וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הדלפת הטיוטה מבג"ץ: בקואליציה בוחנים מהלך שיעכב את פרסום פסק הדין

עודכן לאחרונה: 28.12.2023 / 12:55

האופציה שנבדקת: שינוי החוק שקובע כי שופט ימסור פסק דין עד 3 חודשים מפרישתו. היוזמה עלתה בשיחות בין גורמים בקואליציה, אך חלקם הסתייגו בטענה כי גם אם חקיקה כזו תאושר, עדיין נדרשת הסכמת השופטים לדחיית פרסום פסק הדין. ח"כ רוטמן לוואלה: "מקווה שהשופטים יתעשתו"

בוידאו: הפגנות נגד המהפכה המשפטית/זיו אורן. טל גוטרמן, נטע דקל, אפרת ספרן

בקואליציה בוחנים אפשרות לשנות את החוק שקובע כי שופט חייב למסור פסקי דין עד שלושה חודשים לאחר פרישתו. זאת, במטרה לעכב את פרסום פסק הדין הצפוי על ביטול עילת הסבירות לתקופה שאחרי המלחמה - כך נודע היום (חמישי) לוואלה!. פסק הדין המלא אמור להתפרסם בעוד כשבועיים, ב-12 בינואר.

היוזמה עלתה אתמול בשיחות בין גורמים בקואליציה, אך חלקם הסתייגו ממנה בטענה כי גם אם חקיקה כזו תאושר, עדיין נדרשת הסכמת שופטי בג"ץ לדחיית פרסום פסק הדין. נוסף לכך, ההסכם הקואליציוני עם גנץ והמחנה הממלכתי קובע כי תקודם חקיקה רק בהסכמה בתקופת המלחמה ולא ברור מה תהיה עמדת המפלגה בנוגע לרעיון כזה.

גורם פוליטי טען: "מדובר ברעיון שעלה והוא בעיקר פלסטר. נדרש קודם כל שבג"ץ ייקח אחריות על מעשיו בתקופה כה קריטית וימנע מצעדים שיפלגו את העם".

יריב לוין ושמחה רוטמן משוחחים בזמן שהכנסת מצביעה על ביטול עילת הסבירות לאישור סופי. הכנסת, ירושלים. 24 ביולי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בוחנים אופציה לשנות את החוק. לוין ורוטמן/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

בינתיים התייחס יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, בשיחה עם וואלה לפסיקה הצפויה של בג"ץ. "התחושה של כל מי ששמע את הפרסום אתמול היא, 'מאיפה נפלתם עלינו עם האירוע הזה?'", אמר, "מאמצים אדירים מושקעים כעת בכנסת ובמדינה לשמור על אחדות העם. עשרות חוקים ותקנות עברו בתקופה האחרונה, כולל בוועדת חוקה בראשותי, וכולם בהסכמות. כולם מנסים לא לעורר מחלוקות ופילוגים שלא לצורך, ולכן נראה מאוד משונה כאילו בבית המשפט העליון לא קולטים את האירוע. אני אפילו לא נכנס לתוכן ההחלטה עצמה. לא היה אפשר לדחות את מועד פרסום פסק הדין? בוער לתת את זה עכשיו?"

רוטמן סירב לומר מהם הצעדים שיידרש להם כעת בכנסת בעקבות הפסיקה הצפויה. "אני מקווה שבית המשפט העליון יתעשת. יש המון דברים שאפשר לעשות, אבל הדבר הנכון ביותר הוא לא לעסוק בזה כעת. הנזק עולה על כל תועלת אפשרית. מקווה שבית המשפט יתעשת, יגלה אחריות ולא יגרור את ישראל חזרה למריבות האלה. על עצמי אוכל לומר שגם אם הצד השני יתנהג בחוסר אחריות, אמשיך עם חבריי בכנסת לפעול באחריות עם התיקונים שנדרשים לעשות, בכל התחומים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

שר המשפטים יריב לוין תקף את שופטי בג"ץ בעקבות ההדלפה ומסר: "בעוד שחיילינו נלחמים זה לצד זה בחזיתות השונות, ובשעה שהעם כולו כואב את אובדנם של חיים רבים, אסור לקרוע את עם ישראל במחלוקות. אזרחי ישראל מצפים מבית המשפט העליון שלא לפרסם תוך כדי מלחמה פסק דין השנוי במחלוקת אפילו בין שופטיו".

"מתוך אותה ציפייה ואחריות לאומית, נבחרי העם בכנסת פועלים שהליכי החקיקה יתנהלו בימים אלו בהסכמה רחבה, תוך הימנעות מדיון בנושאים השנויים במחלוקת", הוסיף השר. "ראוי שבית המשפט העליון ינהג באחריות דומה ולא ייצור קרע עמוק בעם, בעת שבה כולנו משוועים לאחדות".

בתוך כך, משיחות רקע ארוכות שוואלה! ערכה היום עם שופטים בדימוס בבית המשפט העליון וכן עם בכירים במערכת המשפט עולה התמונה הבאה: לפני שמפורסם פסק דין בבג"ץ מוחלפות טיוטות בין השופטים. הטיוטות אינן סופיות ומטרתן לשכנע את השופטים בהנמקות שניתנות לפסק הדין, כך שטיוטה שמופצת יכולה להשתנות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון מליאה מיוחד למען החטופות והחטופים. 25 בדצמבר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"מצב קשה מאוד". נתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

מטרת ההדלפה אמש היא לקבע את העמדות שנכתבו בפסק הדין ולא לאפשר לאף שופט לסגת מדעתו משום ששופט שייסוג מדעתו אחר ההדלפה יהיה חשוד בכך שהוא שינה את דעתו רק בגלל ההדלפה ולא בגלל שדעתו שונתה באמת.

באופן יותר מפורט, הגורמים ששוחו עם וואלה! סיפרו כיצד כתיבת פסק הדין בבג"ץ עובדת: כל שופט כותב את חוות הדעת שלו בלשכה הפרטית שלו. ברגע שהשופטת או השופט מסיימים לכתוב את חוות הדעת, מישהו מהלשכה שלו הולך פיזית ללשכות של השופטים האחרים ומניח עותק מודפס של חוות הדעת של השופט האחר. זה אומר שהגישה לחוות דעת היא גישה מוגבלת למעט מאד אנשים, מי שרואה בד"כ את הטיוטה הם רק השופטים המתמחים שלהם והעוזרים המשפטיים שלהם ולכן ההדלפה חייבת לבוא מהמעגל הפנימי של השופטים.

שופט בדימוס בעליון שביקש שלא להזדהות אמר: "זה מצב קשה מאד, לא שמעתי על דבר כזה בחיים שמוציאים טיוטה החוצה לעיתונות, אני לא יודע מה המטרה אבל אני מאמין שזה לא ישפיע על תוצאת פסק הדין הסופי".

שופטת בדימוס אחרת אמרה: "יש לי כלל, אני לא מתייחסת לתייקם תלויים ועומדים יש הרבה מה לומר אבל לא כעת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully