וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לידה מחדש": אוקראינה נטשה את המסורת הרוסית, ומציינת היום את חג המולד

עודכן לאחרונה: 25.12.2023 / 8:38

עד הפלישה הרוסית, אוקראינה נהגה לחגוג את החג ב-7 בינואר, בדומה לרוב הכנסיות האורתודוכסיות המזרחיות. בניסיון לחזק את זהותה הנפרדת ממוסקבה, אימצה קייב את התאריך שבו רוב העולם הנוצרי חוגג אותו. "כל מה קשור לסובייטים נהרס, והמדינה נולדת מחדש"

אוקראינה מציינת את חג המולד. 25 בדצמבר 2023. רויטרס
ציון חג המולד באוקראינה/רויטרס

אוקראינים רבים חוגגים השנה לראשונה את חג המולד היום (שני), בעקבות ההחלטה ההיסטורית של הממשלה לשנות את התאריך שבו מציינת אותו הכנסייה האורתודוקסית - ב-7 בינואר - כדי להתרחק מהשפעתה של רוסיה.

ביולי, הפרלמנט העביר חוק שקבע את התאריך הרשמי של חג המולד ב-25 בדצמבר, המועד שבו רוב העולם הנוצרי מציין אותו. החוק שנחתם על ידי הנשיא וולודימיר זלנסקי מציין כי האוקראיניים רוצים "לחיות את חייהם על פי האמונות והחגים שלהם", וכך "לנטוש את הכפייה הרוסית של חגיגות חג המולד ב-7 בינואר".

עד לפלישה של רוסיה בתחילת 2022, הכנסייה האורתודוקסית הרוסית הייתה הדומיננטית ביותר באוקראינה. כמו הכנסייה הרוסית, רוב הכנסיות הנוצריות המזרחיות משתמשות בלוח השנה היוליאני, שמקורו בתקופה הרומית, ולא בלוח השנה הגרגוריאני הנהוג בחיי היומיום. אלו אחד השינויים שהובילה אוקראינה כדי לחזק את זהותה העצמאית ולהסיר שרידי ההשפעה הרוסית והסובייטית, כמו שינוי שמות של רחובות ופירוקם של אנדרטאות.

אוקראינה מציינת את חג המולד. 25 בדצמבר 2023. רויטרס
עצי חג מולד מקושטים בצבעים כחול וצהוב - צבעי הדגל האוקראיני/רויטרס

גם הכנסייה האורתודוקסית של אוקראינה, שהוקמה רק ב-2019, שינתה את תאריך חג המולד ל-25 בדצמבר. היא התפצלה מהכנסייה הרוסית בעקבות סיפוח חצי האי קרים ב-2014 והתמיכה של מוסקבה בבדלנים במזרח אוקראינה. הפילוג הזה הוביל כמרים ואפילו קהילות שלמות לעבור מכנסייה אחת לשנייה, כשהכנסייה החדשה גדלה במהירות והשתלטה על כמה מבנים הקשורים לכנסייה הרוסית בתמיכתה של הממשלה.

הכנסייה האורתודוקסית ההיסטורית באוקראינה, הקשורה לרוסיה, ממשיכה מצדה לציין את חג המולד ב-7 בינואר. היא טוענת שהיא ניתקה את קשריה עם רוסיה בשל המלחמה, אך אוקראינים רבים מתייחסים לכך בחשדנות. הכנסייה הקתולית היוונית-אוקראינית, הזרם האורתודוקסית השלישי במדינה, חוגגת אף היא את חג המולד מחר.

אוקראינה הייתה נתונה להשפעתה הדתית של מוסקבה מאז המאה ה-17, לכל המאוחר. בתקופת ברית המועצות, שבאופן רשמי אימצה את האתאיזם, המסורות של חג המולד כגון עצי אשוח ומתנות הוסטו לערב השנה החדשה - נוביגוד - שהפך לחג המרכזי. עבור משפחות רבות, הוא עדיין נותר כך.

עוד בוואלה!

להתראות לנין: אוקראינה נפרדת מהסמלים הסובייטים

לכתבה המלאה
אוקראינה מציינת את חג המולד. 25 בדצמבר 2023. רויטרס
חג המולד באוקראינה/רויטרס

לסיה, אלכסנדר ושני ילדיהם נהגו לחגוג את חג המולד פעמיים: עם הוריה של לסיה בדצמבר ואז עם הוריו של אלכסנדר בינואר.

"סוף סוף יש באוקראינה יום שבו בעלי ואני יכולים לבלות יחד בכנסייה ולהודות לאלוהים שאנחנו יחד, חיים, ובמצב בריאותי טוב", אמרה לסיה אתמול בזמן שהזוג השתתף בתפילת הבוקר בקתדרלה הקתולית של אלכסנדר הקדוש בבירה קייב. הזוג סבור שהתרחקותה של אוקראינה מהמסורת הדתית והתרבותית של רוסיה תחזק את אוקראינה עוד יותר.

"כל מה שקשור לסובייטים - פטיש ומגל, כוכבים, סלים ואנדרטאות כמו של לנין - נהרס. ועכשיו, ב-25 בדצמבר, מתחילה לידתה מחדש של המדינה, עם חגים חדשים", אמר אלכסנדר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully