וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לוין על פסילת בג"ץ את ביטול עילת הסבירות: "לוקחת ממיליוני אזרחים את קולם"

עודכן לאחרונה: 1.1.2024 / 21:56

שרים רבים התרעמו על הפסיקה, והפנו ביקורת חריפה כלפיה ההחלטה - כמו גם על מועד פרסומה. "לביהמ"ש העליון אין סמכות לבטל חוקי יסוד, ומובן מאליו שלא כשהמלחמה בעיצומה", מסר יו"ר הכנסת אוחנה. בן גביר טען לפסיקה "לא חוקית", ובליכוד ביקרו: "החלטה המנוגדת לרצון העם"

בווידאו: הממשלה נגד בג"ץ: הדיון על ביטול עילת הסבירות/דוברות הרשות השופטת

סערה פוליטית פרצה הערב (שני) בעקבות החלטת בית המשפט העליון על פסילת החוק לביטול עילת הסבירות ברוב של 8 שופטי בג"ץ שהתנגדו לו - מול 7 שתמכו בו. זאת, בנוסף לקביעתו כי נתונה לו הסמכות לקיים ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד, ולהתערב במקרים חריגים שבהם הכנסת חרגה מסמכותה המכוננת.

"השופטים למעשה לוקחים לידיהם בפסק הדין את כל הסמכויות שבמשטר דמוקרטי מתחלקות באופן מאוזן בין שלוש רשויות השלטון", הגיב לפסיקה שר המשפטים יריב לוין, ממובילי המהפכה המשפטית. "מצב בו אי אפשר לחוקק אפילו חוק יסוד או לקבל החלטה כלשהי בכנסת ובממשלה שלא בהסכמת שופטי העליון, לוקח ממיליוני אזרחים את קולם ואת הזכות הבסיסית להיות שותפים באופן שווה בקבלת ההחלטות", הוסיף, והבהיר: "פסק הדין לא ירפה את ידינו".

"מצער שבית המשפט העליון בחר להביא פסק דין בלב המחלוקת החברתית בישראל דווקא כשחיילי צה"ל מימין ומשמאל נלחמים ומסכנים את חייהם במערכה", נמסר מהליכוד. "החלטת בית המשפט מנוגדת לרצון העם באחדות, במיוחד בזמן המלחמה".

טקס חנוכת מבנה חדש לבית משפט השלום בצפת בהשתתפות שר מהשפטים יריב לוין ברחוב הפלמ"ח 100, צפת. 27 בספטמבר 2023. ללא, צילום מסך
"השופטים לוקחים לידיהם את הסמכויות שבמשטר דמוקרטי אמורות להתחלק". לוין/צילום מסך, ללא

השר בני גנץ אמר: "ערב ה-7.10 החברה הישראלית הגיעה למקומות קיצוניים, לפילוג ושיח שנאה שהיה אסור להגיע אליהם. את פסק הדין חובה לכבד, ואת הלקח מההתנהלות בשנה האחרונה חובה להפנים - אחים אנחנו, לכולנו גורל משותף. אלו לא ימים לניגוחים פוליטיים, אין היום מנצחים ומפסידים. היום יש לנו רק מטרה אחת משותפת - לנצח במלחמה, ביחד. אחרי המלחמה, נידרש להסדיר את מערכת היחסים בין הרשויות ולחוקק חוק יסוד חקיקה שיעגן גם את מעמד חוקי היסוד. נעשה זאת בהסכמה רחבה, בשיח פתוח, ביסודיות ובממלכתיות, תוך כבוד בין כל אזרחי ישראל. גם זה יהיה חלק מהניצחון שלנו כמדינה וכחברה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה טען כי "המובן מאליו הוא שלבית המשפט העליון אין שום סמכות לבטל חוקי יסוד, והמובן עוד יותר מאליו הוא שלא נוכל לעסוק בכך כל עוד המלחמה בעיצומה", והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התרעם וטען כי "פסק הדין הוא אינו חוקי, וכולל ביטול חוק יסוד באופן תקדימי, בהיעדר מקור לסמכות חוקית, תוך ניגוד עניינים של השופטים". עוד הוסיף כי "מדובר בפסק דין מסוכן ואנטי דמוקרטי שבמאמץ המלחמתי של ישראל מול אויביה".

גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' יצא נגד הפסיקה: "בשעה שחיילנו מקריבים את חייהם למעננו, יוצאים שופטי בג"ץ בפסק דין קיצוני, מפלג וחסר סמכות שדגל שחור מתנוסס מעליו. ביקורת דומה מסר גם שר התרבות והספורט מיקי זוהר, שמסר: "צר לי כי בזמן שחיילנו הגיבורים מחרפים את נפשם יחד בחזית להגנת המולדת ועם ישראל כולו מתאחד בעורף - שבה ומאיימת עלינו שוב רוח הפילוג ומאיימת להחזיר אותנו אחורה אל הימים שלפני השבעה באוקטובר". שר התפוצות והשוויון החברתי עמיחי שיקלי התייחס גם הוא למועד בו פורסמה הפסיקה: "בשעה שלוחמינו מחרפים נפשם בחזית ומגלים לכידות ואחדות, מפגינה נשיאת העליון ניתוק מוחלט מרוח העם, חוסר אחריות ואפס ממלכתיות".

שר המשפטים לשעבר גדעון סער הגיב בכמה סעיפים שונים, בהם טען בין היתר כי "ההחלטה שעמדה בפני בית המשפט לא הייתה קלה, מה שבא לידי ביטוי גם בהתפלגות הדעות (8 נגד 7)", וכן כי "דעתי היא כדעת שבעת שופטי המיעוט, על בית המשפט להשתמש בכוחו בריסון, לא כל חוק שאני כח"כ מצביע נגדו במליאה - הייתי מייחל שבית המשפט יפסול". אולם, הוסיף כי "העובדה שהעתירות הוכרעו על חודו של קול מלמדת שבית המשפט העליון היום מגוון והטרוגני", וכי "ההתקפות על בית המשפט - מיותרות. יש לכבד גם פסיקה שמתנגדים לתוכנה".

איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי, דיון הוועדה לביטחון לאומי על עונש מוות למחבלים, 20 בנובמבר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"אירוע מסוכן, אנטי דמוקרטי ולא חוקי"/פלאש 90, יונתן זינדל

גם במפלגת ש"ס ביקרו את ההחלטה, שהתקבלה לדבריהם "על חודו של קול". "אירוע מצער וקשה, הממשיך לכרסם תחת עקרון הפרדת הרשויות, פוגע במעמדה של הכנסת ובאימון הציבור במערכת המשפט", נמסר מהמפלגה. "פסיקה כזו בעיצומה של מלחמה קשה, כאשר הלכידות והאחדות בעם חיונית מאי פעם, מחלישה את המאמץ המלחמתי ומשיבה את הקרע בעם שחווינו לפני 7 באוקטובר".

שר התקשורת קרעי ביקר גם הוא: "בזמן שכולנו בחרנו לשים כרגע את המחלוקות בצד, שופטי בג"ץ מתעקשים להוכיח לנו שוב עד כמה הם מנותקים מהעם ולא מייצגים את רובו". השר אופיר אקוניס ביקש סליחה "מכל כוחותינו על התנהגות בג"צ בעת מלחמה", וגינה: "בושה וחרפה".

שרת המשפטים לשעבר איילת שקד הגיבה גם היא לפסיקה, וטענה כי זו "רעועה מבחינה משפטית, מטלטלת מבחינה משטרית ועל רקע המצב במדינה - בעיקר מקוממת. לטעמי, בימים אלה שחיילינו מאוחדים בחזית ומצפים לאחדות דומה בעורף - לא היה מקום לפרסום כה נמהר של פסק דין שנוי במחלוקת שכזה".

איילת שקד. אבשלום ששוני, פלאש 90
"פסיקה רעועה מבחינה משפטית, ומקוממת מבחינת המצב במדינה". שרת המשפטים לשעבר שקד/פלאש 90, אבשלום ששוני

מנגד, בירך על ההחלטה ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שטען כי זו "חותמת שנה קשה של מריבה שקרעה אותנו מבפנים והובילה לאסון הנורא בתולדותינו". עוד הוסיף כי "בית המשפט העליון מילא היום נאמנה את תפקידו בשמירה על אזרחי ישראל, ואנחנו נותנים לו גיבוי מלא", וטען כי אם הממשלה תתחיל שוב את המריבה על בית המשפט העליון - "הם לא למדו כלום בשביעי לאוקטובר".

יזהר שי, יו"ר תנועת דרכנו, ומגישת העתירה, הגיבה: "יש שופטים בירושלים, והם עמדו באומץ רב ובנחישות אל מול הניסיון לקעקע את אושיות הדמוקרטיה הישראלית. אנחנו קוראים לחברי הקואליציה לחדול מכל ניסיון חד צדדי לשנות את כללי המשחק הדמוקרטיים במדינה". גם בתנועה לאיכות השלטון, ממתנגדות המהפכה המשפטית, בירכו על הפסיקה וטענו כי "מדובר בפסק דין היסטורי, ממשלה ושרים שביקשו לפטור את עצמם משלטון החוק - התבשרו שיש שופטים בירושלים, דמוקרטיה והפרדת רשויות. זהו יום היסטורי - בו ניצחון ציבורי אדיר של שוחרי הדמוקרטיה".

לעומתם, ח"כ אביגדור ליברמן אמר: "מספר דקות לפני תוצאות פסיקת בג"ץ, הותר לפרסום שמו של חלל צה"ל במיל' עמיחי ישראל יהושע אוסטר בן 24 מקרני שומרון, שנפל על הגנת המולדת, ראוי שעליו נדבר בערב קשה זה. יהיה עוד מספיק זמן לוויכוחים בינינו, עכשיו זו השעה לנצח".

פורום מתחברים, המורכב מאנשי עסקים מובילים בהם המנכ"לים של בנק הפועלים, בנק לאומי, מטא ישראל, דלק מרכזי קניות ביג וגיתם קראו לפוליטיקאים, מכל גווני הקשת הפוליטית להימנע מכל שיח מפלג על רקע פסיקת בג"ץ. "'ויידום אהרון' הוא ציווי לכל הדורות ובמיוחד בעת הקשה הזו למדינת ישראל. אירועי 7 באוקטובר לימדו אותנו במחיר דמים נורא שאחדות העם קודמת לכל. ולכן גם בעתיד - שינויים בנושאים מעוררי מחלוקת ייעשו אך ורק לאחר שיח של אחדות ובקונצנזוס. זה רצון העם. זו חובת הפוליטיקאים שהם שליחי העם", נמסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully