וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העימות בים האדום מתחמם: צבא ארה"ב הטביע סירות של החות'ים שניסו לחטוף ספינה

עודכן לאחרונה: 31.12.2023 / 19:20

בעימות ישיר ראשון עם המורדים הפרו-איראנים מתימן, תקפו מסוקי קרב אמריקניים כלי שיט שניסו להשתלט על ספינה של חברת "מארסק". החות'ים הודיעו על עשרה הרוגים ונעדרים, ומאיימים בתגובה. בעקבות ההסלמה, "מארסק" שוב משעה את פעילותה בים האדום

תיעוד שפרסמו החות'ים מההשתלטות ספינת גלקסי לידר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

צבא ארצות הברית אמר הבוקר (ראשון) כי הוא הטביע שלוש סירות של המורדים החות'ים, שתקפו ספינת מכולות ומסוקים אמריקניים בים האדום. החות'ים אמרו כי עשרה מלוחמיהם נהרגו או מוגדרים נעדרים, והזהירו מפני השלכות התקיפה.

זו הפעם הראשונה מאז תחילת ההסלמה באזור שבה כוחות אמריקניים תוקפים ישירות את הכוחות הפרו-איראניים מתימן, המאיימים על חופש השיט בים האדום ומעבר לו. הצבא האמריקני אמר כי הוא פעל מתוך הגנה עצמית, ולא היו נפגעים או נזק בשורותיו

חילופי האש התנהלו כ-60 מיילים ימיים מצפון-מערב לעיר הנמל חודיידה. לפי הפיקוד המרכזי בצבא ארצות הברית, האחראי על האזור, ספינה של חברת ההובלה הימית "מארסק" - שרק לאחרונה שבה לעבור בים האדום וכעת משעה את הפעילות שלה שוב - קראה לעזרה בסביבות השעה 6:30 הבוקר, אחרי התקפה נוספת בתוך פחות מיממה מצד כלי שיט של החות'ים.

נושאת המטוסים האמריקנית "אייזנהאור" חולפת בתעלת סואץ, נובמבר 2023. רויטרס
נושאת המטוסים האמריקנית "אייזנהאור" חולפת בתעלת סואץ/רויטרס

הם הצליחו להתקרב למרחק של כ-20 מטרים מהספינה וניסו להשתלט עליה, בעוד שמסוקי קרב מנושאת המטוסים "אייזנהאור" ומספינת הקרב "גרייבלי" השיבו לקריאת המצוקה. החות'ים, לפי צבא ארצות הברית, פתחו לעבר המסוקים באש, ואלו בתגובה ירו בחזרה והצליחו להטביע שלוש סירות ולהרוג את הכוחות שהיו עליהם. הסירה הרביעית הצליחה להימלט מהאזור.

הדובר הצבאי של החות'ים, יחיא סריע, אמר כי עשרה לוחמים נהרגו או אבדו בים האדום. הוא טען כי הכוחות הצליחו בפעילותם הצבאית נגד ספינה שהייתה "בדרך לנמלים בחופי פלסטין הכבושה". הוא הזהיר כי הכוחות האמריקניים "יישאו בהשלכות" התקיפה נגד כוחותיהם של החות'ים: "אנחנו קוראים שוב לכל המדינות שלא להיגרר לתכניות האויב האמריקני שנועדו לסבך אותן בים האדום".

"מארסק" הדנית, חברת ההובלה הימית הגדולה בעולם, הודיעה שהיא תפסיק לשוט ב-48 השעות הקרובות בים האדום בשל ההתקפה על ספינת המכולות "האנגז'ו", ששטה תחת דגל סינגפור. במהלך הלילה, הספינה הייתה נתונה להתקפה נוספת, שבמהלכה נפגעה מטיל, בעוד שספינת קרב אמריקנית יירטה שני טילים נגד-ספינות ששוגרו משטחים שבשליטת החות'ים.

עוד בוואלה!

מנהיג החות'ים: אם ארה"ב תתקוף את תימן – נפגע בספינות שלה

לכתבה המלאה
סירות של המורדים החות'ים מלווים את הספינה "גלקסי לידר" אחרי שהשתלטו עליה בים האדום, 20 בנובמבר 2023. רויטרס
איום גובר על הכלכלה העולמית. סירות של החות'ים מלוות את הספינה "גלקסי לידר" אחרי חטיפתה/רויטרס

מוקדם יותר החודש פתחה ארצות הברית במבצע "שומר השגשוג", שאליו לטענתה הצטרפו יותר מ-20 מדינות. עם זאת, חלקן שמרו על עילום שם, ואילו אחרות הבהירו לאחר מכן כי הן לא יהיו חלק מהקואליציה הימית הזו.

כמה מחברות הספנות הגדולות שהפסיקו לעבור בים האדום בגלל האיום של החות'ים הודיעו כי הן ישובו לשוט בו, אך ההתקפה הלילה עלולה לגרום להן לשנות שוב את החלטתן. זו הייתה הפעם הראשונה מאז תחילת המבצע הימי שבה הצליחו לפגוע החות'ים בספינה העוברת בים האדום, בעוד שעשרות טילים וכטב"מים אחרים יורטו על ידי ספינות אמריקניות.

ארצות הברית, ישראל ומדינות אחרות מאשימות איראן, בעלת בריתם של החות'ים, בכך שהיא מאפשרת את ההתקפות הללו בים האדום. לפי כמה דיווחים, ספינת ביון איראנית ששטה באזור מעבירה מידע למורדים, שבו הם משתמשים כדי להוציא לפועל את ההתקפות שלהם. איראן והחות'ים מכחישים זאת.

בתוך כך, שר החוץ של בריטניה דייוויד קמרון אמר היום כי הוא הבהיר לעמיתו האיראני בשיחת טלפון כי טהראן צרייכה לסייע במאמצים להפסיק את ההתקפות של החות'ים בים האדום.

"הבהרתי שאיראן נושאת באחריות למניעת ההתקפות הללו, לאור תמיכתם הארוכה בחות'ים", כתב קמרון ב-X. הוא הוסיף כי ההתקפות הללו "מאיימות על חפים מפשע ועל הכלכלה העולמית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully