וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חיסול הבכיר בלבנון: מוכנות חיפה לתגובת חיזבאללה מוטלת בספק

עודכן לאחרונה: 3.1.2024 / 12:32

מפרוץ המלחמה בעיר נשמר עד כה שקט יחסי, אך לא נעשה הרבה כדי להבטיח את מוכנותה לקראת לחימה מול האיום מצפון, שעל רקע חיסול אל אערורי הופכת להיות דחופה. מעבר להיעדר הטיפול במיגון התושבים, מרחף תרחיש הבלהות של הקרבה לבתי הזיקוק: "מחדל נוראי של 20 שנה"

בווידאו: סגן מנהיג חמאס אל-עארורי חוסל בביירות 02 בינואר 2024/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

חיסול בכיר חמאס סאלח אל-עארורי אמש (שלישי) העלה שוב לשיא את הכוננות בישראל מחשש לתגובה חריפה מצד חמאס וחיזבאללה. בעיר חיפה, שם נשמר שקט יחסי מאז תחילת המלחמה, עלתה המתיחות אף יותר, זאת בצל האיום של נסראללה, שאיים שארגונו יגיב בחריפות על כל חיסול שיעשה על אדמת לבנון. על אף שראש העיר ד"ר עינת קליש רותם מיהרה להשיב כי העיר "מוכנה", מדבריה לא ברור אם זו אכן המציאות.

"בגדול העיר מוכנה", השיבה אמש במהירות קליש רותם לשאלת ערוץ 13, שיצרו עמה קשר עם פרסום הידיעה על החיסול בביירות. בניגוד לאמירה הנחרצת, היא החליטה דווקא להרחיב על פערי מיגון "מאוד גדולים", "עצומים" של עשרות אחוזים, אינסוף פרויקטים של מיגון שעדיין בעבודה ועל מאבקים עם הממשלה להורדת מפלסי חומרים מסוכנים.

על השאלה האם פיקוד העורף יצר איתה קשר לצורך העברת הנחיות חדשות, היא השיבה: "בינתיים שום דבר". לסיכום אמרה: "עושים את מה שצריך בשביל להיערך ואני מאד מקווה שלא נצטרך כמובן".

נמל חיפה. ארז מיכאלי, עיבוד תמונה
על הכוונת של נסראללה. חיפה/עיבוד תמונה, ארז מיכאלי

כפי שתשובותיה המבולבולת של קליש רותם מסגירות, העיר אינה מוכנה עדיין למלחמה. "זה מחדל נוראי של 20 שנה", אמר לוואלה יעקב בורובסקי, ניצב בדימוס, לשעבר ראש אגף התכנון ומפקד המחוז הצפוני במשטרת ישראל, המתמודד על ראשות העיר. "לא ניצלו את ההתחדשות העירונית לצמצם את הפערים בחוסר המיגון והמקלוט. ל-6,000 עובדי העירייה אין תפקיד משמעותי לשעת חירום, גם לא ליצירת נוכחות בולטת ברחובות בשעת חירום, שחיוני להרגעה, והעיר עדיין לא מרושתת במצלמות כפי שהיית מצפה מעיר גדולה ב-2023".

על אף זאת, בעירייה אומרים שיותר מאלפיים מקלטים ציבוריים ופרטיים בעיר כבר טופלו, שמערכת החינוך הותאמה לשגרה-הלא-שגרתית, תוך שקלטה את ילדי המפונים לעיר מהצפון הרחוק, והחפ"ק העירוני ערוך ומוכן להיכנס לפעילות מבצעית בכל רגע נתון. גם בתי החולים רמב"ם ובני ציון הכשירו את המחלקות התת-קרקעיות שלהן, מלקחי מלחמות לבנון.

עוד בוואלה!

טילים למרכז ופיגועים נגד ישראלים בחו"ל: נסראללה כבר מתכנן את התגובה

לכתבה המלאה
נאום נסראללה 3.11.2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
איים להגיב על כל חיסול בלבנון. נסראללה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אך נקודת התורפה של חיפה הייתה ונותרה בתי הזיקוק והמפעלים הפטרוכימיים סביבה, שבעניינם לא נעשה דבר, חרף דיבורה של קליש רותם. בין תרחישי האימים הקטסטרופליים ביותר למדינת ישראל נמצאת פגיעה ישירה של טיל באחסנה של החומרים הדליקים בו, העלולה להוביל לאסון שייגבה עשרות אלפי הרוגים במטרופולין הצמוד. מאז פורסם דו"ח של חברת הייעוץ מקינזי, שקבע בשנת 2000 כי העתקת בתי הזיקוק בחיפה תעלה למדינה 18 מיליארד שקל, לא נעשה דבר כי להזיז את המפעל משם. "מדינת ישראל אינה ערוכה לטילים ישירים על התעשייה הפטרוכימית. נקודה." קובעת שרית גולן, יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה.

אם לא די בבעיות אלה, נוסף ל-300 אלף תושביה של העיר, שהינה השלישית בגודלה בישראל, עתה שוהים בה גם מפוני העימות - אלפי בני אדם שמאוכלסים במלונות בעיר, שעלולים למצוא את עצמם שוב בקו האש.

המפעלים הפטרוכימיים ובתי זיקוק, מפרץ חיפה,. יניב נדב, פלאש 90
עלול להוביל לאסון שייגבה עשרות אלפי הרוגים. המפעלים הפטרוכימיים ובתי זיקוק, מפרץ חיפה/פלאש 90, יניב נדב

תגובת דובר צה"ל: "פיקוד העורף מקיים קשר רציף ומתמשך עם כלל המפעלים הנמצאים בעיר חיפה ובאזור. בנוסף מתקיימות ביקורות יומיומיות והערכות מצב יחד עם העירייה והמשרד להגנת הסביבה.
קיימת תמונת מצב מלאה בנוגע לרמות המלאי של החומרים המסוכנים. באשר למיגון הפרט ברשות, בהתאם לחוק ההתגוננות האזרחית, האחריות להקמת מיגון בשטח פרטי היא על הפרט, והאחריות על הקמת מקלטים ציבוריים היא על הרשות המקומית. פיקוד העורף מפקח על הרשויות המקומיות במימוש אחריותן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully