וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מי שהיה שותף לקונספציה לא יכול לחקור": הציטוטים מהישיבה שהתפוצצה נחשפים

עודכן לאחרונה: 5.1.2024 / 10:39

ישיבת הקבינט התפוצצה אתמול לאחר ששרי הממשלה תקפו את הרמטכ"ל. "אנחנו כל הזמן אומרים לעצמנו שזה לא הזמן, ואתם בזמן הזה מתחילים לתחקר?" צעקה רגב על הרמטכ"ל. בן גביר על מינוי מופז: "נותנים לחתול לשמור על השמנת"

בווידאו: כינוס קבינט המלחמה/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

אחרי שנחשף כי ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני אמש (חמישי) התפוצצה בשל עימותים בין הרמטכ"ל לשרים, כעת נחשפים הציטוטים מהדיון הסוער.

מוקדם יותר הלילה, במהלך ישיבת הקבינט, השרה מירי רגב קיבלה עידכון על הדיווחים בתקשורת בנוגע למינוי שר הביטחון לשעבר שאול מופז. בעקבות הדיווח, תקפו השרים רגב, אמסלם, ובן גביר את הרמטכ"ל וטענו כי "ממנים לתחקיר את האנשים שעומדים מאחורי תכנית ההתנתקות". כמו כן, הוסיף בן גביר והתחיל לדבר על "הקונספציה" שבה לטענתו שבוי הצבא ועל תכנית ההתנתקות. בתגובה, החל השר בני גנץ לתקוף את השרים על אמירותיהם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני. 7 באוקטובר 2023. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
ישיבת הקבינט המדיני ביטחוני/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

מירי רגב: "רוצה לשאול על הפרסום לפיו צוותי חקירה הוקמו ומינתם את שאול מופז ומפקד פיקוד דרום סמי תורג'מן לחקור את ההתנהלות של מה שקרה ב-7 באוקטובר".

הרמטכ"ל: "לא החלו תחקירים".

בן גביר: "השאלה היא האם מונו צוותים לחקור".

הרמטכ"ל: "טרם התחלנו תחקיר, חשבנו שיש לתחקיר (על שלושת החטופים) השפעה על המלחמה עצמה ולכן ביצענו אותו תוך כדי מלחמה. החלטנו לא לעשות תחקירים על ה-7 באוקטובר, זה מעלה מתחים וכאשר אנחנו עוסקים בלחימה עצימה אנחנו לא עושים את זה. אני נשאל הרבה מתי זה הזמן להתחיל, לא החלטנו מתי. בדיוק כפי שעשינו ארבעה או חמישה תחקירים תוך כדי המלחמה, אנחנו נחליט מתי נעשה תחקיר. לא מדובר על מדיניות לאומית או אסטרטגיית ישראל, זה תחקיר מקצועי של צה"ל - על כוננות ועל מוכנות. תחקיר זה נשמת אפו של צבא, עניין פנימי. יהיה תחקיר בשרשרת הפיקוד והתבוננות חיצונית. התחקיר נועד לבחון את הצבא, לא את הרובד הלאומי".

סמוטריץ': "אתה לא מכחיש".

רגב לרמטכ"ל: "אתה לא עונה לי ואני רוצה שזה יהיה ברור. יש לנו לא מעט שאלות על התנהלות הצבא, על מה שקרה אבל אנחנו כל הזמן אומרים לעצמנו 'זה לא הזמן אנחנו במלחמה' ואתם בזמן הזה מתחילים לתחקר?".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מירי רגב שרת התחבורה, נסיעה ראשונה של הרכבת הקלה, תחנת ארליך, ת"א יפו, 16 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
"אנחנו אומרים שזה לא הזמן ואתם מתחילים לתחקר?" רגב לרמטכ"ל/ראובן קסטרו

בשלב זה של השיחה, החלו להתערב שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ ולהגן על עמדת הרמטכ"ל הרצי הלוי.

גלנט לרגב: "אני רוצה להשיב להשתלחויות".

בן גביר: "לא כל ביקורת זה להשתלח, מותר לנו לשאול את הרמטכ"ל שאלות, אנחנו השרים וזה התפקיד שלנו".

הרמטכ"ל: "זו בדיקה מקצועית שלנו, לא על מדיניות, אלא כיצד צה"ל פעל".

גלנט: "לא ידעתי על התחקיר, אבל אני נותן לרמטכ"ל גיבוי מלא, זה תפקידו לבדוק לחקור. אם הרמטכ"ל החליט להקים צוות חקירה - מגבה אותו".

בן גביר: "הבעיה זה לא רק עצם העיתוי, תוך כדי מלחמה, אלא גם מי הדמויות. שמתם את שאול מופז, שר הביטחון של ההתנתקות לחקור? אתם פשוט נותנים לחתול לשמור על השמנת".

גנץ (בזעם): "מה הקשר? צה"ל בודק בדיקה מקצועית תכף תגיד שזה 'הקונספציה'"

בן גביר: "נכון הקונספציה, זו הקונספציה ומי שהיה שותף לקונספציה לא יכול היות בעצמו החוקר".

איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי, דיון הוועדה לביטחון לאומי על עונש מוות למחבלים, 20 בנובמבר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"מי שהיה שותף לקונפציה לא יכול להיות החוקר". השר לביטחון לאומי בן גביר/פלאש 90, יונתן זינדל

השר סמוטריץ' התייחס הבוקר לעימות בישיבת הקבינט ואמר, "ניתן היה למצוא אנשים מתאימים יותר ופוליטים פחות לתחקור אירועי 7 באוקטובר זאת כדי לשמור על הניטרליות של צה"ל ועל האמון בו. שאלות וביקורת של דרג מדיני למפקדי צה"ל הם לא 'השתלחות', ולא סותרים גיבוי מלא. מותר ואפילו רצוי לשאול את הצבא שאלות וגם לבקר אותו. הניסיונות למנוע את זה הם לא דמוקרטים ובעיקר מסוכנים מאוד".

חברת הכנסת קארין אלהרר העבירה ביקורת חריפה על ההתרחשות בישיבת הקבינט. "שרים שמשתלחים ברמטכ"ל ובצבא בישיבת קבינט, באמצע מלחמה, זו חרפה שמעידה על אובדן הדרך", מסרה. "ולא. זו לא ביקורת מותרת, זו השתלחות. אם מישהו עוד לא הגיע למסקנה שהממשלה הזו צריכה לסיים את דרכה, זו הוכחה נוספת. נכשלתם, הפקרתם, אתם לא ראויים לעם הזה. לכו הביתה".

חבר הכנסת גלעד קריב גם הצטרף לגינוי אירועי הלילה בקבינט: "אחרי ליל החרפה בקבינט הביטחוני, אין מה להשחית מילים על רגב, אמסלם ובן גביר. גם לא על נתניהו. סימני הקריאה צריכים להיות מופנים לאותם חברי כנסת בליכוד, לראשי הערים של הליכוד, לחברי הכנסת והשרים מן העבר, לפעילים מרכזים של המפלגה, שיודעים היטב את עומק הטירוף ואת גודל הסכנה. ‏הם היעד האמיתי לביקורת. ‏הם אלו שהשתיקה הופכת לאות קין על מצחם. ‏להם צריך לומר: קומו ועשו מעשה. שעון החול אוזל. ‏זכרו את מאמר חז"ל: 'ובמקום שאין אנשים השתדל להיות איש'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully