וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביום השנה לחיסולו: 95 הרוגים בפיצוצים ליד קבר סולימאני באיראן

עודכן לאחרונה: 22.1.2024 / 11:55

שני פיצוצים, ככל הנראה ממטענים שהופעלו מרחוק, בעיר כרמאן הותירו מאות נפגעים באחד הפיגועים הקשים שידעה איראן. בכירי המשטר אמרו כי זאת "מתקפת טרור", ורמזו למעורבות של ארה"ב - שחיסלה את סולימאני ב-2020 וישראל, שהכחישו זאת

דיווח באיראן: פיצוץ סמוך לקברו של קאסם סולימאני - ביום השנה לחיסולו, פצועים במקום/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לפחות 95 בני אדם נהרגו היום (רביעי) בפיצוצים שאירעו בסמוך לקברו של גנרל קאסם סולימאני בעיר כרמאן באיראן, ביום השנה לחיסולו. יותר מ-200 איש נוספים נפצעו. בכירים במשטר אמרו כי זאת מתקפת טרור, והמנהיג העליון עלי חמינאי הבטיח תגובה קשה עליה בעוד שהממשלה הכריזה על יום אבל מחר.

שני הפיצוצים, שתועדו בכלי התקשורת נשמעו במרווח של כמה דקות אלו אלו, בעוד שההמונים התכנסו לטקס לזכרו של מפקד כוח קודס, שחוסל בתקיפת מל"ט אמריקני בבגדאד ב-2020. זהו הפיגוע הקטלני ביותר בהיסטוריה של המדינה השיעית, שהותקפה בעבר על ידי ארגונים סוניים שונים, כולל "המדינה האסלאמית" (דאעש).

לפי דיווחים בכלי התקשורת באיראן, הפיצוצים היו באמצעות שני מטענים שהוטמנו במזוודות בדרך המובילה לבית הקברות והופעלו מרחוק על ידי "טרוריסטים". מוקדם יותר דווח על פיצוץ "מכלי גז".

פצועים מפונים מזירת הפיצוצים בסמוך לקברו של קאסם סולימאני בעיר כרמאן, איראן, 03 בינואר 2024. רויטרס
פצועים מפונים מזירת הפיצוצים בכרמאן, היום/רויטרס

הרשויות לא הטילו אחריות על שום גורם, אך שר הפנים של איראן הבטיח תגובה מוחצת. "אלו שביצעו את הפשעים הללו צריכים לצפות לתגובה חזקה ומוחצת של כוחות הביטחון של איראן", אמר לטלוויזיה הממלכתית. הוא הוסיף כי "הכול נמצא תחת שליטה כעת והשקט הושב".

"צוותי התגובה המהירה שלנו מפנים את הפצועים, אבל יש המונים שחוסמים כבישים", אמר רזא פלאח, ראש הסהר האדום במחוז כרמאן לטלוויזיה הממלכתית. ב-2020, בעת מסע ההלוויה של סולימאני בכרמאן, נהרגו 56 בני אדם ונפצעו יותר מ-200 כשההמון רמס זה את זה.

3 בינואר 2020 - בהוראת טראמפ: חוסל מפקד כוח קודס האיראני, אסם סולימאני בתקיפה אווירית בעיראק. רויטרס
נחשב לדמות השנייה בחשיבותה במשטר. קאסם סולימאני/רויטרס

הפיצוצים אירעו בזמן של מתיחות שיא באזור על רקע המלחמה בין ישראל לחאמס ברצועת עזה, וחיסולו אתמול של סגן מנהיג הארגון סלאח אל-עארורי. בנוסף לכך, טהראן האשימה בחודש שעבר את ישראל בחיסולו של בכיר משמרות המהפכה רזא מוסוואי בתקיפה בסוריה, והבטיחה נקמה.

מפקד כוח קודס, אסמאעיל קאאני, האשים "סוכנים של המשטר הציוני וארצות הברית" באחריות לפיגוע. ואולם, ארצות הברית אמרה כי היא לא הייתה מעורבת בשום צורה בפיצוצים, ושאין סיבה להאמין שלישראל היה קשר אליהם. פיגוע חסר אבחנה כזה גם אינו עולה בקנה אחד עם דפוסי פעולות שיוחסו באיראן לישראל בשנים האחרונות, שכללו חיסולים של מדעני גרעין וקצינים במשמרות המהפכה.

בעלי בריתה של איראן, בהם נשיאי רוסיה וטורקיה, גינו את המתקפה, כמו גם האיחוד האירופי, גרמניה וערב הסעודית.

"שמעתי רעש חזק מאוד ואז כאב בגב שלי, ואז לא הצלחתי להרגיש את הרגליים שלי", סיפרה אחת הפצועות מבית החולים לטלוויזיה הממלכתית. בסרטונים שפורסמו בתקשורת האיראנית נראו עשרות גופות שרועות על הקרקע, בעוד שעוברי אורח ניסו לסייע לניצולים להתרחק מהאזור.

בהמשך, בית הקברות פונה ונסגר עד להודעה חדשה. בשעות הערב, התכנסו בו מפגינים שצעקו "מוות לישראל, מוות לאמריקה".

פצועים מפונים מזירת הפיצוצים בסמוך לקברו של קאסם סולימאני בעיר כרמאן, איראן, 03 בינואר 2024. רויטרס
זירת הפיגוע/רויטרס

אף שאיראן לא חוותה סכסוכי דמים וגלי טרור מתמשכים כמו שכנותיה במזרח התיכון, בשנים האחרונות היא הוכתה בכמה פיגועים קשים שערערו את תחושת הביטחון שמנסה לצייר המשטר האסלאמי.

ב-2022, דאעש קיבל אחריות על פיגוע במקדש שיעי בעיר שיראז שבו נהרגו 15 בני אדם, וב-2017 הארגון הסוני הקיצוני תקף את הפרלמנט ואת קברו של מנהיג המהפכה האסלאמית רוחאללה חומייני. בנוסף לדאעש, גם בדלנים ערבים ובלוצ'ים הוציאו לפועל התקפות קטלניות נגד כוחות הביטחון האיראניים, כולל אחת בחודש שעבר.

"הפושעים האכזריים צריכים לדעת שהם יוכו קשות מעתה, וללא ספק תהיה תגובה קשה", אמר חמינאי בהצהרה שפורסמה על ידי התקשורת הרשמית. טהראן הגיבה בעבר על פיגועים בהתקפות נגד יעדים של הכורדים בצפון עיראק, בטענה שהם נותנים מחסה לארגוני אופוזיציה כורדים איראניים.

זירת הפיצוצים בסמוך לקברו של קאסם סולימאני בעיר כרמאן, איראן, 03 בינואר 2024. ללא, מערכת וואלה!
זירת הפיצוצים בסמוך לקברו של קאסם סולימאני בעיר כרמאן, איראן, 03 בינואר 2024/מערכת וואלה!, ללא

סולימאני, כמפקד כוח קודס במשמרות המהפכה, היה אחראי על פעילות הארגון מחוץ לשטחה של איראן. הוא טווה רשת של ארגונים ומיליציות במדינות השכנות, שכיום משתתפים בהתקפות על ישראל ועל כוחות אמריקניים באזור.

הוא נחשב בעיני רבים כאדם השני בחשיבותו באיראן אחרי חמינאי, ואיראן מדגישה לעתים קרובות כי היא טרם נקמה את חיסולו. התגובה המידית שלה להתנקשות בו ובמנהיג המיליציות העיראקיות אבו אל-מוהנדס הייתה שיגורי טילים לעבר בסיסים בעיראק השכנה שבהם שוהים כוחות אמריקניים.

נשיא ארצות הברית דאז דונלד טראמפ החליט שלא להגיב מעבר לכך, אף שבהמשך התגלה כי עשרות של חיילים אמריקנים סבלו מפציעות בראשם בעקבות מתקפת הטילים האיראנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully