וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן סופגת מכות כואבות, ושוקלת אם להחריף את תגובתה

ד"ר רז צימט

עודכן לאחרונה: 4.1.2024 / 12:18

בטהראן קשרו בין הפיגוע בכרמאן, שבוצע על ידי דאעש או ארגון סוני קיצוני אחר, לבין החיסולים של עארורי ומוסאווי. אף שנראה שאיראן מעדיפה להמשיך במערכה דרך שלוחיה באזור, היא נמצאת בדילמה אם להסלים את צעדיה ולהסתכן בעימות ישיר עם ישראל - ואולי אף עם ארה"ב

דיווח באיראן: פיצוץ סמוך לקברו של קאסם סולימאני - ביום השנה לחיסולו, פצועים במקום/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

יש שני "חשודים מידיים" במתקפת הטרור שהתרחשה אתמול בעיר כרמאן, במהלך טקס הזיכרון השנתי למפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני: ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) והמחתרת הבלוצ'ית.

דאעש כבר ביצע בשנים האחרונות שורה של פיגועי טרור בשטח איראן, לרבות שני פיגועים במקדש השיעי שאה צ'ראג שבעיר שיראז ומתקפת טרור בלב טהראן בקיץ 2017. תפקיד המפתח שסולימאני מילא במערכה הצבאית נגד דאעש בסוריה ובעיראק עשוי להסביר את העיתוי למתקפה. גם ארגונים רדיקלים במחוז בלוצ'יסטן שבדרום-מזרח איראן עשויים להיות מעורבים במתקפה הקטלנית ביותר מאז המהפכה האסלאמית.

מאז גל המחאות, שפקד את איראן במחצית השנייה של 2022, הפך המחוז למוקד מחאה מתמשכת, לאחר שבמהומות שפרצו לאחר מותה של הצעירה מהסא אמיני, נהרגו עשרות מתושבי המחוז בהתנגשויות אלימות עם כוחות הביטחון. כתוצאה מכך, החריף העימות הנמשך זה שנים בין שלטונות איראן לארגון הבלוצ'י הסוני-סלפי ג'יש אל-עדל, הפועל באזור הגבול בין איראן ופקיסטן ואחראי לשורה של התקפות נגד אנשי ביטחון ואזרחים.

זמן קצר לאחר המתקפה בכרמאן, החלו באיראן להאשים את ישראל באחריות לפיגוע. יועצו הפוליטי של הנשיא ראיסי, מוחמד ג'משידי, הטיל את האחריות על ישראל ועל ארצות הברית. מהדי מוחמדי, המשמש כיועצו של יו"ר המג'לס, כתב בחשבון ה-X שלו כי ללא "מערכה צבאית" נגד ישראל מכמה חזיתות באזור, "מערכת הטרור" שלה לא תיפסק. בכירים איראנים, ובראשם המנהיג עלי חמניאי, איימו בנקמה אף כי לא האשימו באופן ישיר את ישראל.

פצועים מפונים מזירת הפיצוצים בסמוך לקברו של קאסם סולימאני בעיר כרמאן, איראן, 03 בינואר 2024. רויטרס
תפקיד המפתח של סולימאני במערכה נגד דאעש עשוי להסביר את העיתוי למתקפה/רויטרס

אין זו הפעם הראשונה שברפובליקה האסלאמית מטילים על ישראל וארצות הברית אחריות לפיגועים ולמחאות בשטחה, וטוענים כי הן עומדות מאחורי המאמצים לערער את היציבות ולקדם שינוי משטר באיראן. זאת, בין היתר, באמצעות תמיכה צבאית ופיננסית בארגוני טרור ובגורמים בדלניים.

עם זאת, לא ניתן להתעלם מהזיקה שאיראן יוצרת בין הפיגוע בכרמאן להסלמה עם ישראל על רקע המלחמה בעזה, ובמיוחד לחיסולם של בכיר משמרות המהפכה סיד רזי מוסאווי בסוריה ושל סגן מנהיג חמאס סאלח אל-עארורי בביירות. בעקבות שני החיסולים, שיוחסו לישראל, טענו בכירים איראנים כי ישראל מנסה לכפות על תבוסותיה בעזה ועל כישלונה לממש את יעדי המלחמה, ובראשם מיטוט חמאס, באמצעות ניסיון לגרור את איראן ואת הציר השיעי למערכה כוללת מול ארצות הברית.

כך, למשל, טען דובר משמרות המהפכה רמזאן שריף לאחר חיסול מוסאווי, כי האסטרטגיה הישראלית נועדה להפוך את המלחמה בעזה לעימות צבאי בין איראן לארצות הברית.

זמן קצר לאחר המתקפה בכרמאן, קשר מפקד כוח קודס אסמאעיל קאאני בינה לבין חיסול מוסאווי בסוריה. הוא הצהיר כי האירועים הללו מעידים על ייאושו של האויב, שאינו יודע כי ההתנגדות תימשך עד לחיסול "המשטר הציוני".

עוד בוואלה!

ביום השנה לחיסולו: 95 הרוגים בפיצוצים ליד קבר סולימאני באיראן

לכתבה המלאה
תמונותיהם של קאסם סולימאני, סאלח אל-עארורי ואבו מוהנדס בעצרת של חיזבאללה בביירות, לבנון, 3 בינואר 2024. רויטרס
תמונותיהם של עארורי וסולימאני במהלך נאומו של נסראללה, אתמול/רויטרס

היומון כיהאן המקורב ללשכת המנהיג האשים אף הוא את ישראל באחריות למתקפת הטרור, ותלה זאת בכישלונותיה בעזה ובאבדות הכבדות שהיא סופגת. לטענת העיתון, חיסול אל-עארורי בביירות והפיגוע בכרמאן הם תגובה ישראלית להצלחות "ההתנגדות בעזה" ויש להגיב על כך על מנת להשיב את ההרתעה מול ישראל.

האשמות כלפי ישראל הופנו אפילו מצד חוגים שאינם מזוהים עם האגף הרדיקלי במשטר. כך, למשל, טען אתר החדשות עסר-י איראן, המזוהה עם האגף הפרגמטי במחנה השמרני, כי "מכונת הטרור" הישראלית הגיעה מדמשק ומביירות לכרמאן. וכי ישראל מנסה לכפר על כישלונותיה בעזה באמצעות נקמה לא רק בארגונים הפלסטינים - כי אם גם בתומכיהם איראן וחיזבאללה.

לטענת האתר, לא ניתן להסתפק עוד באיומים נגד ישראל בתגובה למעשיה ויש לגבות ממנה מחיר כבד יותר על מנת להרתיע אותה מהרחבת "פעולות הטרור". זאת, מבלי להיגרר למלחמה כוללת עם ארצות הברית, שישראל מעוניינת בה.

בסיכומו של דבר, נראה שאיראן מעדיפה להמשיך ולנהל את המערכה באמצעות שלוחים תוך עמידה מנגד. עם זאת, הפניית האצבע המאשימה כלפי ישראל והחרפת האיומים נגדה עלולות להעצים את הדילמה בטהראן אם להמשיך במדיניותה הנוכחית או להעלות את רף התגובה נגד ישראל כדי להשיב את ההרתעה מולה - גם במחיר סיכון של גלישה לעימות ישיר עם ישראל ואולי אף עם ארצות הברית.

ד"ר רז צימט הוא מומחה לאיראן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) וממרכז אליאנס ללימודים איראנים באוניברסיטת ת"א

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully