וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צעד אכזרי": ברשויות הערביות זועמים על תוכנית הממשלה לקצץ בתקציב הפיתוח

עודכן לאחרונה: 11.1.2024 / 18:56

ברשויות טוענים כי התוכנית, שחורגת מעבר לצמצום התקציבי עקב המלחמה, יגרע מיליארדים מתוכניות הפיתוח לחברה הערבית: "זו פגיעה ממוקדת. העמקת הפערים תוביל לאסון". הקיצוץ מעורר כעס גם ביישובים הדרוזים, שייפגעו מהמהלך: "אל תתנו לנו להרגיש אפליה כשילדינו בשדה הקרב"

בצלאל סמוטריץ'/משרד האוצר

בחברה הערבית נשמעים קולות מחאה כנגד הקיצוץ הרוחבי שמתכננת הממשלה כדי לסייע במימון הוצאות המלחמה, כשלדברי ועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות, המהלך יביא לקיצוץ של כ-4.5 מיליארד שקלים בתוכנית לפיתוח החברה. יו"ר הועד, עו"ד מודר יונס, שיגר אמש (רביעי) מכתב בהול לראש הממשלה בנימין נתניהו, במחאה על כוונת הממשלה להפחית את התקציב גם מעבר לקיצוץ הרוחבי.

המהלכים, בהם דנים בממשלה בימים אלו, יביאו לצמצום תקציבי ההוצאות לרשויות המקומיות החל משנת 2024. על הפרק עומדות עשרות החלטות שייפגעו מהמהלך, בהן שתי החלטות ממשלה מאוקטובר 2021: התוכנית הכלכלית לצמצום פערים בחברה הערבית, שלאחר מכן תוקנה והפכה לתוכנית להעצמה ופיתוח כלכלי חברתי בישובים הדרוזים והצ'רקסים בגליל ובכרמל, ותכנית לטיפול בתופעות הפשיעה והאלימות בחברה הערבית.

במכתב מכנה יונס את המהלכים שעל הפרק "פגיעה ממוקדת בחברה הערבית". לדבריו, הקיצוץ הצפוי עלול לפגוע באופן קשה במגמות חיוביות בחברה הערבית - בחינוך, בתעסוקה, ברווחה ועוד. "אנו מבינים את הצורך בקיצוץ רוחבי אך לא ניתן יד לקיצוץ ממוקד בתקציבי החברה הערבית", טען במכתבו, "קיצוץ התקציבים והעמקת הפערים, עלולה להביא השלכות הרות אסון ותרחיב את תופעת הפשיעה".

יונס ציין כי "החברה הערבית בישראל לוקחת חלק אקטיבי במאמץ להיערכות מיטבית לחירום, ופועלת מהיום הראשון של המלחמה לצמצום פערי מוכנות לחירום, הכשרות לבניית חוסן עירוני וקהילתי, בונה מערכי חלוקת מזון". הוא הזכיר כי החברה הערבית בישראל "ספגה גם היא פגיעות בחיי אדם, כאשר 21 אדם נהרגו ועוד 6 נחטפו מהחברה הערבית בנגב". בוועד ראשי הרשויות המקומיות הערביות פועלים "לעשות כל הניתן כדי למנוע את הקיצוץ הממוקד", מסר. העתקים של המכתב נשלחו לשר האוצר בצלאל סמוטריץ', שר הפנים משה ארבל, מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי מאיר בינג, ומנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי.

מועצה מקומית דלית אל כרמל. ראובן קסטרו
מועצה מקומית דלית אל כרמל/ראובן קסטרו
מודר יונס. ללא, אתר רשמי
"לא ניתן יד לקיצוץ ממוקד בתקציבי החברה הערבית", מודר יונס/אתר רשמי, ללא

אתמול, ישיבה מתוחה נערכה בכפר מרר שבצפון, בה השתתפו ראשי הרשויות המקומיות הדרוזיות ומנכ"ל משרד רה"מ יוסי שלי, לקראת אישור תכנית החומש לדרוזים. ראשי הרשויות מחו נגד מדיניות הממשלה. "אסור לממשלה להכניס אותנו לקיצוץ הרוחבי", מסר לוואלה! רפיק חלבי, ראש המועצה המקומית דלית אל כרמל, "מצבנו בכי רע. בקושי משלמים שכר לעובדים. גרעו לנו תקציבים רבים". הוא קרא לממשלה, "אל תתנו לנו להרגיש את האפליה דווקא כשילדינו נלחמים בגזרות השונות" והזהיר, "כל קיצוץ עלול למוטט את המועצות המקומיות הדרוזיות".

ארגון "יוזמות אברהם" אף הוא הביע את התנגדותו לקיצוץ בתוכניות לצמצום הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. "אנו מבינים את הצורך בקיצוצים רוחביים לאור צרכי המלחמה, אך מצב הפשיעה והאלימות בחברה הערבית, שכידוע שבר שיאים היסטוריים בשנה החולפת, הוא מצב חירום - וכך יש להתייחס אליו". לדברי "יוזמות אברהם", "לקיצוץ 15% מתקציבי התכניות 549 ו-550 יהיו השלכות הרות אסון עבור החברה הערבית בישראל ועל כן חייבים להחריג קיצוץ זה. בזמן שהממשלה מעבירה כספים קואליציוניים שמנים לטובת סקטורים מסוימים, לא ייתכן שדווקא בתוכניות קריטיות אלו יקוצץ התקציב". הארגון מזהיר כי "מדובר בהחלטה שתעלה בחיי אדם" וקוראים לממשלה "להימנע מכל קיצוץ בתקציבי התוכניות למיגור הפשיעה והאלימות להן זקוקה החברה הערבית כל כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully