וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיור ראש אמ"ן בשבוע שלפני השבת השחורה הוכיח: גורמי הביטחון היו בעיוורון מוחלט

עודכן לאחרונה: 29.11.2023 / 11:54

במהלך השבוע שלפני 7 באוקטובר ראש אמ"ן ביקר אצל כמה גורמי מודיעין אוגדתיים. בדרום קיבל סקירה נרחבת - אך ללא אף התרעה לגבי כוונות חמאס. בדיון שנערך באותו השבוע בראשות רה"מ נתניהו, כלל גורמי המודיעין היו תמימי דעים כי חמאס מתמסר לתהליך ההסדרה

בווידאו: תיעוד חאמס: ארגון הטרור שחרר סרטון שחרור החטופות מהערב 28.11.23/אלגזירה

בדיון ביטחוני בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו שנערך במהלך השבוע שלפני השבת השחורה, גורמי המוסד קבעו כי "חמאס נזהר מלהיגרר לעימות צבאי עם ישראל". בהמשך השבוע ראש אמ"ן עבר בין קציני המודיעין האוגדתיים - ולא קיבל אף התרעה חריגה.

במהלך הדיון, בו השתתפו גם אגף המודיעין בצה"ל ושב"כ, הוצגו איומים מכלל הגזרות - אולם במהלכו לא הוזכרו ולו ברמז שינוי מגמה בזרוע הצבאית של חמאס על כוונה לבצע פיגוע. כלל גורמי המודיעין היו תמימי דעים כי חמאס מתמסר לתהליך ההסדרה, שכלל התחייבות להעברת כסף מקטאר וכניסת פועלים פלסטינים לעבודה בישראל.

במהלך השבוע, לאחר שראש אמ"ן אלוף אהרון חליוה המריא עם צוות מצומצם למדינה זרה, פתח בסבב ביקורי עבודה אצל קציני המודיעין האוגדתיים, שנערכים פעם בחצי שנה. באוגדה 91 בפיקודו של תא"ל שי קלפר ביקש לבחון את הפעילות וההתרחשויות לקראת החג מול חיזבאללה; לא עלו פרטים חדשים או מדאיגים אחרים. כך גם באוגדה 210 בפיקודו של תא"ל ציון רצון, שם נבחנה הפעילות ברמת הגולן הסורית בדגש על פעילות חיזבאללה, איראנים ומליציות פרו שיעיות במרחב, ובעוצבת אדום שעל גבול מצרים.

ראש אגף המבצעים היוצא האלוף אהרון חליוה בטקס החילופים בקריה, 9 ביוני 2021. דובר צה"ל
לא קיבל אף התרעה. ראש אמ"ן חליוה/דובר צה"ל

ביום שלישי של אותו השבוע, לקראת השעה 18:30, ראש אמ"ן הגיע לאזור הנגב המערבי. קצין המודיעין של אוגדת עזה היה באותו הזמן בחופש במסגרת "הדממה", עליה דווח באתר צה"ל, לכן ראש אמ"ן החליט שהוא וצוות עוזריו יבקרו במרחב הדרום של אמ"ן, שאחראי בין היתר על מרחב רצועת עזה. שם, פגש כארבעים קצינים ובעלי תפקידים על מנת לשמוע מגמות, הערות, שינויים והמלצות.

בפגישה שארכה כמה שעות לא הוצגה ולו ברמז תוכנית פשיטה של הזרוע הצבאית של חמאס או ארגון טרור אחר, קרבה או מתוכננת בכל תצורה, על עורף מדינת ישראל. במהלך הפגישה ניתן דגש על ידי גורמי המודיעין לעמדות נ"ט בחסות הפרות סדר, מה עורר חשד מסוים; ראש אמ"ן נתן דגשים כיצד נכון לעקוב אחר הפעילות של חמאס. במהלך הביקור עלו לדבר קצינים בדרגות סגן משנה וסגן, כדי לעודד את חופש הדיבור והמחשבה, לצמצם צווארי בקבוק ושיח פורה להעיר ולהאיר על המתרחש בזירות הפעולה.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
פעילות צה"ל בעזה. 27 בנובמבר 2023. דובר צה"ל
נכנסו לשמחת תורה בעיוורון מוחלט. כוחות צה"ל ברצועת עזה/דובר צה"ל

ההערה היחידה החריגה שהתקבלה בשיחה היא התרעה לפיגועים של גורמי ג'יהאד. בתום הדיון, בדרך אל רכבו, ליוו את ראש אמ"ן כמה בעלי תפקידים זוטרים, שהעירו את תשומת ליבו לגבי תהליכים באמ"ן. עד רגע יציאתו מהמרחב, לא סימן אף אחד מבעלי התפקידים כוונות פשיטה או פיגועים על ידי גורמי טרור מרצועת עזה. אגף המודיעין וצה"ל בכללותו נכנסים אל חג שמחת תורה בעיוורון מוחלט.

במהלך חול מועד סוכות הופץ מסמך, שמסכם את כלל הדיונים בין גופי המודיעין ואחרים, בהם מוסד, שב"כ, אמ"ן, משרד הביטחון, מל"ל ומשרד החוץ. במסמך לא עולה אף רמז או ויכוח על כוונות חמאס. שוב, מהמסמך עולה תמונה ברורה כי ההסדרה מרגיעה את חמאס ואת רצועת עזה, אך אחד מהגורמים לא מצביע על כוונות פשיטה או דומה לכך למעט מיקוד על כוונות של חמאס לייצר ולקדם בניין של כלי שיט תת מימיים, כלי טיס לא מאוישים ואמצעי דיוק כמו טילים.

האיום היחיד שעלה בדיון ובמסמך הוא מגמה של חמאס להבריח טילים מדויקים, כלי טיס בלתי מאוישים וכלי שיט תת-מימיים. אם יזוהה מיקום ההברחה, הוסכם בדיון, יש המלצה לתקוף אותה - פעולה שתוביל, לפי ההערכה, ליום קרב אחד לכל היותר. בפועל הצליחה הזרוע הצבאית של חמאס וההנהגה להוציא אל הפועל תרגיל הונאה מושלם מקצה לקצה, כדי להונות את קהילת המודיעין הישראלית ולגרום לעיוורון כמעט מוחלט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully