וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם המלחמה בעזה לא עצרה את הפשיעה בחברה הערבית: "זה יילך ויסלים"

עודכן לאחרונה: 22.12.2023 / 23:45

בתקופות חירום בדרך כלל יש ירידה בפשיעה, אך המשטרה לא מצליחה לעצור את גל הרציחות. מאז השבת השחורה, 39 אזרחים ערבים נרצחו בישראל ומתחילת השנה עומד המניין המדמם על 242 לעומת 109 בתקופה המקבילה אשתקד. "הבעיות יצופו - וזה יתפרץ באופן קשה"

בווידאו: תיעוד רצח שני האחים מג'לג'וליה בחיפה בתחילת חודש דצמבר/לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בימים הראשונים לאחר השבת השחורה ב-7 באוקטובר שותקה כמעט לחלוטין גם הפשיעה בחברה הערבית. אלא, שמזה כשלושה שבועות, "הכול חוזר". זו תחושת הבטן של בכירים ברשויות אכיפת החוק, בהם קציני משטרה בכירים. "השבת השחורה נתנה מעין מכת הלם גם לחברה הערבית ולקח לה ימים ארוכים, אולי שבועות, לעכל אותה", אמר לוואלה! קצין משטרה אחד שלא לציטוט, "פתאום השתרר שקט. זה הזכיר לנו שאם לא הייתה פה פשיעה ערבית היה פה שוויץ. זה ניכר מאוד כי בשגרה, 90-80 אחוזים מהכוח בצפון נדרש לפשיעה בחברה הערבית".

בינתיים הכול חזר. נתונים רשמיים נמנעת משטרת ישראל לתת, מטעמיה. גם בקשה למרואיין נדחתה. אולי על רקע הנסיקה של ממש בפשיעה האלימה והרצחנית בימים האחרונים ובכלל. 39 אזרחים ערבים נרצחו בישראל מאז 7 באוקטובר, 21 מהם בחודש האחרון, מאז ה-19 בנובמבר. נכון לכתיבת שורות אלה, נרצחו 242 אזרחים ערבים מתחילת השנה לעומת 109 בתקופה המקבילה אשתקד. האחרון שבהם בבאקה אל גרביה, שם נרצח בן 16 מכדור שירה לכיוונו החשוד במעשה, בן ה-15 באמצעות אחד ממאות אלפי כלי הנשק הלא חוקיים שעדיין נמצאים בידי הציבור.

זירת הרצח הכפול בעין הים בחיפה, 9 בדצמבר 2023. יואב איתיאל
זירת הרצח הכפול בחיפה בתחילת חודש דצמבר/יואב איתיאל

"בתקופות חירום יש ירידה בפשיעה בכלל", מזכיר ניצב בדימוס ח"כ יואב סגלוביץ, לשעבר סגן השר לביטחון פנים שבממשלה הקודמת עמד בראש התוכנית שתכללה את משרדי הממשלה ורשויות האכיפה לפעילות משותפת אל מול מחוללי הפשיעה בחברה הערבית. "אחרי השבת השחורה, גם החברה הערבית הייתה בין חרדה לבין הלם ובינתיים המשטרה הייתה יותר בחוץ, ברחובות, בכבישים, במחסומים בכניסה לישובים", מסביר סגלוביץ את הירידה הזמנית שניכרה בפשיעה.

זה לא שהמשטרה עמדה בחיבוק ידיים. פשיעת הרחוב אולי הוקפאה לשבועיים-שלושה, אבל בהנחיית פרקליטות המדינה, פתחה משטרת ישראל מאות תיקי חקירה בגין הסתה ועידוד לטרור מאז הטבח בדרום, רובם ככולם נגד ערבים. 110 כתבי אישום כבר הוגשו. זאת לעומת 18 כתבי אישום בשנת 2022 כולה.
"אבל הבעיות לא נעלמות. עצימות הלחימה בסופו של דבר תסתיים, אותן הבעיות יצופו וחוסר הטיפול בבעיות בשנה האחרונה עוד יתפרץ ורק באופן קשה עוד יותר כי יהיה בעיות כלכליות שמצמיחות פשיעה", מזהיר סגלוביץ'. "כל עוד לא ידברו עם החברה הערבית ומנהיגי הציבור, כל עוד לא יעשו את רצף הפעולות הנדרשות מול פשיעה ואם לא תהיה פה התעשתות כוללת אז המצב רק ילך ויסלים ונקבל בחברה הערבית מציאות עוד יותר גרועה מהשנה הזו, שהייתה נוראה".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
יום גיבוש של הקואליציה, 29 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
מזהיר מפיצוץ. ח"כ סגלוביץ'/ראובן קסטרו

"דין עבריין שנושא נשק מסוג M-16 כדין מחבל"

בינתיים, יש מי שסבור כי הטרור הפלילי חמור לא פחות מהטרור הלאומני ועל המשטרה לשנות פאזה. "משטרת ישראל בזמן חירום, בזמן מלחמה, בוודאי צריכה לפרוס את עצמה במלוא כוחותיה כשהפנים מופנות לנושא מרכזי אחד - ביטחון", טוען ניצב בדימוס יעקב בורובסקי, מפקד המחוז הצפוני לשעבר. "זה אומר שהמשטרה מארגנת את כל ה-30 אלף שוטרים, כולל מנהלות והמטה הארצי, שעוזבים את השגרה ויורדים לשטח. העובדה שעד פרוץ המלחמה, המשטרה לא נתנה מענה מלא למשפחות הפשע, הייתה צריכה להדליק נורה אדומה ומהבהבת שאומרת שבכל מקום שהמשטרה לא מצליחה למנוע אירועי רצח על רקע פלילי היא חשופה לפעולת טרור. הקשר בין ארגוני הפשע לבין ארגוני הטרור הוא קשר הדוק. בכל מקום שמתבצע רצח על רקע פלילי הוא כישלון של המשטרה. למה? כי על כל אירוע פלילי מסתכלים ארגוני הטרור מפני שהיום היא הייתה צריכה להיות פרוסה נגד ארגוני טרור".

נשקים שנתפסו בפשיטה משטרתית. דוברות משטרת ישראל
נשקים שנתפסו בפשיטה משטרתית/דוברות משטרת ישראל

בורובסקי מזכיר את הרצח הכפול בחיפה בתחילת החודש של שני אחים מג'לג'וליה. "מיד מיהרו להרגיע שזה אירוע על רקע פלילי. אבל המסלול שעברו הרוצחים, ממרכז הארץ היישר לשכונה מעורבת בחיפה ומבצעים את הרצח עם נשק M-16 זה צריך להדאיג אותנו שבעתיים", טוען בורובסקי. "עצם העובדה ששום מחסום משטרתי מג'לג'וליה ועד לחיפה ולא עצרו אותם, וגם שום מחסום בעיר עצמה, יש לרוצחים ביטחון להגיע עם נשק ולא מדובר כאן בביטחון שנובע מיהירות ושחצנות אלא ביטחון על בסיס ניסיון. הם הלכו ובדקו וראו שהמסלולים האלה נקיים וחפים ממחסומים ומשוטרים".

יעקב בורובסקי 6 באוגוסט 2007. ראובן קסטרו
ניצב בדימוס בורובסקי/ראובן קסטרו

הניצב בדימוס גם מסביר מה על המשטרה לעשות. "הפערים הם לא רק ברמת ההצהרות אלא גם ברמת הביצוע. המשטרה צריכה לקבוע תרחיש ייחוס שדין עבריין שנושא נשק מסוג M-16 כדין מחבל", הוא מדגיש. "כל תחנת משטרה צריכה להראות בולטות ולצאת לאיסוף כלי נשק. אנחנו חייבים להבין שאנחנו במלחמה. כל הרחובות צריכים להיות מוצפים בסיורים, בפקחים, במצלמות, אני לא מאמין שאני אומר שבזמן מלחמה יש היעדר משילות, היעדר נוכחות, היעדר בולטות, זה אומר שהרמת ידיים. אסור לנו להיות שם".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "האלימות והפשיעה בחברה הערבית היא נגע חברתי פסול ומשטרת ישראל ממשיכה במאבק נחוש ובלתי מתפשר בתופעה זו בכלל האמצעים העומדים לרשותה. מיקוד הטיפול ביעדים מרביתם על רקע סכסוכים ברחוב הערבי מתבטא בהרחקה מהחברה של עשרות יעדים בהם חברים בארגוני פשיעה באמצעות מעצרים עד תום ההליכים, עונשי מאסר בפועל, תפיסות אמל"ח ותפיסת רכוש. פעילות האכיפה מתבצעת במהלך כל ימות השנה ובכל שעות היממה תוך השקעת כוחות, טכנולוגיה ומאמצים אדירים. במסגרת מבצע אכיפה 'מסלול בטוח ירוק' המתקיים ברחוב הערבי, נעצרו מתחילת השנה 2052 חשודים ובוצעו 1243 חיפושים. כמו כן נתפסו 317 רובים, 1596 אקדחים, 689 נשקים מאולתרים ו-657 רימונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully