וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה להתקפות בים האדום: ארה"ב ובריטניה הפציצו מטרות של החות'ים בתימן

עודכן לאחרונה: 12.1.2024 / 10:35

מטוסים, ספינות וצוללות שיגרו טילים לעבר מחסני טילים ומל"טים ומערכות מכ"ם של המורדים הנתמכים על ידי איראן, בפעולה המאיימת להרחיב את הסכסוך באזור. החות'ים הזהירו מתגובה קשה והבטיחו להמשיך ספינות "בדרך לישראל". ביידן: "לא אהסס להנחות על צעדים נוספים"

פיצוצים בתימן עם תחילת התקיפות האמריקניות והבריטיות/טלגרם

ארצות הברית ובריטניה תקפו הלילה (שישי) עשרות מטרות בשליטת החות'ים בתימן בתגובה להתקפותיהם הבלתי-פוסקות על ספינות בים האדום. המורדים השיעים הבטיחו תגובה קשה לפעולה, המאיימת להסלים את העימות במזרח התיכון.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מסר בהצהרה כי הפעולה הגיעה לאחר נסיונות דיפלומטיים רבים לעצור את ההתקפות של המורדים הח'ותים נגד כלי שיט מסחריים וכוחות אמריקניים. להתקפות סייעו גם אוסטרליה, בחריין, קנדה והולנד, בניסיון להציג זאת כפעולה בינלאומית נגד איום בינלאומי.

"התקיפות הממוקדות הן מסר ברור שארצות הברית ושותפותינו לא יסבלו התקפות על אנשינו או יאפשרו לשחקנים עוינים לסכן את חופש הניווט באחד מהנתיבים המסחריים הקריטיים ביותר בעולם", אמר ביידן. "לא אהסס להנחות על צעדים נוספים כדי להגן על האנשים שלנו ועל הזרימה החופשית של מסחר בינלאומי לפי הצורך".

שר ההגנה של ארצות הברית, לויד אוסטין, הנמצא בבית חולים בשל סיבוכים בניתוח, מסר בהצהרה כי המטרות היו כטב"מים, טילי שיוט וטילים בליסטיים ומערכות מכ"ם בחוף ומעקב אווירי. החות'ים תקפו בטילים ובכטב"מים ספינות בים האדום מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, וכן שיגרו אותם גם לעבר ישראל, שיירטה אותם.

טיל משוגר מספינת קרב לעבר מטרות של החות'ים בתימן, 12 בינואר 2024. רויטרס
הכוחות האמריקניים מתכוננים לתקיפה בתימן, הלילה/רויטרס

דובר החות'ים אמר כי חמישה לוחמים נהרגו ושישה נוספים נפצעו בתקיפות. "האויב האמריקני-בריטי, כחלק מתמיכתו בהמשך הפשע הישראלי בעזה, פתח בתוקפנות אכזרית נגד תימן בשבעים ושלוש תקיפות, הוא נושא באחריות מלאה לתוקפנותו הפושעת נגד עמנו התימני, שלא תישאר ללא מענה וללא עונש".

בכיר בצבא האמריקני אמר כי התקיפות בוצעו באמצעות טילים ששוגרו ממשחתות וצוללות של הצי האמריקני וכן באמצעות מטוסי קרב. לדבריו, בתקיפה נעשה שימוש בחימוש מדויק כדי להרוס מטרות ספציפיות ולמנוע פגיעה באזרחים. "הכוחות שהיו מעורבים בתקיפה מוכנים להגן על עצמנו מול תגובה של החות'ים ולהגן על כלי שיט", הוא אמר.

עדי ראיה אמרו כי התקיפות פגעו בבסיס צבאי סמוך לנמל התעופה בצנעא, אתר צבאי בסמוך לנמל התעופה בתעז, בסיס ימי של החות'ים בחודיידה ובאתרים צבאיים במחוז חג'ה. לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל שפורסם שעות ספורות לפני התקיפות, החות'ים העבירו חלק מכלי הנשק והציוד שלהם, ועיבו את ההגנה עליהם כהכנה לקראת תקיפות אפשריות.

בכיר בשורות הארגון, מוחמד עבד א-סלאם, אמר כי לא הייתה הצדקה להתקפה האמריקנית-בריטית על תימן, והבטיח שהם ימשיכו לתקוף ספינות "שבדרכן לישראל".

עוד בוואלה!

עוד הסלמה בים האדום: ארה"ב ובריטניה סיכלו מתקפה נרחבת של החות'ים

לכתבה המלאה

בכיר בבית הלבן אמר בתדרוך לכתבים כי האפשרויות השונות לתקיפה בתימן הוצגו לנשיא ביידן בישיבה עם ראשי מערכת הביטחון ביום שלישי. בסיום הישיבה הנשיא אישר את תכניות התקיפה, ואתמול הוא נתן את הפקודה הסופית לתקוף.

הוא ציין כי מטרת התקיפות היתה לפגוע ביכולות צבאיות ספציפיות של החות'ים כדי שלא יוכלו להמשיך בהתקפות נגד כלי שיט בים האדום. "אין לנו רצון להסלים את המצב באזור. זו היתה פעולה משמעותית. אנחנו מצפים שזה יפחית את יכולתם של החותים, אבל לא יפתיע אותנו אם תהיה תגובה מצדם", אמר הבכיר בבית הלבן.

הוא הוסיף כי ארצות הברית ביצעה את התקיפות כדי לשמור על ציר מרכזי של סחר ימי בינלאומי פתוח, ולהגן על חופש השיט בים האדום. "החות'ים טוענים שההתקפות שלהם קשורות למצב בעזה - זה חסר בסיס. הם טוענים שהם תוקפים ספינות שקשורות לישראל - זה לא נכון. רוב הספינות שהותקפו לא קשורות כלל לישראל. ובכל מקרה זו לא הצדקה להתקפות האלה שמאיימות על כל העולם", הוא אמר.

מטוסי חיל האוויר האמריקני ממריאים לתקיפה בתימן. 12 בינואר 2023. צילום מסך, צילום מסך
מטוס של חיל האוויר האמריקני ממריא לתקוף בתימן/צילום מסך, צילום מסך

בהצהרתו הוסיף ביידן כי התקיפות "הן תגובה ישירה להתקפות חסרות תקדים של החות'ים נגד כלי שיט בינלאומיים בים האדום, לרבות שימוש בטילים בליסטיים נגד ספינות בפעם הראשונה בהיסטוריה".

"התקפות אלו סיכנו את אנשי צבא ארה"ב, אנשי ים אזרחיים ושותפינו, סיכנו את הסחר ואיימו על חופש הניווט", אמר ביידן. "יותר מ-50 מדינות נפגעו ב-27 התקפות על ספינות שילוח מסחרי בינלאומי. צוותים מיותר מ-20 מדינות אוימו או נלקחו כבני ערובה במעשי פיראטיות. יותר מ-2,000 ספינות נאלצו להסיט אלפי מיילים כדי להימנע מהים האדום - מה שעלול לגרום לשבועות של עיכובים בזמני משלוח המוצרים. וב-9 בינואר, החות'ים פתחו במתקפה הגדולה ביותר שלהם עד כה - מכוונת ישירות לספינות אמריקאיות".

"תגובת הקהילה הבינלאומית להתקפות הפזיזות הללו הייתה מאוחדת ונחושה. הצטרפנו גם ליותר מ-40 מדינות בגינוי האיומים החות'ים. בשבוע שעבר, יחד עם 13 בעלי ברית ושותפים, פרסמנו אזהרה חד משמעית כי המורדים החות'ים ישאו בתוצאות אם התקפותיהם לא ייפסקו. ואתמול, מועצת הביטחון של האו"ם העבירה החלטה שדרשה מהחות'ים לסיים את ההתקפות על ספינות סוחר ומסחר".

איראן וחמאס גינו, סעודיה "מודאגת"; רוסיה תכנס את מועצת הביטחון

בעלי בריתם של החות'ים באזור גינו את ההתקפות והזהירו שהן יתדלקו את הסכסוך. "ההתקפות הללו הן הפרה ברורה של הריבונות והשלמות הטריטוריאלית של תימן, והפרה של החוק הבינלאומי. ההתקפות האלו רק יוסיפו לחוסר הביטחון וחוסר היציבות באזור", אמר דובר משרד החוץ של איראן.

גם ערב הסעודית, המצויה בעיצומן של שיחות שלום עם החות'ים, הביעה "דאגה רבה" מהמצב. היא קראה לנהוג באיפוק ו"להימנע מהסלמה". בהודעת משרד החוץ הסעודי נאמר כי "הממלכה מדגישה את החשיבות בשמירה על הביטחון והיציבותב באזור הים האדום, מאחר שחופש השיט הוא דרישה בינלאומית".

רוסיה אמרה כי היא קוראת לכינוס דחוף של מועצת הביטחון של האו"ם בעקבות התקיפות בתימן.

חיזבאללה גינה את התקיפות שלדבריו מראות שארצות הברית היא שותפה מלאה ל"טרגדיות ומעשי הטבח שמבצעת הישות הציונית בעזה ובאזור". גם חמאס והג'יהאד האסלאמי הביעו תמיכתה בחות'ים וגינו את התקיפות נגדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully