וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן פתח את הקמפיין: "טראמפ משתמש בשפה של הנאצים"

6.1.2024 / 8:58

בנאום תקיף לרגל יום השנה למתקפת 6 בינואר על הקונגרס, הזהיר נשיא ארה"ב כי יריבו הרפובליקני עלול לכונן דיקטטורה אם ישוב לבית הלבן: "ההצבעה היא על הדמוקרטיה, על החירות שלכם". טראמפ, המוביל בסקרים, תקף בחזרה: "ביידן מנהל לוחמה פוליטית מושחתת"

בווידאו: טראמפ: מהגרים לא חוקיים מרעילים את הדם של ארצנו/רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הזהיר אמש (שישי) מפני חזרתו של יריבו הרפובליקני דונלד טראמפ לבית הלבן, ביום השנה השלישי להסתערות של תומכיו על גבעת הקפיטול. הנשיא הדמוקרטי, הצפוי לפגוש לדו-קרב חוזר את קודמו בתפקיד בנובמבר הקרוב, האשים אותו בהסתה לאירועי 6 בינואר 2021 ובתכנון נקמה באלו המבקשים להעניש אותו על כך.

"הוא אמר להמון להילחם כמו בגיהנום. וכל הגיהנום השתחרר", אמר ביידן בנאום לציון שלוש שנים למתקפה שאותו נשא מפנסילבניה, אחת ממדינות המפתח בבחירות. "ואז, כרגיל, הוא השאיר את העבודה המלוכלכת לאחרים. הוא נסוג לבית הלבן".

ביידן מפגר בסקרים אחרי טראמפ, על אף שהאחרון עומד לדין פלילי בארבעה משפטים שונים, ששניים מהם קשורים לניסיונותיו למנוע את העברת השלטון אחרי שהפסיד בבחירות ב-2020. מצביעים רבים חוששים מגילו המתקדם של הנשיא - 81 - וממצב הכלכלה.

הנשיא הזהיר כי טראמפ בן ה-77 מבסס את קמפיין הבחירות שלו בניסיון ל"נקמה ותגמול" נגד יריביו הפוליטיים. הוא הזכיר כי טראמפ קרא ליריביו "שרצים", בדיוק "אותה שפה שבה השתמשו בגרמניה הנאצית".

"איך הוא מעז? מי בשם אלוהים הוא חושב שהוא?", אמר ביידן, שהנמיך את קולו ללחישה. הנשיא הבטיח שההגנה והשמירה על הדמוקרטיה הן הבטחתו המרכזית, ורמז כי הצבעה לטראמפ היא הצבעה עבור דיקטטורה. "ההצבעה היא על הדמוקרטיה. ההצבעה היא על החירות שלכם".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נושא נאום לציון שלוש שנים למתקפת 6 בינואר בפנסילבניה, 5 בינואר 2024. רויטרס
רוב הבוחרים מודאגים מגילו המתקדם. ביידן בנאומו בפנסילבניה, אמש/רויטרס

טראמפ, המוביל בפער גדול על יתר יריביו הרפובליקניים, מסרב עדיין להכיר בהפסדו הלגיטימי לביידן ב-2020. שקריו לגבי הזיופים בבחירות הובילו אלפים מתומכיו להסתער על הקונגרס ב-6 בינואר 2021, בניסיו כושל לעצור את אשרור הניצחון של ביידן. חמישה בני אדם נהרגו ועשרות שוטרים נפצעו באותם אירועים חסרי תקדים.

ביידן אמר כי כשהמתקפה על הקפיטול התרחשה, "לא היה ספק לגבי האמת" וכי אפילו חלק מחברי הקונגרס הרפובליקנים ופרשני רשת "פוקס ניוז" גינו בפומבי ובשיחות פרטיות את ההתקוממות. "אך כעת, משחלף הזמן - פוליטיקה, פחד, כסף - כולם התערבו. ואותם קולות של תומכי טראמפ היודעים את האמת לגביו ולגבי 6 בינואר נטשו את האמת ונטשו את הדמוקרטיה שלנו", אמר ביידן.

יריביו של טראמפ בפריימריז, שייפתחו באיווה ביום ראשון הבא, נמנעים ברובם מלתקוף את התנהלותו של הנשיא לשעבר באותו יום. זאת לאור הסקרים המראים שהמצביעים הרפובליקנים נוטים פחות לראות בטראמפ אשם במתקפה על הקפיטול בהשוואה לעמדותיהם לפני שלוש שנים.

לפני הנאום, שאותו נשא בקולג' קהילתי בבלו בל, פנסילבניה, ביידן סייר בוואלי פורג', אתר ששימש מפקדה של ג'ורג' וושינגטון במהלך מלחמת העצמאות של ארצות הברית בסוף המאה ה-18.

ביידן השווה בין ההיאחזות של טראמפ בשלטון לעומת וושינגטון, שהתפטר מרצונו בתום שתי כהונות בתור הנשיא הראשון של ארצות הברית. באותה תקופה, לא הייתה מגבלה על מספר הקדנציות של נשיא ארצות הברית.

הוא הזכיר כי המתפרעים ב-6 בינואר קראו לתלות את סגנו של טראמפ דאז, מייק פנס, וכי אנשים מתו משום ששקריו של טראמפ "הביאו המון זועם לוושינגטון".

עוד בוואלה!

"רטוריקה של היטלר": טראמפ האשים מהגרים "בהרעלת הדם שלנו"

לכתבה המלאה
דונלד טראמפ באירוע בחירות במייסון סיטי, איווה, ארה"ב, 5 בינואר 2024. רויטרס
מוביל בסקרים לקראת הפריימריז בעוד עשרה ימים. טראמפ חותם לתומכיו באיווה, אמש/רויטרס

לקראת נאומו של ביידן, קמפיין טראמפ פרסם מודעה המאשימה את ביידן בכך שהוא "ההורס האמיתי של הדמוקרטיה", בהתייחסה לחקירתו של התובע המיוחד ג'ק סמית' את מעשיו של טראמפ ב-6 בינואר. סמית', תובע ותיק הידוע ברדיפתו אחרי בוסים של המאפיה, האשים את טראמפ בקשירת קשר לשינוי לא חוקי של תוצאות הבחירות

במודעה נכתב כי ביידן מנסה "להצדיק את מאמציו לכלוא את יריבו הפוליטי המוביל ולשלול מהאמריקנים את זכותם לבחור את הנשיא הבא שלהם באמצעות לוחמה פוליטית מושחתת".

התובע הכללי של ביידן, מריק גרלנד, הגן על הטיפול של משרדו בחקירות של טראמפ. "משרד המשפטים מציית לנורמות ארוכות השנים שמבטיחות את העצמאות והיושרה של החקירות שלנו", והוסיף: "אנחנו שומרים על שלטון החוק ואנחנו מגנים על הציבור האמריקני".

לאחר נאומו של ביידן, טראמפ שוחח עם כמה ממאות תומכיו בעצרת תמיכה באיווה, עשרה ימים לפני הבחירות הראשונות בפריימריז הרפובליקניים. בדבריו, הנשיא לשעבר תיאר באופן קודר את ארצות הברית תחת ביידן, ואמר כי זו אומה "כושלת", שאליה נוהרים "טרוריסטים" ומהגרים מ"מקלטים לחולי נפש" ממקסיקו.

"אין דבר אחד שהשתפר תחת ג'ו ביידן הנוכל. הכול בברדק", אמר טראמפ לתומכיו באזור כפרי של המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully