וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חמינאי: לו היינו רוצים לפתח נשק גרעיני - המערב לא היה יכול לעצור אותנו

עודכן לאחרונה: 11.6.2023 / 13:26

המנהיג העליון של איראן טוען כי לארצו אין כוונה לפתח נשק כזה, אך אילו הייתה בוחרת בכך - מדינות המערב לא היו יכולות למנוע זאת. הוא לא הביע התנגדות להסכם חדש, אך הדגיש כי על המערב "לכבד" את תעשיית הגרעין של איראן

בוידאו: גלנט על איראן: "עלולים להידרש לממש את חובתנו להגן על שלמות ארצנו"/ניקול לקסבי, דוברות משרד הביטחון

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי אמר היום (ראשון) כי המערב לא יוכל לעצור את טהראן מלפתח נשק גרעיני - אילו הייתה רוצה לפתח תכנית גרעין צבאית. זאת על רקע המתיחות הגוברת מול המערב סביב תכנית הגרעין שלה.

"הדיבורים על נשק גרעיני של טהראן הם שקר והם (המערב) יודעים זאת. אנחנו לא רוצים נשק גרעיני, על בסיס האמונה הדתית שלנו. אחרת, הם לא היו יכולים לעצור בעדנו", אמר חמינאי, שצוטט על ידי התקשורת הרשמית במדינה שפרסמה תמונות שלו בוחן צנטריפוגות בטהראן.

בדבריו, הוא לא הביע התנגדות לגיבוש הסכם גרעין חדש עם מדינות המערב, אך רק אם לא יהיו הגבלות על תשתיות הגרעין שלה. "אין שום דבר פסול בהסכם, אבל אסור לגעת בתשתיות או בתעשיית הגרעין שלנו", אמר חמינאי. הוא הוסיף כי איראן תמשיך לעבוד עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) על בסיס ההבנות ביניהן.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי בוחן צנטריפוגות בטהראן, 11 ביוני 2023. רויטרס
חמינאי בוחן צנטריפוגות בטהראן, היום/רויטרס

דבריו של חמינאי נאמרו בצל שיחות עקיפות שמנהלות וושינגטון וטהראן בעומאן, שנחשפו בוואלה! בסוף השבוע. השיחות העקיפות התקיימו על רקע חשש גובר בבית הלבן מההתקדמות של איראן בתכנית הגרעין שלה והרצון של ממשל ביידן למצוא דרך לבלום הסלמה במצב. במהלך השיחות, האמריקנים הזהירו כי איראן תשלם "מחיר כבד" אם תעשיר אורניום לרמה של 90% - רמה הנדרשת לפיתוח נשק גרעיני.

בצל השיחות, גורמים עיראקיים אמרו אתמוח כי ממשל ביידן נתן לממשלה בבגדאד פטור נקודתי מהסנקציות על איראן כדי להפשיר 2.7 מיליארד דולר מכספי שהוחזקו בבנקים שלה.

בישראל מזהירים כי הם מוכנים לפעול נגד תכנית הגרעין של איראן ללא קשר לשיחותיה עם המערב. ראש הממשלה בנימין נתניהו רנק כי ישראל לא תשב בחיבוק ידיים וכי היא תעשה "כל מה שצריך כדי להגן על עצמה".

"הניסיון לעצור את איראן מפיתוח נשק גרעיני באמצעות דיפלומטיה כשל", טען נתניהו בריאיון לרשת סקיי ניוז הבריטית. "אני סבור כי דיפלומטיה לבד לא תעזור מול טהראן, אלא רק אם היא תבוא יחד עם איום צבאי ונכונות ליישם אותו במקרה הצורך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully