וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

20 ימים אחרי שנעלם: נבלני אותר במושבת עונשין נידחת בסיביר

עודכן לאחרונה: 26.12.2023 / 8:23

יריבו של פוטין הועבר לאחד מבתי הכלא הקשוחים ביותר ברוסיה, כ-60 ק"מ מהחוג הארקטי. הוא מכונה "זאב הקוטב", ומוחזקים בו אסירים שהורשעו בפשעים קשים. "הם מנסים להפוך את החיים שלו לבלתי-נסבלים עד כמה שאפשר"

בווידאו: נבלני השתתף בשימוע דרך שיחת ווידאו/צילום: רויטרס

נהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני הועבר למושבת עונשין בסיביר - כך הודיעה היום (שני) הדוברת שלו, יותר משבועיים מאז שנעלם במערכת הכליאה הרוסית והדאיג את תומכיו ואת מדינות המערב.

הדוברת של נבלני אמרה כי הוא אותר במושבת העונשין IK-3 בחארפ, שבמחוז ימאלו-ננץ, כ-1,900 ק"מ מצפון-מזרח למוסקבה. הדוברת, קירה יארמיש, אמרה כי עורך דינו הצליח לראות אותו היום.

"הכלא הזה יהיה גרוע הרבה יותר מהקודם", אמרה יארמיש לרויטרס בשיחת וידאו. "הם מנסים להפוך את החיים שלו לבלתי-נסבלים עד כמה שניתן. הם ללא ספק מנסים לבודד את אלכסיי ולהקשות את הגישה אליו". היא סירבה לגלות היכן היא נמצאת מחשש לחייה.

בעלי בריתו של יריבו הבולט ביותר של ולדימיר פוטין נערכו להעברתו הצפויה למושבת עונשין תחת "משטר מיוחד", מתקן הכליאה הנוקשה ביותר במערכת הרוסית. אך הם התריעו ב-6 בדצמבר כי הם אינם יודעים מה עלה בגורלו.

"תודות רבות לתומכים שלנו, לפעילים, לעיתונאים ולתקשורת שדאגו לגורלו של אלכסיי ושלא התעייפו מלכתוב על המצב", אמר עורך דינו, איוואן ז'דנוב. הוא הוסיף כי תומכיו שלחו 618 בקשות למידע על מקום הימצאו של נבלני, שהוחזק קודם לכן במושבת עונשין ששוכנת כ-235 ק"מ ממזרח למוסקבה. הוא מעריך כי הרשויות רוצות לבודד אותו לקראת הבחירות לנשיאות במרץ, שבהן צפוי פוטין לנצח ללא תחרות.

אלכסיי נבלני במהלך דיון בבית המשפט, פוקרוב  רוסיה, 22 במרץ 2022. רויטרס
במערב קוראים לשחרר אותו מהכלא. נבלני בדיון בבית משפט/רויטרס

ביתו החדש של נבלני מכונה "זאב הקוטב", והתנאים בו הם מהקשים ביותר ברוסיה. רוב האסירים בו הורשעו בפשעים חמורים, והחורף בו אכזרי: הטמפרטורות באזור, כ-60 ק"מ מצפון לחוג הארקטי, אמורות להגיע למינוס 28 מעלות בשבוע הבא. הכלא הוקם בשנות ה-60 כחלק ממערכת הגולאגים הסובייטית.

"התנאים שם קשים, עם משטר מיוחד בכפור העד", אמר ליאוניד וולקוב, עוזרו של נבלני. לדבריו, קשה לתקשר עם האסירים המוחזקים באתר המרוחק.

ארצות הברית בירכה על הדיווחים לפיהם נבלני אותר אך נותרה "מודאגת מאוד" לשלומו. היא קראה לשחרורו המידי ותיארה את מעצרו כ"לא צודק".

הקרמלין לא הגיב על היעלמותו של נבלני. פוטין מקפיד שלא להתייחס אל יריבו הבולט ביותר בשמו, בניסיון להציגו כלא רלוונטי. הקרמלין טוען כי הוא זוכה ליחס כמו כל אסיר אחר, אך נבלני ומקורביו רואים ברדיפתו כעדות לחשש של פוטין ממנו. נבלני, שנידון לעשרות שנות מאסר, לא יוכל להתמודד בבחירות הקרובות,

מצבו של עורך הדין לשעבר, שנהג במשך שנים להביך את האליטה הרוסית על ידי סרטונים שחשפו את חיי השחיתות והנהנתנות שלהם ונצפו על ידי מיליונים, הורע באוקטובר עם מעצרם של שלושה מעורכי דינו. הם חשודים במעורבות בפעילות "קיצונית", מונח מעורפל שאותו מנצל הקרמלין כדי לרדוף אחרי יריבים ומבקרים של הנשיא.

תנועתו של נבלני הוצאה מחוץ לחוק, בטענה שהיא זוכה לתמיכת ה-CIA בניסיון לערער על יציבות רוסיה, ותומכיו נכלאו או נמלטו מחוץ למדינה.

עוד בוואלה!

פצצה קטנה בכנף: כך חיסל יד ימינו של פוטין את מנהיג ואגנר

לכתבה המלאה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטקס הענקת עיטורי גבורה לחיילים בקרמלין, 8 בדצמבר 2023. רויטרס
"הם מנסים לבודד את אלכסיי ולהקשות את הגישה אליו". פוטין/רויטרס

שמו של נבלני נודע ברחבי העולם כשהחליט לחזור מרצונו לרוסיה מגרמניה ב-2021, בתום טיפול שעבר אחרי שלקה במחלה קשה. מומחים מערביים מצאו בבדיקות שנערכו לו עקבות מגז העצבים הסובייטי "נוביצ'וק", שאליו נחשף במהלך נסיעה בסיביר באותה שנה.

מאז שובו למדינה, נבלני לא נהנה עוד מחופש. מוסקבה טוענת שהוא ותומכיו מעורבים בפעילות קיצונית בעידודם של שירותי המודיעין המערביים המנסים לערער על יציבות רוסיה. הם מכחישים זאת, ורואים במאסרו של נבלני חלק מרדיפה פוליטית שהלכה והחריפה מאז פרוץ המלחמה באוקראינה לפני כמעט שנתיים.

בחודש שעבר, נבלני תיאר את מצב השיניים האיום של האסירים בכלא. "תזונה גרועה, מחסור במזון במזון מוצק, הרבה דברים מתוקים (המזון הזול ביותר), הרבה תה חזק, עישון ומחסור מוחלט בטיפולי שיניים", סיפר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully