וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך להחזקת חטופים, מעקב אחרי המחאה בישראל והוראה לערוף ראשים: אוצר המסמכים שנלקח מחמאס

עודכן לאחרונה: 28.12.2023 / 16:07

לפני המלחמה, נסגרה יחידת האמש"ט (איסוף מודיעין ושלל טכני) של צה"ל - אולם מייד עם פריצתה הובן גודל הטעות והיא נפתחה מחדש. מהמסמכים שאספה, המונים 65 מיליון קבצים וכחצי מיליון דפים, מגלים בין השאר כי חמאס ניסה לפתח נשק צלפים נשלט מרחוק ורובוטים לירי נ"ט

בווידאו: קציני מילואים מיחידת האמש״ט/דובר צה"ל

אחת ההמחשות הבולטות ביותר לעיוורון של צה"ל ולשאננות שלו לפני המלחמה, באה לידי ביטוי בסגירת יחידת האמש"ט (איסוף מודיעין ושלל טכני) של הצבא לפני כשנתיים. ב-7 באוקטובר, עם פרוץ המלחמה, מיהרו לפתוח אותה מחדש - והיום (חמישי) צה"ל חושף חלק מהממצאים המשמעותיים ביותר שלה.

המלחמה והתמרון הקרקעי היחידה מרכזת את איסוף וחקר השלל של ארגון הטרור מתחילת. היא מורכבת ברובה ממשרתי מילואים, ותפקידה הוא למצות מודיעין מהשלל שנתפס על ידי כלל הכוחות הלוחמים בשטח. היחידה מנתחת ומסיקה משמעויות מבצעיות, המשפרות את פעילות הכוחות הלוחמים ברצועת עזה. על בסיס מסמכים, מחשבים, טלפונים סלולריים, מפות ומכשירים אלקטרוניים אחרים שנופלים כשלל לידי צה"ל בעזה וגם בשטח ישראל, נדרשים חיילים היחידה למצות מידע על שבויים ונעדרים, לסמן מטרות עבור הצבא וכן לחשוף מיקומים של מנהרות טרור, מחבלי חמאס ומטעני נפץ.

פעילות כוחות צה"ל, חאן יונס. דובר צה"ל
המפקדים השתמשו במידע בזמן אמת כדי להגן על הלוחמים. כוחות צה"ל בעזה/דובר צה"ל
פיר מנהרה בשימוש ארגון חמאס. דובר צה"ל
חלק מהמפות חשפו פירי מנהרות. מפה שנתפסה בקרב המחבלים/דובר צה"ל

המידע שנאסף ביחידה מוזן למערכות צה"ל, ומשמש את המפקדים בזמן אמת כדי להציל חיים. עם פתיחתה של היחידה מחדש ב-7 באוקטובר, מונה לה מפקד, אל"מ ע', וגויסה אליה חיילי מילואים יוצאי אמ"ן דוברי השפה הערבית. נכון להשבוע, אחרי 80 ימי לחימה, היחידה מונה 350 חיילים. עד כה הצטברו ביחידה 65 מיליון קבצים ממכשירים אלקטרוניים, וחצי מיליון דפי נייר.

בימים הראשונים למלחמה הצליח צה"ל לאתר בשטח הישראלי שלל מסמכים, מפות, חוברות, פנקסים ורישומים שהותירו אחריהם אנשי חמאס. בחקירה התברר כי מחבלי הנוח'בה סברו שמדובר בתרגיל, לא ידעו כי הם נשלחים לפשיטה אמיתית ולכן לא דאגו להיפטר משלל המסמכים שנשאו עימם בתיקיהם, בכלי הרכב ובבגדיהם.

במסגרת זו, כבר בראשית הלחימה חשפו חיילי יחידת האמש"ט מפה שבאמצעותה היה אפשר לאתר בתים ממולכדים, עמדות צלפים וטילי נ"ט ומארבים מתוכננים בשטח שבו היו אמורות לתמרן אוגדה 162 ואוגדה 36. הודות למידע זה, החליטו מפקדי האוגדות לחרוג מתוכניותיהן המקוריות, ובכך הצילו חיי אדם. הנחה זו מתחדדת לנוכח העובדה שחלק מהמפות עודכנו שבועיים בלבד לפני 7 באוקטובר, מה שמעיד על איסוף המודיעין השיטתי והמדוקדק שביצעו אנשי חמאס לפני המלחמה.

עוד בוואלה!

דיווח: מחבל החזיק במפה של בסיס צבאי ש"ניתן היה להשיג רק בעזרת מרגל"

לכתבה המלאה
היחידה לחקר שלל אויב באגף המודיעין חשפה את מפת הפירים ברצועת עזה. דובר צה"ל
מיליוני מסמכים נמצאו מאז החלה המלחמה. שלל מודיעיני של חמאס שאותר בידי היחידה/דובר צה"ל
היחידה לחקר שלל אויב באגף המודיעין חשפה את מפת הפירים ברצועת עזה. דובר צה"ל
בזכות המידע יכלו כוחותינו להימנע מנתיבים מסוכנים. מפה של חמאס שאותרה ברצועה/דובר צה"ל

המסמכים שנתפסו אפשרו לצה"ל לגלות, בין השאר, את מיקומי גדודי החמאס, את חלוקת הגזרות ביניהם, את מיקומם של מחסני נשק, בתי מפקדים, שטחי כינוס ופרטים קריטיים נוספים. בצבא מסבירים כי המידע שהצטבר לפני התמרון הקרקעי, וגם במהלכו, סייע לכוחות לבחור בחוכמה נקודות פשיטה ולעקוף אזורים ממולכדים או מסוכנים לכוחותינו.


עוד אותרו מסמכים המנתחים את דרכי הפעולה של צה"ל, ניסיונות להעריך מהם צירי הגישה שעליהם יעלו חיילי צה"ל בתמרון הקרקעי, וחוברת בת 80 עמודים המפרטת את תשתיות המיגון של העיר עזה. מהחוברת עלה, למשל, כי על העיר מגינים לא פחות מ-7,100 מחבלים, והופיע בה גם פירוט בחלוקה לגדודים (שהראה, לדוגמה, כי גדוד שג'אעיה של הארגון מונה כ-1,100 מחבלים).


ממצא אחר, שאותר באמצעים האלקטרוניים שנתפסו, היה תמונות וסרטונים של רובוטים שנועדו לשגר טילי נ"ט לעבר כוחות צה"ל. זוהו בו ראיות לפיתוח נשקי צלפים נשלטים רחוקות, ולניסויים באמצעי לחימה מתקדמים אחרים.

פיר שצולם על ידי כוחות צה"ל בשטח. דובר צה"ל
מיקומי מחבלים ומנהרות טרור זוהו הודות לממצאים. פיר שצולם בידי כוחות צה"ל בשטח/דובר צה"ל
צה"ל חשף נייר מיקומי המטענים. דובר צה"ל
בין הממצאים: אתרים שבהם הוטמנו מטעני נפץ. מתוך השלל שמצאה היחידה/דובר צה"ל

לצד מסמך של הערכת מודיעין שנתית של ישראל, איתרו הכוחות מסמכים מעניינים במיוחד, המעידים על מעקב צמוד של חמאס אחר הלך הרוח בישראל, המצב החברתי בה וההפגנות נגד הממשלה. מסמך אחר פירט את דרכי הטיפול בחטופים, הסביר כיצד יש לבחור מבעוד מועד את דירת המסתור שבה יוחזקו והורה לקשור את ידיהם ורגליהם. עוד מנחה המסמך לדאוג בדירת המסתור למזון באופן קבוע, ומסביר באילו מבנים ובאילו שכונות כדאי למקם דירות אלו.

נוסף על כל אלה, בידי אחד מהמחבלים אותר פתק שהצביע על דרישה למחבלים שהשתתפו בטבח - לעקור את לבבותיהם של הישראלים ואת כבדיהם, ואף לערוף את ראשיהם.
.
יותר מ-1,500 מטרות איכות הפיקו אנשי יחידת האמש"ט עד כה במסגרת עבודת האיסוף שלהם, שנמשכת מסביב לשעון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully