וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדרות, מצלמות ועוד נשק לכיתות הכוננות: תוכנית צה"ל לחזרה ליישובי הדרום נחשפת

עודכן לאחרונה: 1.1.2024 / 15:05

גורמים בצה"ל הודו כי לפני 7 באוקטובר פעולותיהם פגעו בכיתות הכוננות בעוטף, והבטיחו שורה של שינויים כחלק מתוכנית להחזרת התושבים לבתיהם. בין הצעדים: פתיחת חמ"ל בכל יישוב, הגדלת כיתות הכוננות ושינוי פריסת הכוחות בשטח - לצד לחידוש פעילות מערכת החינוך ביישובים

בווידאו:פתיחת חדר האוכל בקיבוץ בארי לראשונה אחרי הטבח, 20 בנובמבר 2023/בארי

גורמים בצה"ל הודו היום (שני) בכשלי ביטחוניים שהובילו לטבח ב-7 באוקטובר: "פגענו בכיתות הכוננות". כעת, הם מבטיחים "שינוי מהותי בנשקים ובאמצעי הקשר לכיתות הכוננות", לצד שורה של צעדים משמעותיים נוספים בתהליך של שיקום וכינון מערך הביטחון ביישובי העוטף, כחלק מתכנית מקיפה להחזרת התושבים.

"לכולם יהיו נשקים וציוד חדש", מבטיחים הגורמים הביטחוניים. "כיתות הכוננות הצבאיות יהיו בתוך הישוב, ובתוך הקיבוצים יהיו כספת לכל לוחם וגם חדר נשק". כיתות הכוננות יוגדלו, ויכללו עד 28 חברים, בהתאם לגודל היישוב. בתוך כך, יותקנו ביישובים אמצעי הגנה אלקטרוניים, בהם גדר דרך מוארת ומצלמות אבטחה.

"נעניק רכבים ממוגנים ליישובים צמודי הגדר, במרחק 0-4 קילומטרים מהגבול, ורכבים קלים יותר ליישובים שבמרחק עד 7 קילומטרים", כמו כן, הגורמים מציינים כי יפעילו פיילוט לחמ"ל שיפעל ביישובים לאורך כל שעות היממה.

בית הרוס ושרוף, קיבוץ בארי, 5 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
בית הרוס ושרוף, קיבוץ בארי, 5 בדצמבר 2023/ראובן קסטרו
כוחות צה"ל בבארי. דובר צה"ל
הכוחות ייצאו משטחי היישובים וייפרסו מחדש בשטח; סוללות התותחים יישארו בגדר הגבול/דובר צה"ל

כעת, לרשות תושבי היישובים עומדת האפשרות לשוב באופן עצמאי לבתיהם, זאת לצד המשך עבודה על גיבוש תוכנית הסדרה מסודרת ליישובים. בשלב הראשון, כך על פי התוכנית המוצעת, תתאפשר חזרה עצמאית למי שיבחר רק בשישה יישובים, במרחק 4-7 קילומטרים מהרצועה, וזאת לאחר תהליך של אימון, חיזוק והגדלת כיתות הכוננות ובכפוף להערכת המצב הבטחונית.

במקביל לחיזוק אמצעי הביטחון, ישנה היערכות להוצאת כוחות צה"ל מתוך שטח היישובים - ופריסתם מחדש בשטח. "הכוחות ייערכו בסדר שונה לחלוטין וייצאו מתוך היישובים", הודיעו הגורמים, והבטיחו כי לצד זאת, סוללות תותחים עדיין יוצבו מול גדר הגבול.

בתוך כך, קהילת יד מרדכי, הביעו נכונות לחזור למרות המרחק הקצר של הקיבוץ מקו הגבול. היום בלילה יקיימו ראשי הקהילה והתושבים שיחה שככל הנראה תכריע את החזרה.

במערכת הביטחון מבינים כי החזרה תתבצע באופן הדרגתי, ולא רק על פי שיקולים ביטחוניים אלא גם כאשר ייענו צרכי הקהילה. הגורמים מציינים כי "יש הבנה שלא תהיה חזרה ליישובים ללא חינוך", וכי הם נערכים גם לכך. על פי התוכנית, מוסדות החינוך ייפתחו בהדרגה החל מפברואר: "ייבנו בתי ספר עורפיים". כמו כן, ישנה הבנה כי תושבים רבים לא יוכלו לפרנס את עצמם בשלב הראשוני, ולכן מציינים כי מענק החזרה, אותו מגבשת המדינה, "יהיה משמעותי". היעד שמציבים במערכת הביטחון? חזרה מלאה עד פתיחת שנת הלימודים הבאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully