וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעזה חוששים מחזרת ישראל לציר פילדלפי: "לאן אנשים ילכו?"

31.12.2023 / 16:34

האו"ם מזהיר ש-40% מתושבי עזה בסכנת רעב, בזמן שחיל האוויר מגביר את ההתקפות על מחנות הפליטים במרכז הרצועה: "עזה נחרבה ואין לנו איפה לחיות. אנחנו רק רוצים להפסיק לשמוע את המטוסים". העקורים ברפיח מודאגים משליטת ישראל על הגבול: "זה יהיה אסון"

בווידאו: לוחמים איתרו תשתיות טרור בגן ילדים בשאטי/דובר צה"ל

חיל האוויר הגביר היום (ראשון) את התקיפות במרכז רצועת עזה, בעוד שהקרבות בין כוחות צה"ל לחמאס ויתר ארגוני הטרור נמשכים בין הריסות הערים ומחנות הפליטים. לפי תושבים וגורמי רפואה מקומיים, באחת התקיפות במחנות הפליטים במרכז הרצועה נהרגו עשרה בני אדם באותו הבית, בעוד שעזתים רבים ממשיכים להימלט לעבר רפיח שבגבול מצרים.

ערב השנה הדשה, תושבי עזה מייחלים להפסקת אש, אך הם לא אופטימיים ש-2024 תהיה טובה יותר. המלחמה צפויה להימשך עוד זמן מה, כשאף אחד מהצדדים לא מראה סימנים לשבירה.

"עזה נחרבה ואין לנו איפה לחיות. אבל אנחנו רק רוצים להפסיק לשמוע את רעש המטוסים והרחפנים, שהילדים יפסיקו לפחד, ושאנחנו ויקירינו, מי שנותר, ניפגש שוב", אמרה סוזן חאדר מרפיח.

הממשלה מצהירה כי המלחמה לא תסתיים עד לחיסול חמאס, שפתח פה עם מתקפת הפתע הרצחנית ב-7 באוקטובר שבה נטבחו כ-1,200 איש, רובם אזרחים. עוד כ-130 חטופים מוחזקים בעזה, בזמן שהמגעים לעסקה חדשה בין ישראל לחמאס תקועים. ארגוני הטרור ברצועה מתעקשים באופן פומבי כי לא תהיה עסקה כזו עד להפסקת אש קבועה ונסיגה מהרצועה.

עקורים פלסטינים, רפיח, רצועת עזה, 31 בדצמבר 2023. רויטרס
רוב תושבי הרצועה נמלטו מבתיהם. עקורים ברפיח, היום/רויטרס

לפי משרד הבריאות בעזה, הנשלט בידי חמאס, יותר מ-21,800 איש נהרגו בתקיפות האוויריות ובהפגזות של צה"ל לאורך המלחמה. לפי ההערכות, רבים נוספים קבורים מתחת להריסות, כשרוב 2.2 מיליון תושבי הרצועה נעקרו מבתיהם.

הנתונים של חמאס לא מבדילים בין חמושים לבין אזרחים, אך משרד הבריאות טוען ש-70% מההרוגים הם נשים ובני פחות מ-18. ישראל מכחישה את המספרים הללו, ולטענתה נהרגו 8,000 מחבלים בלחימה. 174 חיילים נהרגו בקרבות במהלך הכניסה הקרקעית.

לפי סוכנות הפליטים הפלסטינים של האו"ם (אונר"א), כ-40% מתושבי עזה בסכנת רעב בשל המחסור באספקה. ישראל הגבילה משמעותית את הכנסת המזון, הדלק והתרופות מאז 7 באוקטובר, אך אמרה היום כי היא תהיה מוכנה לאפשר לספינות מכמה מדינות מערביות להעביר סיוע ישירות לחופי עזה אחרי שיעברו בדיקות בקפריסין.

ג'מה קונל, עובדת בסוכנות סיוע של האו"ם, אמרה כי עשרות אלפי אנשים שנמלטו לרפיח מגיעים לעתים קרובות ללא שום חפצים או מקום לישון בו. "אני כל כך חוששת שמספר המתים שאנחנו רואים הולך לגדול בצורה אקספוננציאלית גם בגלל המתקפה המחודשת וגם משום שהתנאים האלו הם לא ייאמנו", אמרה.

עוד בוואלה!

עבור איראן, חמאס נותר האמצעי ולא המטרה

לכתבה המלאה
גופות עטופות בסדינים של פלסטינים שנהרגו בתקיפות צה"ל לקראת קבורתן בדיר אל-בלאח, רצועת עזה, 31 בדצמבר 2023. רויטרס
יותר מ-21 אלף פלסטנים נהרגו מאז תחילת המלחמה/רויטרס

ארצות הברית, שממשיכה לצדד במלחמה בחמאס, מפצירה בה עם זאת לצמצם את היקף הלחימה בעוד שמדינות אירופה הביעו דאגה להיקף האבידות ברצועה. ישראל מבהירה כי אין בכוונתה לעצור את הלחימה למרות הביקורת הבינלאומית, וראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול כי בכוונתה להשתלט על ציר פילדלפי.

ישראל נסוגה מהציר המפריד בין רצועת עזה למצרים כחלק מתכנית ההתנתקות ב-2005, וחזרה אליו כדי למנוע הברחות נשק לחמאס תחדד את השאלות לגבי עתידה של הרצועה. הממשלה מתחמקת מלעסוק בשאלת היום שאחרי המלחמה, כשרבים מחבריה מתנגדים לכל חזרה - במתכונת כזו או אחרת - של הרשות הפלסטינית. כמה מחברי הקואליציה, בהם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', קוראים להקים מחדש התנחלויות ברצועה.

בכיר הרשות הפלסטינית חוסיין א-שייח אמר כי הכוונה של ישראל להשתלט מחדש על ציר פילדלפי היא הוכחה להחלטתה "לחזור באופן מוחלט לכיבוש" עזה. משרד החוץ של מצרים עוד לא הגיב בנושא.

"עברנו לכאן מחאן יונס על בסיס העובדה שרפיח היא מקום בטוח. אין מקום ברפיח כי היא עמוסה בעקורים", אמרה אום מוחמד, פלסטינית עקורה בת 45 שמצאה מחסה ליד הגבול. "אם הם ישלטו בגבול, לאן אנשים ילכו?", היא שאלה, ואמרה שזה יהיה "אסון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully