וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

48 הרוגים ברעידת האדמה ביפן, "קרב נגד הזמן" לאיתור ניצולים

עודכן לאחרונה: 2.1.2024 / 17:33

ממדי ההרס במוקדי האסון הולכים ומתבהרים, וכוחות ההצלה מתקשים להגיע אליהם בשל הדרכים החסומות. האזהרות מפני צונאמי הוסרו, אך עשרות אלפי בתים עדיין מנותקים מחשמל מאז רעידת האדמה העוצמתית. "המצב קטסטרופלי"

בווידאו: נזקים מרעידת אדמה בעיר ווג'ימה שבמחוז אישיקוואה, יפן/רויטרס, לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

לפחות 48 בני אדם נהרגו ברעידת האדמה החזקה שפקדה אתמול את יפן, בעוד שצוותי החילוץ התקשו היום (שלישי) להגיע לאזורים מבודדים שבהם מבנים התמוטטו, כבישים נהרסו וחשמל נותק בעשרות אלפי בתים.

רעידת האדמה, שהייתה בעוצמה 7.6 הכתה בשעות אחר הצהריים ביפן, במהלך היום הראשון של 2024. היא הובילה להתרעות מפני צונאמי בכמה אזורי חוף, שבהם התושבים למקומות גבוהים יותר. הגלים הגבוהים סחפו כמה מכוניות ובתים לים.

אלפי חיילים, כבאים ושוטרים מכל רחבי מדינת האיים נשלחו למוקד האסון בחצי האי נוטו שבמחוז אישיקווה. עם זאת, מאמצי החילוץ מתעכבים בשל כבישים משובשים וחסומים, והרשויות אומרות כי הן מתקשות להעריך את מלוא היקף הנזק.

"החיפוש והחילוץ של הנפגעים ברעידת האדמה הוא קרב נגד הזמן", אמר ראש הממשלה פומיו קישידה במהלך ישיבת חירום של הממשלה. קישידה אמר שלצוותי החילוץ קשה מאוד להגיע לקצה הצפוני של חצי האי נוטו, שבו נצפו שריפות רבות ונזק נרחב למבנים ותשתיות. הממשלה אמרה כי כ-120 איש ממתינים לחילוץ.

בשל הרעש, הושעו שירותי רכבות וטיסות רבות באזור. נמל התעופה של נוטו נסגר בשל נזק שנגרם למסלולים, לטרמינל ולכבישי הגישה אליו, וכ-500 איש תקועים בתוך כלי רכב במתחם החניה שלו.

נזקי רעידת האדמה ביפן, 2 בינואר 2024. רויטרס
אלפי חיילים, כבאים ושוטרים נשלחו למוקדי האסון/רויטרס

ראש עיריית סוזו, עיירת חוף הסמוכה למוקד הרעש, אמר כי יותר מאלף בתים, מתוך בסך הכול כ-5,000 בתי אב, נהרסו ברעידת האדמה. "המצב הוא קטסטרופלי", אמר. לפי השירות המטאורולוגי של יפן, זוהו יותר מ-140 רעשי משנה מאז רעידת האדמה הראשונה אתמול, הקטלנית ביותר במדינה מאז 2016. הוא הזהיר כי צפויות רעידות אדמה נוספות בימים הקרובים.

זו הייתה הפעם הראשונה שבה הרשויות מוציאות אזהרה חמורה מפני צנואמי מאז 2011, אז רעש אדיר בעוצמה של 9.0 הכה לחופי העיר סנדאי, יצר גלים בגובה של עשרה מטרים וגרם לאסון הגרעיני בכור בפוקושימה, השני בחומרתו אי-פעם. הרשויות הבהירו אתמול כי לא נרשמו שיבושים בתחנות הכוח הגרעיניות במוקדי הרעש.

נובוקו סוגימורי, תושבת העיר נאנאו שבמחוז אישיקוואה בת 74, סיפרה כי היא לא חוותה רעידת אדמה כזו מעולם. "ניסיתי להחזיק את הטלוויזיה כדי שהיא לא תיפול, אבל לא הצלחתי אפילו להחזיק את עצמי מלהתנדנד ללא שליטה", אמרה מביתה שסבל מנזקים כבדים.

פוג'יקו אונו, בת 73, סיפרה כי כ-20 אנשים היו בביתה לכבוד חגיגות השנה החדשה, כשלפתע הכתה רעידת האדמה. למרבה המזל, איש לא נפגע. "הכול קרה בהרף עין", היא סיפרה בעודה עומדת ברחוב, בין ההריסות והבוץ שעלה מהכביש הסדוק.

נזקי רעידת האדמה ביפן, 2 בינואר 2024. רויטרס
מבנה הרוס בעיר ווג'ימה, היום/רויטרס

התראות מפני צונאמי פורסמו גם באזורי חוף בקוריאה הדרומית, הצפונית וברוסיה, אך לא דווח על נזק משמעותי. במקביל, כמה מנהיגים בעולם שלחו הודעות תנחומים ליפן, ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מסר בהצהרה כי וושינגטון מוכנה לספק כל סיוע שלו תזדקק המדינה.

נזקי רעידת האדמה ביפן, 2 בינואר 2024. רויטרס
הנזקים בווג'ימה/רויטרס
נזקי רעידת האדמה ביפן, 2 בינואר 2024. רויטרס
חפצים שנפלו ממדפים בסופרמרקט בעיר אנמיזו/רויטרס

ממשלת יפן הורתה אתמול לכ-100 אלף בני אדם להתפנות מבתיהם, ושלחה אותם להיכלי ספורט ולאולמות בתי ספר, המשמשים בדרך כלל כמרכזי פינוי במקרי חירום. כמעט מחצית מהמפונים כבר חזרו לבתיהם היום לאחר שהרשויות הסירו את אזהרות הצונאמי. עם זאת, כ-33,000 משקי בית נותרו ללא חשמל במחוז אישיקווה, שבו צנחו הלילה הטמפרטורות מתחת לאפס. ליותר מ-100 אלף בתים אין אספקת מים.

רעידת האדמה מגיעה גם בתקופה רגישה עבור תעשיית הגרעין היפנית, שנתקלת בהתנגדות ציבורית עזה מאז הרעש והאסון בפוקושימה ב-2011. ערים שלמות נהרסו אז וקרב ל-20 אלף איש נהרגו. יפן ביטלה בשבוע שעבר את האיסור התפעולי שהוטל על הכור הגרעיני הגדול בעולם, קאשיווזאקי-קריווה, שהיה מושבת מאז האסון לפני יותר מ-12 שנה.

רשות הפיקוח הגרעינית של יפן הבטיחה אתמול כי לא נרשמו חריגות בכורים הגרעיניים הסמוכים לים יפן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully