וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעצרו בארמון הנשיאות: שני חברי ממשלה לשעבר בפולין נשלחו למאסר

שר הפנים וסגנו לשעבר, הורשעו בניצול סמכותם לרעה ונידונו לשנתיים מאסר. הם הסתתרו בארמונו של דודה, בעלת בריתה של הממשלה הלאומנית הקודמת, עד שהמשטרה נכנסה למתחם. השר לשעבר פתח בשביתת רעב: "נקמה פוליטית". הממשלה מכחישה, הנשיא מבטיח: לא אנוח עד שישוחררו

בווידאו: מהפך בפולין: מפלגת השלטון הפסידה בהצבעת אמון בפרלמנט/רויטרס

שני חברי ממשלה לשעבר בפולין פתחו היום (רביעי) בשביתת רעב, יום לאחר מעצרם הדרמטי בארמון הנשיאות וכליאתם על ניצול סמכותם לרעה בעת תפקידם, וטוענים שהם "אסירים פוליטיים".

האירועים מסמנים שינוי הילוך דרמטי במאמציו של ראש הממשלה החדש דונלד טוסק להפוך את המדיניות של קודמיו ממפלגת "חוק וצדק" הלאומנית, ולהעניש את אלה שהואשמו בהפרה של החוק במהלך תקופתם בשלטון.

בכירי "חוק וצדק" הואשמו בחתירה תחת שלטון החוק במהלך שמונה שנות שלטונם. מאמצי הקואליציה הפרו-אירופית של טוסק לבסס מחדש את ערכי הדמוקרטיה של האיחוד האירופי ולהפשיר כספי סיוע בסך עשרות מיליארדי אירו מציבים אותו מול בעלי בריתו של הנשיא אנדז'יי דודה.

"אני מצהיר כי אני מתייחס להרשעה שלי כאקט של נקמה פוליטית", אמר שר הפנים לשעבר מריוש קמינסקי בהודעה שהוקראה על ידי סגנו לשעבר בלז'יי פובוזי במסיבת עיתונאים מול לשכת ראש הממשלה. "כאסיר פוליטי פתחתי בשביתת רעב מהיום הראשון למאסר".

תומכי מפלגת "חוק וצדק" מחוץ לארמון הנשיאות בוורשה, פולין, 9 בינואר 2024. רויטרס
תומכי מפלגת "חוק וצדק" מחוץ לארמון הנשיאות בוורשה, פולין, 9 בינואר 2024/רויטרס

קמינסקי ואחד מסגניו לשעבר, מאצ'יי וואסיק, נעצרו אתמול במתחם ארמון הנשיאות בוורשה, שבו הם נשארו לאחר שהשתתפו בטקס שנערך שם מוקדם יותר באותו יום. מאות מתומכי מפלגת השלטון התאספו מול ארמון הנשיאות ובתחנת משטרה שבה הוחזקו השניים במחאה על מעצרם.

קמינסקי הורשע בשימוש לרעה בסמכותו משום שאפשר לסוכני משרדו להשתמש בהאזנות בחקירה. הוא הכחיש כי עבר על החוק וב-2015 קיבל חנינה מדודה, שאפשרה לו להיכנס לתפקידו בממשלה.

ואולם, בשנה שעברה קבע בית המשפט העליון כי יש לפתוח מחדש את התיק, ובדצמבר נידונו קמינסקי וואסיק על ידי בית משפט ערכאה נמוכה יותר לשנתיים מאסר.

"אני רוצה לומר בבירור שאם פוליטיקאי נמצא בכלא, זה לא אומר שהוא אסיר פוליטי", אמרה סגנית שר המשפטים, מריה אייכארט. "לכל אחד יש את הזכות לא לאכול ולא לשתות, זו החלטה אישית", הוסיפה. "במצב שבו אדם נמצא תחת השגחת המדינה, כשמישהו מורשע, הוא עובר בדיקות רפואיות, מדידות גוף, איך הגוף מגיב להחלטה להפסיק לאכול".

עוד בוואלה!

השלטר נסגר: ממשלת פולין החדשה נגד שופרות השלטון הקודם

לכתבה המלאה
שר הפנים הפולני לשעבר מריוש קמינסקי בפרלמנט בוורשה, 21 בדצמבר 2023. רויטרס
שר הפנים הפולני לשעבר מריוש קמינסקי בפרלמנט בוורשה, 21 בדצמבר 2023/רויטרס

דודה אמר אתמול כי הוא "לא ינוח" עד שקמינסקי וואסיק ישוחררו ואמר כי הוא מאמין שהחנינה שלו לשניים ב-2015 עולה בקנה אחד עם החוקה. מנגד, מומחים משפטיים תהו אם לדודה יש סמכות לחון את קמינסקי לפני שבית משפט לערעורים יכריע בעניינם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully