וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השלטר נסגר: ממשלת פולין החדשה נגד שופרות השלטון הקודם

הממשלה הפרו-אירופית הדיחה את ראשי השידור הציבורי, שלפי מבקריה הפך לכלי תעמולה בידי מפלגת השלטון הלאומנית לשעבר. חבריה הפגינו באולפנים וטענו שהם "מגנים על הדמוקרטיה", אך הערוץ הציבורי הורד מהאוויר. הנשיא, בעל בריתם, גינה את מהלכי הממשל החדש: "אנרכיה"

בווידאו: מהפך בפולין: מפלגת השלטון הפסידה בהצבעת אמון בפרלמנט/רויטרס

ממשלת פולין החדשה הורידה אתמול מהאוויר את אחד מערוצי השידור הציבוריים והדיחה את ראשי התקשורת הממלכתית, באחת הרפורמות הראשונות שלה מאז שהחליפה החודש את השלטון של מפלגת "חוק וצדק" הלאומנית.

תחת הנהגתה בת שמונה השנים של המפלגה הימנית קיצונית, חלה התדרדרות בתקשורת החופשית במדינה הקומוניסטית לשעבר. אחת ההבטחות המרכזיות של האופוזיציה לפני הבחירות האחרונות הייתה להחזיר לערוצי הטלוויזיה והרדיו את עצמאותם, אך ראש הממשלה החדש דונלד טוסק נתבל בהתנגדות עיקשת מצד קודמיו בתפקיד והנשיא הנוכחי.

ההחלטה של משרד התרבות להדיח את מנהלי הטלוויזיה הממלכתית TVP, הרדיו הציבורי וסוכנות הידיעות הממשלתית התקבלה בעקבות החלטה של הפרלמנט הקוראת להשבת עצמאותם של כלי התקשורת הציבוריים. ההחלטה, שעברה ביום שלישי, קוראת ל"כל הרשויות הרשמיות לנקוט פעולה מידית להשבת הסדר החוקתי מבחינת הגישה של אזרחים למידע אמין ולתקשורת ציבורית מתפקדת".

בכירים במפלגת השלטון לשעבר תקפו בחריפות את הדחתם של ראשי השידור הציבורי, וכמה פוליטיקאים מהם הגיעו לאולפני TVP ומשרדים של כלי תקשורת אחרים כדי למחות על המהלך. במקביל, מפגינים התאספו בשעות הערב מחוז למשרדי הערוץ בוורשה ובערים קטנות יותר.

הערוץ, ששידר חדשות במשך 24 שעות, היה מבקר חריף של טוסק וניסה לצייר אותו כאדם לא הגון הנתון להשפעתן של גרמניה ורוסיה. אתמול הוא הפסיק לשדר. "הסוף של TVPiS", כתבה מפלגת "הפלטפורמה האזרחית" - הגדולה ביותר מבין חברות הקואליציה החדשה - ברשתות החברתיות. PiS הם ראשי התיבות של מפלגת השלטון הקודמת.

ראש ממשלת פולין לשעבר מתאוש מורבייצקי בהפגנה בתוך אולפני הטלוויזיה הממלכתית בוורשה, 20 בדצמבר 2023. רויטרס
"מגנים על חופש התעמולה שלהם". ראש הממשלה לשעבר באולפן הטלווזיה הממלכתית, אתמול/רויטרס

הממשלה הפרו-אירופית החדשה הבטיחה להקים תחנות שינקטו גישה מאוזנת יותר ביחס לשידור הציבורי. הטלוויזיה הממלכתית לא שידרה אתמול את מהדורת חדשות הערב המרכזית שלה. במקום זאת, הופיע עיתונאי שחזר ל-TVP והתחייב כי החל מיום חמישי היא תציג "תמונות, ולא ציורים".

תומכי TVP טוענים כי סגירת התחנה תפגע בפלורליזם באמצעות השתקת קול שמרני, ובכירי הממשל הקודם אמרו כי הם "מגנים על הדמוקרטיה" בהתנגדותם לרפורמה בשידור הציבורי. התחנה תמכה בקו הנוקשה של הממשלה הקודם ביחס להגירה, והיא הוקעה בתור כלי תעמולה שלה. רבים מהפולנים צורכים את השידור הציבורי כאמצעי התקשורת היחיד שלהם.

"ברור שהפוליטיקאים של PiS לא מגנים על חופש התקשורת, הם מגנים על חופש התעמולה שלהם", אמר חבר הממשלה מילוש מוטיקה. כמה מהם הגיעו לאולפני התחנה כבר בשלישי בערב, בהם מנהיג מפלגת השלטון לשעבר ירוסלב קצ'ינסקי.

המשטרה, שנקראה לשמור על הסדר, הבהירה כי היא לא צד בוויכוח הפוליטי. "מבחינתנו, זה לא משנה ממי מגיעה הקריאה, לא חשוב אם הם חברי 'חוק וצדק' או ממפלגה אחרת", אמר דובר המשטרה במסיבת עיתונאים.

עוד בוואלה!

עידן חדש בפולין: הממשלה הלאומנית נפלה, טוסק מונה לראש ממשלה

לכתבה המלאה

במועצה לשידור לאומי, שחבריה מונו על ידי הממשלה הקודמת, אמרו כי השינויים בתקשורת הממלכתית הם "הפרה של החוק" המזכירים את "הזמנים הגרועים ביותר של המשטר הצבאי", בהתייחסם לאירועים מתקופת השלטון הקומוניסטי במדינה.

במקביל, חבר "חוק וצדק" וסגן שר המשפטים לשעבר מרצ'ין רומנובסקי אמר כי הוא הגיש דוח ללשכת התביעה בחשד ששר התרבות ושותפיו עברו על החוק. עם זאת, שר התרבות ברטלומיי סינקביץ' אמר כי המחאה שלהם לא תמנע את השינויים.

"תהיו קצת סבלניים", אמר למחוקקים כשנשאל בפרלמנט על הניסיונות של מפלגת השלטון לשעבר לעצור את השינויים.

ארגון עיתונאים ללא גבולות קרא לממשלה לאמץ רפורמה מקיפה בנוגע לעצמאות התקשורת הציבורית והפחתת ההשפעה הפוליטית על הפיקוח, המימון והמינוי להנהלתה, בתום דיון ציבורי בהשתתפות מומחים ונציגי החברה האזרחית.

"התקשורת הציבורית לא שייכת לא ל-PiS, ולא לשום מפלגה אחרת. מאותה סיבה, התקשורת הציבורית זקוקה לרפורמה שאפתנית ונרחבת מעבר לשינוי כוח אדם", אמר פבול סלאי.

מפגינים מחוץ לאולפני הטלוויזיה הממלכתית בוורשה, פולין, 20 בדצמבר 2023. רויטרס
המשטרה נקראה לשמור על הסדר והבהירה שהיא לא משרתת אף צד פוליטי/רויטרס

הממשלה החדשה התחייבה לשקם את הדמוקרטיה ואת שלטון החוק, שנפגעו תחת ממשלות "חוק וצדק" מאז 2015, אך הנשיא אנדז'יי דודה, בעל בריתה של מפלגת השלטון לשעבר, מערים עליה קשיים. הוא מחזיק בזכות וטו על חוקים בפרלמנט, ולקואליציה אין רוב של שני שלישים הדרושים להתגבר עליו.
דודה אמר היום כי השינויים המהירים שקידמה הממשלה החדשה אינם חוקתיים, משום שהם דילגו על הפרוצדורות הפרלמנטריות הנדרשות. "אלו מעשים לא חוקיים לחלוטין", הוא אמר בריאיון לרדיו. "זאת אנרכיה".

טוסק אמר בתגובה כי הצעדים שהעבירה ממשלתו נועדו "להחזיר את הסדר החוקתי וההגינות לחיים הציבוריים". ממשלתו רואה בדודה כמי שבעצמו הפר פעמים את החוקה בתקופת השלטון הקודם, אך כהונתו תסתיים רק ב-2025.

במקביל, שר הפנים לשעבר מריוש קמינסקי וסגנו, חברי מפלגת השלטון לשעבר, נידונו אתמול לשנתיים מאסר על ניצול לרעה של סמכותם בתפקידים קודמים. ב-2015, שבועות ספורים לאחר עלייתה לשלטון של מפלגת "חוק וצדק", דודה העניק להם חנינה.

"אמרתי להם שאם יכניסו אותם לכלא, הם יהיו האסירים הפוליטיים הראשונים בפולין מאז 1989", אמר דודה, בהתייחסו לשנה שבה הסתיים השלטון הקומוניסטי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully