וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבא"א: איראן האיצה מחדש את העשרת האורניום ל-60%

26.12.2023 / 13:56

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית עדכנה כי טהראן חזרה להעשיר אורניום לרמה של 60% - צעד טכני בלבד מהרמה הדרושה לנשק גרעיני - בקצב של 9 ק"ג בחודש. איראן מכחישה שיש לה כוונה לפתח נשק גרעיני

בווידאו: נשיא איראן, איבראהים ראיסי, עם המחוסל האיראני הבכיר בסוריה, סייד ראזי מוסוואי/מערכת וואלה!

איראן שבה להאיץ את העשרת האורניום לרמה של 60% - כך עדכנה היום (שלישי) הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). לפי סבא"א, טהראן חזרה בחודש החולף להעשיר במתקני הגרעין בפורדו ובנתנז כתשעה ק"ג אורניום בחודש - במקום שלושה - לרמה של 60%.

כדי לפתח נשק גרעיני, צריך להעשיר אורניום לרמה של 90%, אך מומחים אומרים כי המרחק בינה לבין 60% הוא החלטה טכנית בלבד. לפי ההגדרה התיאורטית של סבא"א, כבר כיום יש לאיראן מספיק אורניום מועשר ל-60%, שאם יועשר עוד יותר ניתן יהיה להפיק ממנו שלוש פצצות גרעין.

איראן מכחישה שהיא שואפת לפתח נשק גרעיני, למרות אזהרותיה של ישראל. ביוני, המנהיג העליון עלי חמינאי אמר כי "הדיבורים על נשק גרעיני של טהראן הם שקר, והם (המערב) יודעים זאת". חמינאי הוסיף אז: "אנחנו לא רוצים נשק גרעיני, על בסיס האמונה הדתית שלנו. אחרת, הם לא היו יכולים לעצור בעדנו".

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בוחן צנטריפוגות בטהראן, 11 ביוני 2023. רויטרס
חמינאי סוקר צנטריפוגות בתערוכה בטהראן/רויטרס

כשאיראן החלה בהאטת העשרת האורניום ל-60%, ביוני, רבים סברו כי זו הייתה הבנה במסגרת השיחות החשאיות עם ארצות הברית שהובילו לשחרור אסירים אמריקנים. ואולם, המתיחות בין וושינגטון לטהראן גברה מאז שארצות הברית התייצבה לצד ישראל אחרי המתקפה של חמאס ב-7 באוקטובר.

פקחי האו"ם הבחינו לראשונה בשינוי בקצב היצור במתקן בפורדו, החפור בהר, כבר ב-25 בנובמבר, ובנתנז יומיים לאחר מכן. לאחר מכן, הם אימתו את כמות האורניום המועשר בנתנז ב-19 בדצמבר ובפורדו לפני יומיים. הסוכנות לא עדכנה את המדינות החברות על ההאצה המחודשת של העשרת האורניום עד לדוח שפרסמה היום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully