וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצל האיום על המפעלים הפטרוכימיים: הדליפה המסוכנת במפרץ חיפה מגיעה לבית המשפט

עודכן לאחרונה: 4.1.2024 / 9:37

ארבע שנים אחרי שדליפת גז חמורה התרחשה ב"צומת הום סנטר" , הוגש כתב אישום נגד חברת דור כימיקלים. לפי כתב האישום כנגד החברה ובכיריה הם ידעו על העדר מערכות הגנה ובקרה בקו הגז, מסוג C4, שעלול היה להביא לפיצוץ שריפה או הרעלה

ממש במקביל לחששות הביטחוניים מפני אסון, בשל האחסון והשינוע של חומרים מסוכנים מהמפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה, הוגש היום (רביעי) כתב אישום כנגד חברת דור כימיקלים ובכירים בה, בגין אירוע דליפת הגז במאי 2019.

האירוע העסיק אז את תושבי המטרופולין במשך ימים ארוכים. תושבים ועוברים ושבים הם שהתלוננו על ריח חריף באזור צומת חלוצי התעשייה-יגאל ידין בחיפה, שם קרתה הדליפה. אנשי כיבוי אש, משטרה, עירייה והמשרד להגנת הסביבה הוזעקו, הצומת נסגרה לתנועה למשך כיומיים, החשמל באזור נותק ונאסר על חנויות סמוכות להיפתח. בתחילה היה מקור הדליפה מסתורין של ממש, איש לא לקח עליו אחריות.

אבל מבדיקות של המשרד להגנת הסביבה עלה כי מדובר בגז C4 - חומר מסוכן במיוחד העלול לגרום לפגמים גנטיים, ולסרטן. שאיפת גז C4 גורמת לגירוי מערכת הנשימה, ולדיכוי מערכת העצבים המרכזית כאשר התסמינים המורגשים הם כאבי ראש, סחרחורות ובחילות. מגע עם החומר עלול לגרום לכוויות קור, בריכוזים גבוהים, גז C4 עלול לגרום לחנק עקב דחיקת חמצן. חשיפה ממושכת לגז C4 עלולה לגרום לאיבוד הכרה או למוות.

אזור דליפת הגז בחיפה 18 במאי 2019. רשות הטבע והגנים
על רקע החששות מאירוע בטחוני באזור המפעלים בחיפה, כתב אישום הוגש נגד חברת דור כימיקלים. אזור דליפת הגז בחיפה/רשות הטבע והגנים

C4 הוא גז דליק ביותר שעלול להתפוצץ בחימום, ובמקרים מסוימים, ליצור תערובת נפיצה עם האוויר. "אדי החומר כבדים מהאוויר, זוחלים על פני הקרקע ועלולים לנוע לעבר מקור הצתה וליצור אפקט הבזקה לאחור", מפרט כתב האישום.

במהלך האירוע החמור, המשרד להגנת הסביבה בשיתוף המשטרה הירוקה במשרד וצוותי מחוז חיפה פשטו על משרדי חברת דור כימיקלים, ותפסו מסמכים הרלוונטיים לאירוע ולנסיבות התרחשותו. באופן זמני, נאסר על החברה לחדש את העברת החומרים המסוכנים בצנרת, עד לבחינת סיבת הדליפה והשלכותיה.

אזור דליפת הגז בחיפה 18 במאי 2019. רשות הטבע והגנים
C4 - גז דליק ומסוכן שעלול לגרום לסרטן ולחנק עקב דחיקת חמצן. אזור דליפת הגז בחיפה/רשות הטבע והגנים

המשרד להגנת הסביבה הבטיח כי יבצע תחקור של האירוע, וינקוט בכל האמצעים הנדרשים, ובכל כלי האכיפה העומדים לרשותו. היום, ארבע וחצי שנים אחר כך, בנוסף לחברת דור כימיקלים, מאשימה המדינה את גיל דנקנר, היו"ר ומנכ"ל החברה בן ה-63 מעין הוד; אסף רגב, מנהל החברה בן ה-50 מנופית; ארז ארבל, מפקח ומתכנן הפרוייקטים בחברה בן ה-43 מחיפה; אליעז ביליק, סמנכ"ל התפעול בן ה-70 מחיפה; ויעל עבו, מנהלת איכות הסביבה של דור כימיקלים בת ה-40 מיקנעם עילית.

על פי כתב האישום, שורה של מחדלים הביאה לדליפה בצינור גז של החברה המחבר בין מפעליה, לבין בתי הזיקוק של בז"ן, ולהתרחשות המסוכנת שהייתה עלולה לגרום לפיצוץ או דליקה. מכתב האישום, שהוגש באמצעות התובעים, עו"ד דן טוניק ורינת יאיר-אילון, עולה שבקו הצנרת החוץ-מפעלי שדלף, לא הייתה מערכת בקרת דליפות על פי תקן, ובהתאם להיתר שניתן לחברה. עוד עלה כי החברה ועובדיה הנאשמים לא פעלו כנדרש לגילוי דליפות במהלך ההזרמה באמצעות מדידה רצופה. בנוסף לאירוע זה מאשימה המדינה את החברה באירוע דליפת גז C4 מימן במפעל ואירוע דליפת גז מימן במפעל שאירעו שנתיים קודם לכן, ביולי 2017.

"טרם קיבלנו לידינו את כתב האישום", אמר לוואלה! היו"ר והמנכ"ל, גיל דנקנר, "נקרא אותו, נלמד אותו ונגיב כמקובל, בבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully