צבאות ארצות הברית וסין היו מעורבים בכמה תקריות שכמעט הובילו להתנגשויות לא רצויות. גורם בכיר בממשל האמריקני אמר כי שר ההגנה לויד אוסטין ייפגש עם עמיתו הסיני כשבייג'ינג תמנה שר הגנה חדש. האחרון, שעליו היו מוטלות סנקציות אמריקניות, הודח לאחרונה באופן מסתורי.

שי, שמכיר את ביידן עוד מימיו כסגנו של ברק אובמה, אמר כי "העולם מספיק גדול" כדי ששתי המעצמות הגדולות ביותר בעולם יוכלו להצליח. הוא אמר כי הרבה השתנה מאז פגישתם האחרונה בשולי פסגת G20 בבאלי לפני שנה, כשהעולם החל לצאת ממגיפת הקורונה ולהיפתח מחדש. הוא אמר כי היחסים הבילטרליים בין המדינות הם "החשובים ביותר בעולם".

ביידן ושי הסכימו כי סין תבלום את יצוא הפריטים הקשורים לייצור הפנטניל, הסם האופיואידי שהוא אחד מהגורמים המובילים למוות בארצות הברית. "זה הולך להציל חיים", אמר ביידן, והוסיף כי הוא מעריך את "מחויבותו" של שי בנושא.

גורם אמריקני בכיר אמר לכתבים כי במסגרת ההסכם, סין אמורה לפעול ישירות נגד חברות כימיקלים ספציפיות שמייצרות את מרכיבי הפנטניל. הוא הבטיח כי וושינגטון תאמת אם בייג'ינג מקיימת את חלקה בנושא. בנוסף לכך, שני המנהיגים גם הסכימו לכנס מומחים כדי לדון בסיכונים של בינה מלאכותית.

מפגינים עם דגלי טיבט מוחים נגד נשיא סין שי ג'ינפינג בסן פרנסיסקו, קליפורניה, ארה"ב, 15 בנובמבר 2023. רויטרס
מפגינים עם דגלי טיבט מוחים נגד נשיא סין שי ג'ינפינג בסן פרנסיסקו, קליפורניה, ארה"ב, 15 בנובמבר 2023/רויטרס

הפסגה האזורית בסן פרנסיסקו מתרחשת על רקע ביצועים מאכזבים של הכלכלה הסינית, המתיחות הטריטוריאלית של סין מול שכנותיה והמלחמה בין ישראל לחמאס המפלגת את ארצות הברית ובעלות בריתה באסיה. התכנסותם של המנהיגים בעיר הובילה לשורת הפגנות מצדם של פעילי סביבה, פעילים פרו-פלסטינים ופעילים המתנגדים למשטר הסיני.

נשיא ארצות הברית אמר לכתבים לאחר הפגישה עם נשיא סין כי הוא לא שינה את דעתו לגבי היותו של שי דיקטטור, בהערה שצפויה להרגיז את בייג'ינג. "ובכן, תראו, הוא אכן כזה. אני מתכוון הוא דיקטטור במובן שהוא אדם שמנהיג מדינה שהיא מדינה קומוניסטית", אמר ביידן.

גורם אמריקני אמר לכתבים אחרי הפגישה כי שי אמר לביידן שהעמדות השליליות כלפי המפלגה הקומוניסטית הסינית בארצות הברית הן "לא הוגנות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully