וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תקפה שוב בתימן: "מחלישים את היכולת של החות'ים לתקוף ספינות"

עודכן לאחרונה: 13.1.2024 / 12:28

טילי טומהוק שוגרו לאתר מכ"ם שסייע למורדים הנתמכים על ידי איראן לפגוע בכלי שיט בים האדום, לילה אחרי הפגיעה בעשרות מטרות בתימן. החות'ים הבטיחו נקמה: "ארה"ב היא השטן". ביידן הזהיר: "נגיב אם הם ימשיכו בהתנהגות המקוממת שלהם"

פיצוצים בתימן עם תחילת התקיפות האמריקניות והבריטיות/טלגרם

ארצות הברית תקפה הלילה שבת) פעם נוספת בתימן, ופגעה באתר מכ"ם של המורדים החות'ים. זאת יממה אחרי עשרות תקיפות אמריקניות ובריטיות נגד מטרות של הארגון הפרו-איראני, בתגובה להתקפותיו על ספינות זרות בים האדום.

הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית אמר כי התקיפה בוצעה על ידי המשחתת "קארני" ששיגרה טילי "טומהוק" לעבר המתקן, על מנת "לדרדר את יכולתם של החות'ים לתקוף ספינות, כולל ספינות מסחריות". ערוץ אל-מסירה של החות'ים דיווח ש"ארצות הברית ובריטניה תוקפות בפשיטות" את הבירה צנעא.

"אנו נוודא שנגיב לחות'ים אם הם ימשיכו בהתנהגות המקוממת הזו", אמר אמש נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לכתבים במהלך ביקור בבפנסילבניה, והגביר את החשש מפני הרחבת הסכסוך האזורי. ביידן, שממשלו הסיר את החות'ים מרשימת ארגוני הטרור ב-2021, נשאל אם הוא סבור שניתן לתאר אותם כך כעת. "אני חושב שהם כן (טרוריסטים)", השיב הנשיא, שהחלטתו אז ספגה ביקורת חריפה מצד הרפובליקנים.

אזהרתו של ביידן והתקיפה הלילה הגיעו חרף אזהרותיהם של ראשי החות'ים להגיב ביד קשה לפעולה הראשונה, שבה נהרגו לפחות חמישה מאנשיהם. מאות אלפים התכנסו אתמול לעצרת ענק בצנעא וקראו קריאות נגד ארצות הברית וישראל.

"התקיפות שלכם בתימן הן טרור", אמר מוחמד עלי אל-חות'י, מחברי המועצה הפוליטית העליונה של החות'ים. "ארצות הברית היא השטן".

טיל משוגר מספינת קרב לעבר מטרות של החות'ים בתימן, 12 בינואר 2024. רויטרס
טיל משוגר מספינת קרב לעבר מטרות של החות'ים בתימן, 12 בינואר 2024/רויטרס

התקיפות הראשונות נגד החות'ים, שיצאו לדרך אחרי שבועות של אזהרות מצד וושינגטון ובעלות בריתה, כללו פגיעות בבסיסים סמוך לנמלי התעופה בבירה צנעא והעיר תעז, בבסיס ימי בנמל חודיידה שלחופי הים האדום ובאתרים צבאים במחוז החוף חג'ה.

הפנטגון אמר כי המתקפה, שכללה שיגורים ממטוסי קרב, ספינות קרב וצוללות, החלישה את היכולת של החות'ים לתקוף כלי שיט. צבא ארצות הברית אמר כי הותקפו 60 מטרות ב-28 אתרים שונים ברחבי תימן. "אנחנו לא מעוניינים במלחמה עם תימן", אמר דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי.

החות'ים, השולטים על צנעא הבירה ועל רוב צפונה של תימן ומערבה, לא הראו סימנים לכך שהם מתכוונים לסגת מהמצור הימי שהטילו על הים האדום כאות תמיכה בחמאס והפלסטינים. הם טוענים שהם תוקפים רק ספינות שנמצאות בדרכן לישראל או הקשורות אליה, אך ברוב התקפותיהם לא היה קשר כזה.

אתמול, שעות אחרי התקיפות, שוגר טיל לעבר ספינה לחופי עדן, שבדרום-מזרח תימן, והוא נחת כ-500 מטרה ממנה. הספינה הייתה מכלית עם דגל פנמה, שנשאה נפט רוסי, וככל הנראה הותקפה בשוגג בשל קשריה בעבר.

מאות אלפים מפגינים נגד ארה"ב ובריטניה אחרי שתקפו מטרות של החות'ים, צנעא, תימן, 12 בינואר 2024. רויטרס
מאות אלפים מפגינים נגד ארה"ב ובריטניה אחרי שתקפו מטרות של החות'ים, צנעא, תימן, 12 בינואר 2024/רויטרס

התקיפות בתימן גרמו לעלייה במחירי הנפט ולחששות מפני מלחמה אזורית כוללת. שגרירת ארצות הברית באו"ם, לינדה תומאס-גרינפילד, הגנה בדיון במועצת הביטחון על התקיפות נגד החות'ים ואמרה כי הן נועדו "לשבש ולהחליש את יכולתם להמשיך בהתקפות הפזיזות נגד כלי שיט וספינות מסחריות".

שגריר רוסיה באו"ם, וסילי נבנזיה, אמר מנגד כי ארצות הברית ובריטניה "גרמו במו ידיהן לזליגה של הסכסוך (בעזה) לאזור כולו".

מחשש להתלקחותה מחדש של המלחמה, נרשמו תורי דלק בתימן שבעת הסכסוכים שהובילו מיליוני אזרחים אל סף רעב בשנים האחרונות. החות'ים וערב הסעודית, שהובילה קואליציה אזורית נגדם מאז 2015, קרובים לחתימה על הסכם שלום ולכן בריאד הביעו חשש מההסלמה האחרונה בין המורדים לבין וושינגטון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully