וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לצי של פוטין: אוקראינה השמידה ספינת מלחמה בקרים

26.12.2023 / 16:38

חיל האוויר האוקראיני שיגר טילי שיוט אל נמל פאודוסיה, שגרמו לפיצוץ אדיר ב"נובוצ'רקסק". פוטין קיבל עדכון ישיר משר ההגנה, זלנסקי חגג: "לא יהיה מקום שליו אחד לכובשים". אף שמתקפת הנגד של קייב תקועה, היא רשמה סדרת תקיפות מוצלחות נגד הצי הרוסי בחודשים האחרונים

תיעוד פיצוץ אדיר בספינה רוסית בחצי האי קרים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אוקראינה תקפה ספינת מלחמה רוסית גדולה בחצי האי קרים באמצעות טילי שיוט, והפגיעה בה עשויה לסכל כל ניסיון של מוסקבה לכבוש שטחים אוקראיניים נוספים לאורך חופי הים השחור. זו אחת המכות הקשות שספג צי הים השחור של רוסיה בחודשים האחרונים ובין ההצלחות הבודדות של קייב זו תקופה ארוכה.

המלחמה באוקראינה | כל העדכונים

משרד ההגנה של רוסיה מסר כי אוקראינה שיגרה מהאוויר טילים לעבר נמל פאודוסיה בקרים, וכי הנַחֶתֶת "נובוצ'רקסק" נפגעה. הקרמלין אמר כי שר ההגנה סרגיי שויגו תדרך את הנשיא ולדימיר פוטין בפירוט על המתקפה, שהתרחשה שעות בלבד אחרי שחנך שתי ספינות חדשות של הצי. מוקדם יותר החודש, רמז פוטין כי כוחותיו עשויים לתקוף אזורים נוספים בים השחור. הוא תיאר את אודסה, מטה הצי האוקראיני, כ"עיר רוסית".

רוסיה סיפחה באופן חד-צדדי את חצי האי קרים מאוקראינה ב-2014, במהלך שהקדים את הפלישה הכוללת לאוקראינה כשמונה שנים לאחר מכן. קייב מצהירה כי שחרור קרים הוא אחד מהמטרות המרכזיות שלו, והיא מתנגדת לכל הצעה שבמסגרתה היא תסכים לוותר עליו בתמורה לסיום המלחמה.

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי התבדח כי חיל האוויר שלו חיזק את צי הצוללות של רוסיה באמצעות הפגיעה בנַחֶתֶת. "לא יהיה מקום שליו אחד לכובשים באוקראינה", כתב זלנסקי, שבשבועות האחרונים משקיע מאמצים אדירים לשכנוע בעלות בריתו במערב - בעיקר ארצות הברית - להמשיך בסיוע הצבאי לארצו, חרף האכזבות בשדה הקרב.

שריפה בנמל פאודוסיה בחצי האי קרים שתחת כיבוש רוסיה, 26 בדצמבר 2023. מתוך טלגרם, אתר רשמי
הפיצוצים האדירים גרמו לנזקים במבנים סמוכים. שריפה בנמל בקרים, הלילה/אתר רשמי, מתוך טלגרם

דובר חיל האוויר אמר כי הוא חושב שיהיה קשה לספינה - שיכולה לשאת טנקים וכלי רכב משוריינים ולשמש להנחתת כוחות על החוף - לחזור לשירות.

"אנחנו יכולים לראות כמה חזק היה הפיצוץ ואיך היה הפיצוץ. אחרי דבר כזה קשה מאוד לספינה לשרוד, כי זה לא הטיל, זה פיצוץ של תחמושת", אמר הדובר לרדיו אירופה החופשית. הוא הוסיף כי אוקראינה השתמשה בטילי שיוט בהתקפה, מבלי לפרט מאיזה סוג. בריטניה וצרפת סיפקו לה טילים כאלו לאורך המלחמה, המתקרבת לשנתה השלישית.

תיעודים ליליים שפורסמו ברשתות החברתיות הראו פיצוצים עזים ושריפה גדולה באזור הנמל, שנסגר לתנועה. תמונה שפורסמה על ידי בלוגרים אוקראינים במהלך היום הראתה לכאורה את שרידי הספינה, שממנה לא נותר הרבה פרט להריסות חרוכות. צבא אוקראינה אמר כי על סיפון הספינה היו מל"טים איראניים מסוג שאהד שבהם "רוסיה משתמשת להתקפות על ערים אוקראיניות".

סרגיי אקסיונוב, מושל חצי האי קרים הרוסי, אמר בטלגרם כי אדם אחד נהרג בהתקפה, ובסוכנות הידיעות RIA דווח כי ארבעה בני אדם נוספים נפצעו. לדברי המושל, שישה בניינים ניזוקו, רובם עם חלונות שבורים, וכמה תושבים מקומיים פונו מבתיהם.

עוד בוואלה!

"לידה מחדש": אוקראינה נטשה את המסורת הרוסית, ומציינת היום את חג המולד

לכתבה המלאה
הספינה הרוסית נובוצ'רקסק חוצה את מצרי בוספורוס, 5 במאי 2021. רויטרס
יכולה לשמש להנחתת כוחות וטנקים. "הספינה נובוצ'רקסק"/רויטרס

למרות שמתקפת הנגד האוקראינית, שהחלה ביוני, לא רשמה הישגים משמעותיים בשדה הקרב, והצבא הרוסי אף השיב לעצמו את היוזמה בכמה מקומות, קייב הסבה נזקים כבדים לצי הים השחור של רוסיה. היא הצליחה להרוס או לפגוע בספינות שעגנו במבדוקים או בנמל הראשי של סבסטופול, בשדות תעופה, במבנה המטה הראשי של צי הים השחור ובגשר המחבר בין דרום רוסיה לחצי האי קרים.

חיל האוויר האוקראיני אמר כי טייסיו תקפו את פאודוסיה בסביבות השעה 2:30, והשמידו את נובוצ'רקסק, שבעבר שימשה את רוסיה במלחמתה בסוריה. "הצי הרוסי הולך וקטן! תודה לטייסי חיל האוויר ולכל המעורבים בעבודה!", כתב מפקד חיל האוויר של אוקראינה, מיקולה אולשצ'וק, בטלגרם.

לאורך המלחמה, רוסיה השתמשה בצי שלה כדי לעכב את גישתה של אוקראינה לים השחור, נתיב היצוא העיקרי לחקלאות וליצוא הפלדה שהיוו נתח משמעותי מכלכלת המדינה.

סרגיי מרקוב, יועץ לשעבר לקרמלין, אמר כי זה ברור שרוסיה לא תשחרר מידע מפורט על המתקפה בזמן המלחמה, אך הוסיף כי עליה לעשות יותר כדי להגן על נכסיה בחצי האי קרים. "ברור שצריך לחזק את מערכות ההגנה האווירית של קרים. וברור שצריך למנוע ממנה (מאוקראינה) את ההזדמנות לפגוע ברוסיה", כתב מרקוב בטלגרם.

פאודוסיה, שאוכלוסייתה מונה כ-69 אלף איש, שוכנת בחוף הדרומי של חצי האי קרים. ההתקפה המשמעותית האחרונה של קייב על קרים הייתה בספטמבר, כשפגעה במטה צי הים השחור בסבסטופול. בעקבות זאת, נאלצה מוסקבה להסיט את ספינות הקרב שלה מזרחה יותר.

בריטניה, מבעלות בריתה המרכזיות של אוקראינה, שיבחה את הצלחת ההתקפה. "ההרס הנוסף של הצי של פוטין מוכיח לאלו שסבורים שיש קיפאון במלחמה שהם טועים!", כתב ב-X שר ההגנה הבריטי, גרנט שאפס. "הדומיננטיות של רוסיה בים השחור מאותגרת כעת", הוסיף.

כבר בתחילת המלחמה, אוקראינה הצליחה להביך את רוסיה ולהכות בצי שלה חרף נחיתותה הצבאית. באפריל 2022, היא הטביעה את "מוסקבה", ספינת הדגל של צי הים השחור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully