וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיוטת בג"ץ הודלפה, בימין זעמו: שביהמ"ש יתעשת

עודכן לאחרונה: 28.12.2023 / 12:52

לפי הטיוטה, בג"ץ עתיד לפסול את החוק לביטול עילת הסבירות ברוב של 8 מול 7 שופטים. רוטמן, ממובילי המהפכה המשפטית: "חוסר אחריות לאומית, אנחנו פועלים לאחדות". סמוטריץ': "העמקת הפילוג", וח"כ רייטן תקפה: "ההדלפה - טכניקה נבזית במטרה להלחיץ את השופטים"

בווידאו: הממשלה נגד בג"ץ: הדיון על ביטול עילת הסבירות/דוברות הרשות השופטת

חברי כנסת התרעמו הערב (רביעי) לאחר שטיוטת בג"ץ הודלפה - לפיה עתיד בית המשפט העליון לפסול את החוק לביטול עילת הסבירות. החוק, שטלטל את המדינה והפעילות לקידומו ידעה מעצורים מאז תחילת המלחמה, נפסל לפי הטיוטה ברוב של שמונה מול שבעה שופטים.

פסק הדין המלא יתפרסם בעוד כשבועיים, ב-12 בינואר. תחילה, מסרה דוברות הרשות השופטת כי "כתיבת פסק הדין טרם הושלמה". עוד מסרה הרשות כי "אנו רואים בחומרה רבה הדלפות בלתי מוסמכות ולא נתייחס לכך. פסק הדין יפורסם לאחר שתושלם כתיבתו".

יו"ר ועדת החוקה ואחד ממוביליה העיקריים של המהפכה המשפטית התרעם בתגובה להדלפה על פסק הדין. "בימים אלה, כשחבריי ואני בכנסת מעבירים את כל החוקים בהסכמות ובקונצנזוס כדי לשמר את אחדות העם ואחדות הכוחות הלוחמים, מתן פסק דין תקדימי המשנה את עקרונות היסוד של מדינת ישראל על חודו של קול הוא מעשה חסר אחריות לאומית", הוא מסר.

"אני קורא לבית המשפט העליון ולשופטיו להתעשת ולהתחבר לרוח האחדות והאחריות המפעמת בכל שדרות הציבור, ולהימנע מיצירת מחלוקת לא נדרשת בעם", הוסיף רוטמן, "אני וחבריי נמשיך ונעשה הכל כדי לוודא שלקחי ה-7 באוקטובר יופנמו ושהשינויים הנדרשים וההכרחיים במערכות השלטון כולן ובמערכת המשפט, יתבצעו על ידי נבחרי העם, בהסכמות רחבות, כיאה למדינה דמוקרטית".

שמחה רוטמן, דיון על צמצום ביטול עילת הסבירות, כנסת, 23 ביולי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
קרא לבית המשפט להתעשת. רוטמן/פלאש 90, יונתן זינדל

גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב להדלפה תוך שהוא תוקף את ההחלטה שהתקבלה לכאורה. "פסילת חוק יסוד לראשונה בתולדות המדינה במחטף וברוב דחוק, מצערת ומעמיקה עוד יותר את הפילוג והמחלוקת ואת חוסר הבנת גודל השעה", טען.

"מאות אלפי לוחמים ומפקדים בסדיר ובמילואים מוסרים את נפשם למען הכלל עכשיו בכל החזיתות, שני מיליון אנשים מפחדים מהדפיקה בדלת, ויש מי שמתעקשים להחזיר אותנו ל-6 באוקטובר", גינה. "כפי שהכנסת לא מקדמת כעת חוקים שבמחלוקת, כך ראוי ומצופה משאר מוסדות השלטון. זמן לניצחון ולאחדות".

עוד בוואלה!

טיוטה שהודלפה חושפת: בג"ץ יפסול את החוק לביטול עילת הסבירות

לכתבה המלאה
הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. 2 בנובמבר 2023. הדס פרוש, הארץ
"פסילה מצערת שמעמיקה את הפילוג". סמוטריץ'/הארץ, הדס פרוש

מנגד, היו מי שהאשימו את התוקפים. "הדלפת הטיוטה לכאורה של פסק הדין בעניין עילת הסבירות, כשבועיים לפני המועד לפרסום ההחלטה ע"פ דין, היא טכניקה נבזית שמטרתה להלחיץ ולהטיל מורא על השופטים באמצעות לחץ ציבורי שיופעל עליהם ויגרום אולי לשינוי עמדתם, פרקטיקה פסולה", מסרה ח"כ אפרת רייטן ממפלגת העבודה. "במקום לדבר על שיקום והשבת הבטחון והאמון של האזרחים במוסדות המדינה, מדברים הערב על חיות ובהחייאת ההפיכה המשפטית", אמרה, והוסיפה: "דווקא עכשיו בעת המלחמה, מקבלת עילת הסבירות משנה תוקף לחשיבותה. ישראל חייבת בית משפט בלתי תלוי ומקצועי".

אפרת רייטן. דני שם טוב, דוברות הכנסת
"הדלפת הטיוטה לכאורה, טכניקה נבזית". רייטן/דוברות הכנסת, דני שם טוב

גם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הביע את זעמו עקב ההדלקה. "לבג"ץ אין סמכות לפסול חוקי יסוד. נקודה. סימן קריאה", מסר. "עצם קיום הדיון שהתקיים אודות החקיקה היה חמור, וכעת הכוונה לפסול את חוק היסוד, תוך הדלפת פסק הדין מראש לתקשורת - חמורה שבעתיים".

"הציבור הוא זה שבוחר את נציגיו, ומכוח בחירתם נבחרי הציבור מחוקקים חוקים. כך הדברים עובדים במדינה דמוקרטית מתוקנת. שופטי בג"ץ חייבים לגלות אחריות לאומית ולקבל את הכרעת העם - ולא לנסות להפוך את ישראל לדיקטטורה משפטית באופן מלא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully