וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עידן חדש בפולין: הממשלה הלאומנית נפלה, טוסק מונה לראש ממשלה

11.12.2023 / 21:52

מפלגת "חוק וצדק" איבדה את השלטון בתום שמונה שנים שבהן החלישה את מערכת המשפט, התקשורת וצמצמה את זכויות הנשים והלהט"ב. טוסק, ראש הממשלה החדש-ישן, מבטיח לשקם את היחסים עם בריסל

בווידאו: מהפך בפולין: מפלגת השלטון הפסידה בהצבעת אמון בפרלמנט/רויטרס

דונלד טוסק ישוב לתפקיד ראש ממשלת פולין, בראשות קואליציה ששמה קץ לשמונה שנות שלטונה של מפלגת "חוק וצדק" הלאומנית. טוסק, שעומד בראש קואליציה של שלוש מפלגות, זכה הערב (שני) בתמיכת הפרלמנט לאחר הצבעת אי-אמון בממשלה הזמנית שקמה לאחר הבחירות באוקטובר.

מפלגת השלטון היוצאת אמנם יצאה מהבחירות כמפלגה הגדולה ביותר, אך לא הייתה לה תמיכה מצד סיעות נוספות כדי למנוע את נפילתה. טוסק יחליף בתפקיד את מתאוש מורבייצקי, שקיבל מנדט לנסות ולהרכיב ממשלה חדשה מהנשיא אנדז'יי דודה, בעל בריתה של מפלגת "חוק וצדק".

ואולם, גם הניסיון של הרגע האחרון למנוע את חילופי השלטון במדינה הקומוניסטית לשעבר לא צלחו וכעת נושאים באיחוד האירופי עיניים לממשלה החדשה בוורשה. 248 חברי פרלמנט הצביעו בעד ממשלה בראשות טוסק, ואילו 201 התנגדו.

"אנחנו עובדים על שורת צעדים להחזרת שלטון החוק ככל שניתן", הצהיר טוסק, שזכה למחיאות כפיים רועמות בסיים, הבית התחתון של הפרלמנט הפולני. "אהיה אסיר תודה לכל אלה שבטחו בפולין החדשה והנפלאה הזו, לכל אלה שבטחו בנו והחליטו לעשות את השינוי ההיסטורי הזה", אמר טוסק, שיציג מחר את התכנית של הממשלה בראשותו ולאחריה תיערך הצבעת אמון בה.

דונלד טוסק מגיב להצבעת האמון של הפרלמנט של פולין במועמדותו לראשות הממשלה, 11 בדצמבר 2023. רויטרס
"שינוי היסטורי". טוסק אחרי ההצבעה בפרלמנט, היום/רויטרס

בסימן לאיבה שבין טוסק ליריביו מ"חוק וצדק", מנהיג מפלגת השלטון היוצאת ירוסלב קצ'ינסקי התפרץ לבמה אחרי ההצבעה והטיח בראש הממשלה החדש: "אני יודע דבר אחד, אתה סוכן גרמני". לאורך קמפיין הבחירות האחרון, ניסו במפלגת השלטון להזהיר את הבוחרים כי ממשלה בראשות טוסק תפגע בריבונות של פולין ובזהותה.

בין הנוכחים ביציעים היה גם הנשיא לשעבר לך ולנסה, שהוביל את תנועת "סולידריות" נגד המשטר הקומוניסטי והיה נשיאה הראשון של פולין הדמוקרטית. הוא היה בין המבקרים החריפים ביותר של השלטון היוצא.

ולנסה בן ה-80, חתן פרס נובל לשלום, לבש סוודר עם הכיתוב "חוקה", שלטענת מתנגדי הממשלה היוצאת נרמסה על ידיה. הוא הגיע לדיון המכריע בפרלמנט מבית החולים שבו אושפז בעקבות הידבקותו בנגיף הקורונה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
צופים חוגגים את הקמת הממשלה החדשה בפולין בהקרנת ההצבעה מהפרלמנט בבית קולנוע בוורשה, 11 בדצמבר 2023. רויטרס
74% השתתפו בבחירות האחרונות. חגיגות בעת הקרנת ההצבעה בפרלמנט בבית קולנוע בוורשה, היום/רויטרס

מתנגדיה של מפלגת השלטון היוצאת האשימו אותה בשחיקת הדמוקרטיה במדינה, על ידי פגיעה בעצמאות מערכת המשפט והתקשורת ובזכויות הקהילה הגאה והנשים. הממשלה היוצאת נקלעה לעימותים תדירים עם האיחוד האירופי, שהקפיא חלק מהסיוע הכספי לפולין, בעודה טוענת כי היא מגנה על ריבונותה של המדינה.

הבחירות האחרונות הצליחו למשוך מצביעים רבים, ואחוז המצביעים הגיע ל-74% - הגבוה ביותר מאז נפילת המשטר הקומוניסטי בסוף שנות ה-80. העניין היה רב כל כך עד שכ-2,000 איש היו ברשימת המתנה לכרטיסים לבית קולנוע בוורשה, שהקרין את הדיונים בפרלמנט. אלו משכו גם מאות אלפי צופים לשידורים ישירים ביוטיוב.

טוסק, שעמד בעבר גם בראש המועצה האירופית, עומד בראש מפלגת "הפלטפורמה האזרחית" הליברלית, שחברה למפלגת "הדרך השלישית" והשמאל בבחירות האחרונות. חרף חילוקי הדעות ביניהן, הן הציבו בראש סדר העדיפויות את הצורך להפיל את מפלגת "חוק וצדק".

טוסק, שכיהן בתפקיד בין 2007 ל-2014, יתמודד עם אתגרים רבים, מבית ומחוץ. ממשלתו עשויה להתקשות בביטול כל הרפורמות שהעבירה קודמתה - שמהן שאבה הקואליציה בישראל חלק מרעיונותיה למהפכה המשפטית - לאור כהונתו של הנשיא דודה עד 2025. כנשיא, הוא יכול להטיל וטו על חוקים שמעביר הפרלמנט, ולקואליציה אין רוב של שני שלישים הדרוש כדי להתגבר עליו.

נשיא פולין לשעבר לך ולנסה צופה בהצבעה על הקמת הממשלה החדשה בפרלמנט בוורשה, 11 בדצמבר 2023. רויטרס
יצא מבית החולים כדי לצפות בהצבעה. לך ולנסה מביע את שמחתו אחרי הבחירה בטוסק, היום/רויטרס

בנוסף לכך, בית המשפט החוקתי של פולין פסק היום כי הרפורמה המשפטית שאותה דורש האיחוד האירופי כדי להפשיר את כספי הסיוע אינה חוקתית. השופטים, שמונו במסגרת השינויים שהעבירה מפלגת השלטון היוצאת במערכת המשפט, קיבלו פסיקה דומה לגבי הקנסות שהטיל בית המשפט העליון של האיחוד האירופי לפני שהגיע לפסיקתו הסופית בנושא.

בכירים באיחוד האירופי, שלא הסתירו את שמחתם מכינונה של ממשלה פרו-אירופית בוורשה, הבהירו כי ללא אותה רפורמה משפטית, הסיוע לא יגיע לפולין. למרות זאת, מנהיגים רבים בירכו את טוסק.

"הניסיון שלך והמחויבות החזקה שלך לערכים האירופיים יהיו יקרי ערך ביצירת אירופה חזקה יותר, לרווחת העם הפולני", כתבה נציבת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין, ב-X.

גם נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי בירך את ראש ממשלת פולין החדש, שצפוי להמשיך ולתמוך במאבקה של קייב בפלישה הרוסית. ואולם, על הפרק עומדת מחאה של חקלאים פולנים נגד סבסוד מוצרים אוקראיניים שלטענתם פוגע בפרנסתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully